vores 3 årige har mareridt.

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.230 visninger
21 svar
0 synes godt om
11. september 2012

Mor-til-asta-09

Sagen er den at jeg hver nat flere gange om natten bliver vækket af vores datters gråd pga mareridt. Halvdelen af gangene vågner hun helt op og græder, andre gange græder hun i søvne...

Nogle der kan hjælpe med hvad jeg kan gøre, for at hun kan undgå de mareridt? Er simpelthen i vildrede, får så ondt af hende.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

11. september 2012

SussieThyssen

Det er der mange børn, der lider af, mine egne inkl.
Det er ofte tegn på høj intelligens og en veludviklet fantasi, så på det punkt skal du ikke være ked af det.
De fleste vokser fra det i 6 til 10 årsalderen.

Andre tiltag er, at I opsætter en seng i jeres soveværelse, som hun kan sove i en periode, hvis hun vågner og er ulykkelig...det har hjulpet mine rigtigt meget.
Og så, hvadenten man tror på det eller ej, hjælper det rent faktisk rigtigt mange at ophænge en drømmefanger over barnets seng.
Husk at den skal renses med jævne mellemrum, så de negative energier, fjernes fra den. 

Kærligst
Sussie 

Anmeld

11. september 2012

Frk. Himmelblå

Mor-til-asta-09 skriver:

Sagen er den at jeg hver nat flere gange om natten bliver vækket af vores datters gråd pga mareridt. Halvdelen af gangene vågner hun helt op og græder, andre gange græder hun i søvne...

Nogle der kan hjælpe med hvad jeg kan gøre, for at hun kan undgå de mareridt? Er simpelthen i vildrede, får så ondt af hende.

Det er synd for hende. Jeg kender det godt.

Måske sker der meget for hende lige nu. Noget hun kunne tumle med i børnehaven måske?

Jeg ville snakke med hende om det at have mareridt. Jeg har på et tidspunkt set en bog til småbørn om emnet, - men kan desværre ikke huske titlen. Mon ikke du kan google dig frem til noget? Måske I kunne tage udgangspunkt i den? Vigtigt at få sat nogle ord på. Så det ikke går hen og bliver til en angst for søvnen eller lignende.

Jeg går ud fra, du også ser det som en fase... Hvis det er et vedvarende problem, skulle man måske lige undersøge, om det kan være noget, der skulle gøres noget mere ved. Det er vidst ikke et helt ukendt fænomen. Men jeg mener at vide, at hvis mareridtene foregår i den sidste halvdel af natten, så er de "ufarlige". Det KAN være night terrors, hvis det er inden for de første timer efter, hun bliver lagt.

Vær i øvrigt forsigtig med for megen spænding den sidste vågne time.  Væk med Disney og medrivende historier. Frem med vuggeviser og hyggelig snak om dagens gang. -Måske der da kan komme lidt dagsrester i behandling, som ellers kunne sætte sig til en grim drøm (William tog min skovl i sandkassen/Matilde vil ikke lege med mig/De voksne skældte ud, da jeg spildte...osv...)

Held og lykke med det

og

til den lille pige

Anmeld

11. september 2012

Frk. Himmelblå

SussieThyssen skriver:

Det er ofte tegn på høj intelligens og en veludviklet fantasi, så på det punkt skal du ikke være ked af det.

Andre tiltag er, at I opsætter en seng i jeres soveværelse, som hun kan sove i en periode, hvis hun vågner og er ulykkelig...det har hjulpet mine rigtigt meget.
Og så, hvadenten man tror på det eller ej, hjælper det rent faktisk rigtigt mange at ophænge en drømmefanger over barnets seng.
Husk at den skal renses med jævne mellemrum, så de negative energier, fjernes fra den. 

Kærligst
Sussie 

Dér var du jo, Sussie!

Jeg har tænkt på dig, - hvor du var blevet af?

(Og undskyld til TS for sidespringet     &nbsp

Anmeld

11. september 2012

Mor-til-asta-09

SussieThyssen skriver:

Kærligst
Sussie 

Asta kan desværre ikke falde i søvn inde hos os, har vi prøvet hele sidste uge... Og det hjalp desværre ikke...

