Eksperthjælp: Kalk til børn

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

3.196 visninger
0 svar
0 synes godt om
12. september 2012

Rose Maimonide

"Kalk til børn"

Hej Rebecca

Jeg har skrevet og fået gode råd før. Tak :-)

Jeg er mor til tre drenge på 9, 6 1/2, og 10 mdr (pyh!!). Nå, men det drejer sig om kalktilskud.

De to store drenge havde som små problemer med maven, og jeg er temmelig sikker på, at det var mælkens skyld. Derfor trappede vi den ned, gav probiotika og nu går det fint, med det de nu får af mælk i madlavning, ost, lidt yoghurt en gang i mellem osv. Men vi drikker ikke mælk "af kop" herhjemme. Vi får rismælk på havregrynene og giver calcium tilskud.

Jeg bliver dog lidt i tvivl nu for så vidt angår den mindste på 10 mdr. Jeg har pt. stadig tre amninger om dagen, men da han skal begynde i vuggestue om en uges tid, tror jeg den ene af disse fases ud. Herudover giver jeg stort set ingen mælkeprodukter bortset fra smør og smøreost, og hvad der nu ellers er i maden. Jeg har faktisk købt din bog, men jeg må indrømme, at jeg ikke lige har overskuddet til læsning og opslag mv.

Har du mulighed for at rådgive mig mht hvor stort et kalktilskud og hvilket præparat jeg skal give ham, når jeg nu ikke synes, at en halv liter mælk om dagen er sagen, og når jeg nu ikke får lavet hjemmelavet mandelpasta m.v. Vuggestuen overlader heldigvis det meste af mælke-doseringen til forældrene, men han får nok omkring en til halvanden deciliter mælkeprodukt om dagen dér.

Pft.

Rebeccas svar

Hej!
Tak for dine spørgsmål ang. kalktilskud til børn.
Jo, jeg har også det gamle spørgsmål, så lad os se på det!

Kalktilskud til baby på 10-11 måneder: min bedste anbefaling er faktisk, at du giver dit barn modermælkserstatning! Hvis han får ca. ½ liter modermælkserstatning om dagen, så er han dækket ind med calcium, magnesium m.m. Når du hidtil har ammet og har haft mindst tre gode amninger i døgnet, så vil have også have været nogenlunde godt dækket derfra. Så jeg ser ikke, at der har været nogen ”kritisk periode”.
Modermælkserstatning fordøjes bedre end komælk og er mindre allergent. Prøv at snakke med vuggestuen, om du ikke kan give erstatningen med, så han får den derhenne i stedet for komælken. Alternativt vand, og så må han få erstatningen derhjemme.

Jeg anbefaler til gengæld, at børn 0-3 år bliver ammet, får modermælkserstatning eller andre former for dyremælk (komælk m.fl.). Det har de nemlig brug for. Vand og ”plantedrik” kan ikke gøre det alene. De små har brug for kalorie- og næringstæt mad og drikke uden for mange fibre. Dér er de næringsrige drikke så gode. Omvendt mener jeg heller ikke, at det er tilrådeligt med en halv liter komælk dagligt, slet ikke. Komælk er ikke nødvendigvis usundt. Men det er heller ikke nødvendigt for et barns sundhed. Men hvis mælkeprodukter tåles, kan de fint indgå i en varieret kost. Mælkens kvalitet har også meget at sige (økologisk, helst Jersey). For nogen børn er det klart bedst helt at udelade mælkeprodukter eller holde dem på et individuelt begrænset niveau. Og det kan man sagtens, med knoglerne i god behold.

Når der er gået et par måneder, så synes jeg, at det vil være mere optimalt hvis i trapper mængden af erstatning ned til ca. 3 dl dagligt. Dertil en sund og varieret kost. For at bygge sunde knogler skal man nemlig have calcium, magnesium, D-vitamin samt K-vitamin og sund levevis (sukker er f.eks. ikke godt for knoglerne). Det ville jeg kombinere med det, som jeg i BABY kalder for en lav dosis calcium-magnesium. Slå op på side 152 (nu ved jeg jo, at du har bogen). Der kan du se, hvilket produkter det svarer til og hvor meget. I stedet for de produkter, jeg nævner der, kan du vælge tyggetabletter, f.eks. Børnemineral. Giv 1-2 stk. af dem dagligt. Det gælder for øvrigt også de to storebrødre.

Magnesium er helt nødvendigt for at bygge calcium ind i knoglerne, og de færreste får dækket deres behov via kosten. Derfor skal man altid vælge kalktilskud, som indeholder magnesium. Og tage D-vitamin som tilskud.

Håber jeg har fået det hele med. Ellers må du skrive igen!

KH Rebecca, http://rebeccapersson.com/

På Rebeccas blog finder du inspiration til sunde, grønne vaner i børnefamilien. Når du tilmelder dig nyhedsbrevet, får du gratis 'Kloge kvinders guide til bedre familiehelse'. Du linkes til lækre websites og får masser af saglig info om aktuelle emner inden for helse og økologi. Du kan købe digitale produkter, som blandt andet gør dig i stand til at leve 100% økologisk uden at flænse dankortet.

Se Rebeccas hjemmeside: RebeccaPersson.com

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.