Eksperthjælp: Angst for at abortere

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

5.506 visninger
0 svar
0 synes godt om
17. september 2012

Charlotte Grumme

"Angst for at abortere"

Hej Charlotte,

Jeg skriver til dig fordi vi er så heldige at jeg er belevet gravid. Jeg er efter egne beregninger kun 4 plus 6, men har kunne teste positiv mere end en 1,5 uge tilbage (altså 3 plus 0). Jeg skriver til dig fordi er jeg er paniskangst for at miste den her graviditet og barn. Vi har prøvet at få et barn nr 2 (Vi har i forvejen en dejlig datter) i meget lang tid, og jeg har mistet 2 gange i uge 8, hvor der har været hjerteblink, men mange blødninger fra starten af, og haft en molagraviditet som også betød at jeg har blødt. Hver eneste gang har man analyseret hver eneste ting og årsag til hvorfor det er sket, og min mand og jeg er nok gået hen og blevet "for" forsigtige? - Ihvert fald plejer vi at have sex minimun 2-3 gange om ugen af lyst, men efter vi fandt ud af jeg var gravid tør vi ikke. Vi er så bange for der skal ske noget, og at vi endnu en gang så kan give os selv skylden, selvom det ikke er sådan. Jeg har ikke dyrket meget sport i øjeblikket grundet ferie, men kunne godt tænke mig at komme igang med at løbe igen, (det er en del måneder siden), men det tør jeg heller ikke af frygt for at miste.. Jeg har brug for du fortæller mig og det er sikkert/usikker at dyrke sex og motion og få sparket lidt af den her angst til siden. Jeg går hele tiden og tjekker min trusser for blod hver gang jeg føler der er det mindste dernede.. Jeg skal til en ekstra scanning når jeg rammer uge 7 (fulde uger), men ikke en gang det vil gøre mig sikker. Hvornår kan jeg i det hele taget være sikker? Hvad skal være min milepæl?

Jeg beklager det er så langt og rodet.. Håber du kan finde vej.

Kh Undercover1

Charlottes svar

Kære Undercover
Tak for din mail og tillykke med din graviditet.
Jeg kan godt sætte mig ind i at du er bange, men det skal jo stoppes, for det nytter jo ikke noget at du er paniks angst for at miste dit barn. Det hele skal på en eller anden måde vendes på hovedet så du i stedet for tænker med glæde og forventning på det lille barn, at du kæler for din mave, at du synger for din mave, at du spiller musik for din mave, at du tænker på det lille bitte barn med forventning og glæde, ikke med angst og bæven. Det er naturligvis ret let for mig at skrive til dig, jeg er jo ikke i din krop. Men den skal passes, du skal dyrke sex og nyde det, du skal løbe og nyde det. En gravid har langt langt bedre af at dyrke sex og løbe end at sidde og være bange. Og du kan faktisk hverken gøre fra eller til, hvis man kan tillade sig at sige det så skrapt. Den sidder som den gør og bliver der. Du kan ikke få den til at plumpe ud i utide hverken med sex eller løb. Faktisk vil det at du dyrker sex og får orgasme og glæde smitte af på barnet, det kan mærke dit velvære og nydelse. Bitte små børn kan mærke moderens vedbefindende så det gælder om at du dyrker alt muligt dejligt for dig selv for at nyde din krop. Lange dejlige afslappende bade, velduftende cremer og olier, massage og afslapning, foruden sex og løb. Hvis du får smerter når du løber, så sæt tempoet lidt ned, hold små pauser og andet, altså lyt til din krop, som du jo også ville gøre hvis du ikke var gravid.
Og så skal du ikke tjekke dine trusser hele tiden, du skal sige til dig selv: ”Hej lille baby, dig glæder jeg mig til, jeg skal nok passe godt på dig, det gør jeg ved selv at være velbefindende, i seng med min mand eller ved løb og andet…. Vi ses om 8 måneder.” eller sådan noget i den dur. Kan du mon bruge det til noget og komme videre med? Ellers synes jeg du skal få lidt professionel hjælp. Bor du i hovedstadsområdet så kan du kontakte mig for en konsultation, men man kan også klare det over skype eller en telefon, så du er velkommen til at ringe til mig. Mange varme hilsner og held og lykke, Charlotte, www.grumme.dk

En kvinde/familie der mister et barn – hvad enten det sker før eller efter fødslen – bliver ramt af et tab der implicerer alle lag af personligheden, parforholdet og troen på fremtiden.Charlotte tilbyder at give erfaren og kvalificeret støtte til at bearbejde de vanskelige følelser der er knyttet til alle tab – og især når det er et barn man mister.

Se Charlottes hjemmeside: Grumme.dk

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.