Fødsel går i gang og mandens arbejde?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

3.711 visninger
8 svar
0 synes godt om
11. september 2012

Merii

Hej..

Jeg står og tænker, når jeg engang skal føde i oktober og min fødsel går i gang og min mand er på arbejde, hvad gør han så?

Hvad nu hvis fødselen tager 1 døgn og han ikke kunne tage på arbejde i 2 dage og hvad tæller det som? sygedage? eller tager de fra hans barselsdage? Eller har han direkte ret til at være sammen med konen/kæresten.

Hvad har i gjort og hvordan var det på jeres mands arbejdsplads?

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

11. september 2012

SussieThyssen

Under normale omstændigheder, så tikker barslen igang hos manden idet han tager hjem til dig, for at støtte dig, når du går i fødsel.
Selvfølgelig skal han have varskoet virksomheden om den forestående begivenhed i ordentlig tid, så de ved, at han kan risikere, at skulle gå midt i arbejdstiden.
Så med mindre der står noget særegent i hans ansættelseskontrakt, så er de gængse regler, at han har ret til barsel i x antal dage/tid, og at den tæller fra det øjeblik du går i fødsel og han går hjem til dig.

Men ellers så er det altid en god ide at tjekke op på tingene med både arbejdsgiver og fagforening.

Kærligst
Sussie

Anmeld

12. september 2012

Benjamins'mor

Jeg fødte en mandag, min kæreste fik fri til fødslen, han arbejdede resten af ugen ud og så gik hans barsel igang mandagen efter.

Anmeld

12. september 2012

morethanperfect

Merii skriver:

Hej..

Jeg står og tænker, når jeg engang skal føde i oktober og min fødsel går i gang og min mand er på arbejde, hvad gør han så?

Hvad nu hvis fødselen tager 1 døgn og han ikke kunne tage på arbejde i 2 dage og hvad tæller det som? sygedage? eller tager de fra hans barselsdage? Eller har han direkte ret til at være sammen med konen/kæresten.

Her gik barslen igang med det samme jeg fødte .. Så kom han ikke på arbejde før barslen sluttede ..

Anmeld

12. september 2012

Mettefpigen

Du ringer og siger at fødslen er i gang også kommer han :-) på min kærestes arb startede barslen dagen efter jeg havde født :-)

Anmeld

12. september 2012

FruK

På mit arbejde kører man når konen ringer og siger at fødslen er gået i gang. Barsel tæller fra dagen efter at barnet er født.

Anmeld

12. september 2012

2børn2

Hmmm... min mand kom bare hjem og fik jo så bare færre timer og havde så barsel efter weekenden.

Barslen begynder når din mand siger han går på barsel. Det behøver han jo ikke umiddelbart når din fødsel går i gang, hvis du nu skal være indlagt lidt.

Det kan i hvert ikke være sygedage, så må det være afspadsering, flex eller andet...

Anmeld

12. september 2012

Merii

Tak for jeres svar

Kan se det er ret forskelligt fra arbejdsplads til arbejdsplads.

Anmeld

12. september 2012

Giraffen

Merii skriver:

Hej..

her gik veerne igang om formiddagen og jeg fødte natten mellem onsdag og torsdag så hans barsel gik først igang efter fødslen men kender ikke reglerne ellers, måske en go idé hvis din kæreste taler med chefen, da jeg ku forestille mig at der er lidt forskellige uskrevne regler rundt omkring

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.