Anmeld

11. september 2012

Mor-til-asta-09

Frk. Himmelblå skriver:

Det er synd for hende. Jeg kender det godt.

Måske sker der meget for hende lige nu. Noget hun kunne tumle med i børnehaven måske?

Jeg ville snakke med hende om det at have mareridt. Jeg har på et tidspunkt set en bog til småbørn om emnet, - men kan desværre ikke huske titlen. Mon ikke du kan google dig frem til noget? Måske I kunne tage udgangspunkt i den? Vigtigt at få sat nogle ord på. Så det ikke går hen og bliver til en angst for søvnen eller lignende.

Jeg går ud fra, du også ser det som en fase... Hvis det er et vedvarende problem, skulle man måske lige undersøge, om det kan være noget, der skulle gøres noget mere ved. Det er vidst ikke et helt ukendt fænomen. Men jeg mener at vide, at hvis mareridtene foregår i den sidste halvdel af natten, så er de "ufarlige". Det KAN være night terrors, hvis det er inden for de første timer efter, hun bliver lagt.

Vær i øvrigt forsigtig med for megen spænding den sidste vågne time.  Væk med Disney og medrivende historier. Frem med vuggeviser og hyggelig snak om dagens gang. -Måske der da kan komme lidt dagsrester i behandling, som ellers kunne sætte sig til en grim drøm (William tog min skovl i sandkassen/Matilde vil ikke lege med mig/De voksne skældte ud, da jeg spildte...osv...)

Held og lykke med det

og

til den lille pige

Tak for dit svar.

Der er ikke noget tv fra kl. 17.30..

Der spiser vi, hvor vi sidder og snakker.. derefter bader vi.. Også ligger vi og synger i sengen.. Lyset slukkes kl. 19.00.

Er gerne efter midnat hendes mareridt starter.

Har prøvet at sætte mig ned med hende, for at forklare/fortælle hende at det hun drømmer ikke sker i virkeligheden, men kun i drømmene. Så hun ikke skulle være bange for det... Også græd hun ellers videre..

Anmeld

11. september 2012

SussieThyssen

Frk. Himmelblå skriver:

Dér var du jo, Sussie!

Jeg har tænkt på dig, - hvor du var blevet af?

(Og undskyld til TS for sidespringet     &nbsp

Kig denne tråd her:

https://www.baby.dk/debat/191288pi4/ordet-er-frit/jamen-halloejsa.aspx#GoToMessage

Anmeld

11. september 2012

SussieThyssen

Mor-til-asta-09 skriver:

Asta kan desværre ikke falde i søvn inde hos os, har vi prøvet hele sidste uge... Og det hjalp desværre ikke...

Hun skal ikke falde i søvn inde ved jer...I skal kun tage hende ind, hvis hun er helt utrøstelig..og ellers så finder I det sikkert værre med marreridtene end hun selv gør.
Så put hende i hendes egen seng/værelse som I plejer, trøst hende hvis hun græder og ellers lad hende sove som hun vil.
Hun skal nok selv sige til, hvis hun har behov for en nærmere kontakt med jer.

Anmeld

11. september 2012

Mor-til-asta-09

SussieThyssen skriver:

Hun skal ikke falde i søvn inde ved jer...I skal kun tage hende ind, hvis hun er helt utrøstelig..og ellers så finder I det sikkert værre med marreridtene end hun selv gør.
Så put hende i hendes egen seng/værelse som I plejer, trøst hende hvis hun græder og ellers lad hende sove som hun vil.
Hun skal nok selv sige til, hvis hun har behov for en nærmere kontakt med jer.

Er også det jeg mener...

Vi har først taget hende ind når hun vågnede om natten, men hjælper desværre ikke..

Anmeld

11. september 2012

SussieThyssen

Mor-til-asta-09 skriver:

Er også det jeg mener...

Vi har først taget hende ind når hun vågnede om natten, men hjælper desværre ikke..

Nej, det gør det oftest ikke...det skal kun være for hendes egen skyld, fordi hun selv føler behov for det at hun evt. kunne have en seng inde ved jer.

Men som sagt, det er ofte tegn på høj intelligens, så hold øje med om hun udvikler sig til at være et af de børn der har behov for en skole for begavede børn siden hen.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.