Eksperthjælp: fedt må der til

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

779 visninger
0 svar
0 synes godt om
12. september 2012

Rose Maimonide

"fedt må der til "

Hej Rebecca

Håber, du kan svare lidt om børns kost.

Min lille søn på 18 mdr. er begyndt at få mørke rande under øjnene. Det skal siges, at hans far er meget mørk under øjnene og har dybtliggende øjne, så jeg har selvfølgelig overvejet, om det er arveligt. Men ellers tænker jeg på, om han mangler noget i kosten, og er begyndt at give ham en vitaminpille lidt oftere. Han får ikke for meget fedt i kosten og måske er det dér, det halter.

Han får havregrød af letmælk om morgenen, brød og frugt til formiddag, rugbrød med pålæg til frokost, frugt om eftermiddagen evt. lidt brød og kød/fisk, og lidt grønt evt ris til aften (eller hvad vi nu får).

Herhjemme putter vi ikke smør på brødet eller i havregrøden og selvom vi måske ikke spiser decideret fedtfattigt, er maden ikke i den fede ende. Han får ikke slik, kage mv. endnu. Han er en slank fyr, så han kunne sagtens tåle at få lidt mere på sidebenene.

Bør han have mere fedt i kosten? og hvordan? Skal han bare have en vitaminpille hver dag? - Eller bekymrer jeg mig om en ting, der ikke har betydning?

Vh bekymret mor

Rebeccas svar

Kære bekymret mor

Tak for dit spørgsmål. Det er rigtig godt, at du spørger til fedt i din søns kost. Sundt fedt er nemlig de aller vigtigste byggesten til små børn. Det hænger bl.a. sammen med, at 60% af hjernens tørvægt består af fedt. Forbindelsesledningerne mellem hjernecellerne bygges især i barnets første 7 leveår. De består især af fedtsyren DHA, som findes i fed fisk og fiskeolie. Men også organerne, kredsløbet, hormonerne og immunsystemet har nødvendigvis brug for sundt fedt for at fungere optimalt.

Så jeg tænker, som du selv er inde på, at det vil være godt med mere sundt fedt på din søns daglige menu. Sundt fedt er:

- fiskeolie! Det aller vigtigste kosttilskud til børn. Giv ham hver dag ½ tsk. af den olie, som hedder Omega-3 fra Nordic Naturals. Den er i høj kvalitet, og det er meget vigtigt, når vi snakker fiskeolie. Det betyder, at den ikke er harsk (ellers dræner den kroppen for antioxidanter) og den er meget koncentreret og med så få miljøgifte som muligt (nej, jeg får ikke procenter!).

- smør og kokosolie. Giv ham 1-2 spsk. dagligt. Smør er meget sundere end sit rygte! Blandingssmør vil jeg fraråde, det indeholder usunde fedtsyrer. Kokosolie er gavnligt for mange ting. Perfekt til stegning.

- olivenolie. Gerne 1-2 spsk. dagligt. Kan bruges til blid stegning.

- hørfrøolie eller blandingsolier med hørfrø. Giv ham 1-2 spsk dagligt. De må IKKE opvarmes og skal opbevares hele tiden på køl.

- nødder, frø, kerner og mandler. 1-2 spsk dagligt. Til små børn må de ikke serveres hele, da de kan komme galt i halsen. De skal helst kværnes, bruges til klatkager m.m. De kan også spises som nøddesmør, f.eks. tahin (sesamsmør, sundt og kalkrigt), mandelsmør m.m.

Dertil kommer f.eks. avocado, som også er en meget sund og børnevenlig spise.
Denne ”fede menu” tror jeg vil gavne din søn vældig vældig godt.

Og ja, jeg vil også varmt anbefale en vitaminpille. Helst med organiske kilder til vitaminerne og mineralerne. Prøv i første omgang med Omnimini eller Spektro.

God fornøjelse!

KH Rebecca

PS. Vil du vide mere om livsnødvendigt fedt til hele familien og få tips og inspiration til at sætte sundt fedt på menuen? Her i september kan du ganske gratis få min omfattende e-guide ”Fedt nok – hele livet” Sundt fedt til far, mor og børn.” – nemlig hvis du melder dig ind i Klub Sunde Børn inden 1. Oktober. De første 30 dage i klubben er gratis og der er INGEN bindingsperiode. Du kan altså kigge dig gratis omkring og blandt andet benytte dig af, at du har fri og ubegrænset adgang til personlig rådgivning fra mig i min brevkasse i medlemsforum, hvor jeg som regel svarer fra dag til dag. Læs mere om dine medlemsfordele her:
http://rebeccapersson.com/klub-sunde-born-velkomme n/

På Rebeccas blog finder du inspiration til sunde, grønne vaner i børnefamilien. Når du tilmelder dig nyhedsbrevet, får du gratis 'Kloge kvinders guide til bedre familiehelse'. Du linkes til lækre websites og får masser af saglig info om aktuelle emner inden for helse og økologi. Du kan købe digitale produkter, som blandt andet gør dig i stand til at leve 100% økologisk uden at flænse dankortet.

Se Rebeccas hjemmeside: RebeccaPersson.com

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.