Jeg har prøvet at min bonussøn på 14 snart 15 sagde "hold din kæft" til mig. Jeg har ikke en særligt opdragende rolle overfor ham - da hans far og jeg har aftalt, at det er bedst at hans far tager sig af det. Så jeg respekterer jeg min kærestes ønske om, ikke at jeg ikke skal "blande mig for meget". Det kan være svært, da jeg af og til synes at drengen ikke er særlig godt opdraget - og det kommer til at gå ud over ham selv i fremtiden.
Vi havde holdt drengens nonfirmation og drengen "glemte" at takke gæsterne for gaverne. Han sad faktisk direkte og sagde ved maden, at den her fest er = ny skærm og taststur. Han takkede ikke, han holdt ikke tale, han viste ikke nogen form for gæstfrihed eller taknemmelighed - kun grådighed. Vi tog en lille snak med ham dagen efter, hvor både hans far og jeg påpegede at det er vigtigt at huske at takke, når man får noget. Jeg følte mig berettiget til at deltage i samtalen, da jeg også havde lagt en masse kræfter og ressourcer i festen og desuden havde vi invitereret min mor og nogle af mine venner (med drengens gode vilje). Men det gik op for mig, at han ville kun se dem, for at få penge ud af det - ikke fordi han ønskede at have samvær med dem - og det lagde han på ingen måde skjul på.
Drengen blev gal og følte sig presset over at vi påtalte hans manglende "pli" - jeg sagde, at det ikke var noget vi sagde, for at være efter ham eller skade ham, men for at hjælpe ham, da han risikerer at støde folk fra sig i fremtiden, hvis han virker utaknemmelig.
Bonussønnen svar var "hold din kæft!" til mig. Der blev jeg rasende
Jeg sagde klart fra og sagde at sådan skal han ikke tale til mig, det vil jeg simpelthen ikke finde mig i. Jeg taler til ham med respekt, så forventer jeg at han gør det samme. Om aftenen ringede drengen hjem til sin mor, og ville trøstes - hvilket han blev. Efter det ville han ikke komme herover igen (han har dog været her nogle gange, men holder nu fast i, at han ikke vil overnatte her - blandt andet med det argument, at han har det svært med mig)
Det er umådelig trist at han ikke har lyst til at være her - jeg nægter at lade mig skræmme eller true, heller ikke af hans fravær, for jeg vil ikke finde mig i at en 14 snart 15 årig dreng taler sådan til mig!
Dog tænker jeg nu endnu mere over, at jeg skal fraholde mig den opdragene rolle - selvom det er mega svært, for han er jo et barn, der opholder sig i mit hjem.
Men er han direkte grov overfor mig, så siger jeg klart fra! Og det vil jeg også gøre i fremtiden!