Nyuddannet sygeplejerske og nybagt mor - hvordan??

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

5.102 visninger
17 svar
0 synes godt om
14. september 2012

nusenjo88

Jeg bliver færdiguddannet som sygeplejerske sidst i juni måned næste år. Vi planlægger at blive gravide så jeg kan føde kort tid efter end uddannelse. Men hvordan er det så lige med pengene under barsel? Nogen der kan hjælpe mig med det?

(Jeg er medlem af DSA)

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

14. september 2012

Ka+Ma=Be

nusenjo88 skriver:

Jeg bliver færdiguddannet som sygeplejerske sidst i juni måned næste år. Vi planlægger at blive gravide så jeg kan føde kort tid efter end uddannelse. Men hvordan er det så lige med pengene under barsel? Nogen der kan hjælpe mig med det?

(Jeg er medlem af DSA)

Du vil få barselsdagpenge fra DSA. Har en veninde som også er sygeplejerske og fik et barn i Januar. Jeg går dog ud fra, at du vil have en måned uden penge? (da SU er forudbetalt og løn/dagpenge bagudbetalt)

Det eneste jeg vil påpege, er at det godt kan blive en udfordring økonomisk (alt efter hvad din mand selvfølgelig laver). Min veninde blev "tvunget" til at stoppe sin barsel før tid og starte arbejde, da hun ikke fik nok penge til at de kunne blive på barsel fuld tid (hendes mand er studerende).

Det er i hvert fald værd lige at tænke med Held og lykke med begge dele 

Anmeld

14. september 2012

nusenjo88

Tusind tak for svar  hvor gammel var hendes barn, da hun stoppede barslen og ved du hvor meget hun fik udbetalt pr. md.?

Anmeld

14. september 2012

nusenjo88

Ka+Ma=Be skriver:

Du vil få barselsdagpenge fra DSA. Har en veninde som også er sygeplejerske og fik et barn i Januar. Jeg går dog ud fra, at du vil have en måned uden penge? (da SU er forudbetalt og løn/dagpenge bagudbetalt)

Det eneste jeg vil påpege, er at det godt kan blive en udfordring økonomisk (alt efter hvad din mand selvfølgelig laver). Min veninde blev "tvunget" til at stoppe sin barsel før tid og starte arbejde, da hun ikke fik nok penge til at de kunne blive på barsel fuld tid (hendes mand er studerende).

Det er i hvert fald værd lige at tænke med Held og lykke med begge dele 

Tusind tak for svar hvor gammel var hendes barn, da hun stoppede barslen og ved du hvor meget hun fik udbetalt pr. md.?

Anmeld

14. september 2012

Ka+Ma=Be

nusenjo88 skriver:

Tusind tak for svar hvor gammel var hendes barn, da hun stoppede barslen og ved du hvor meget hun fik udbetalt pr. md.?

Hendes søn er lige blevet 8 måneder, og starter i vuggestue på mandag - hun selv starter arbejde 1. oktober.

Jeg ved ikke præcis hvor meget hun får udbetalt, men jeg kan da prøve at spørge hende

Anmeld

14. september 2012

VNB

nusenjo88 skriver:

(Jeg er medlem af DSA)

Hejsa!

Jeg blev færdig udd. sygeplejerske i Juni i år, og skal gå fra på barsel her om 6 uger.

Jeg blev ansat i et vikariat (som jeg er i nu) men som slutter når jeg skal på barsel. Så jeg skal have barsels dagpenge. Når man er medlem af DSA skal du bare melde det til dem, så kører det helt automatisk  man skal melde sig til barsels dagpenge senest 3 uger før termin.

De samme regler gælder hvis du skal på barsel direke efter eksamen. Men hvis du ikke har været medlem 1 år forinden, så går der 14 dage før du kan starte på dagpenge.

Held og lykke med både den sidste del af uddannelsen samt den kommende graviditet

Anmeld

14. september 2012

nusenjo88

Ka+Ma=Be skriver:

Hendes søn er lige blevet 8 måneder, og starter i vuggestue på mandag - hun selv starter arbejde 1. oktober.

Jeg ved ikke præcis hvor meget hun får udbetalt, men jeg kan da prøve at spørge hende

Det må du meget gerne

Anmeld

14. september 2012

nusenjo88

VNB skriver:

Hejsa!

Jeg blev færdig udd. sygeplejerske i Juni i år, og skal gå fra på barsel her om 6 uger.

Jeg blev ansat i et vikariat (som jeg er i nu) men som slutter når jeg skal på barsel. Så jeg skal have barsels dagpenge. Når man er medlem af DSA skal du bare melde det til dem, så kører det helt automatisk  man skal melde sig til barsels dagpenge senest 3 uger før termin.

De samme regler gælder hvis du skal på barsel direke efter eksamen. Men hvis du ikke har været medlem 1 år forinden, så går der 14 dage før du kan starte på dagpenge.

Held og lykke med både den sidste del af uddannelsen samt den kommende graviditet

Tak skal du have

Anmeld

14. september 2012

otlitrom

Jeg blev færdigudd. 41+0, så nåede sjovt nok ikke i arbejde.

Jeg modtog barselsdagpenge på dimmitentsats, som det så fint hedder, og jeg har 9240kr udbetalt de fleste måneder, og 11.000 ca i de måneder, hvor der er 5 uger i stedet for 4. Du er berettiget penge fra start, så du kommer ikke i "karantæne" ved a-kassen, som dine jobsøgende studiekammrater nok kommer. Der er dog det, at SU er forudbetalt og DP bagud, så der kommer et hul.

Husk du er berettiget til de såkaldte fødselsklip også. Dem fik jeg de sidste 3 mdr. jeg læste, og dem lagde vi så til side, til den måned der ikke var penge udbetalt fra SU/DP, så blev der ikke noget hul i økonomien!

De kan helt sikkert hjælpe dig på dit studiekontor

Anmeld

14. september 2012

132319

De andre har svaret, du skal dog være opmærksom på at du ingen penge får den første måned efter endt uddannelse.

Som tiderne er nu, ville jeg finde et job inden jeg fik barn. Det er i forvejen svært at få job og det er absolut ikke et plus at en nyuddannet har været væk i 1 år, til den tid vil de nyere uddannede være klart mere foretrukne fordi de har nyere viden.

Jeg har selv været der og det er ikke nemt!

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.