Når det er svært at blive storesøster....

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

3.629 visninger
14 svar
0 synes godt om
5. september 2012

Mussen2

Nu er lillebror 7 mdr. Og hvdagen har for alvor ramt herhjemme. Med mener jeg at vi mærker jalusien hos vores storee pige.

Vi har fra start gjort alt for at undgå dette, men jeg kan læse mig frem tim at det ikke kan undgåes, at det er en sund og naturlig reaktion, som kommer når der er gået en rum tid.

Det er så svært at se og rumme hende når hun opfører sig så dårligt, til trods for at jeg ved, det er jalousi og at modgiften netop er, at jeg rummer hende og er d ekstra meget for hende.

Jeg har googlet lidt og kan se det er helt normalt det hele men det gør det ikke mindre hårdt.
hvis nogen af jer derude står samme sted som os med en jaloux storesøster på 3 år og 3 mdr. Og en lillebror på snart 7 mdr og vil dele erfaringer og gode råd, oplevelser, så skriv evt. Til mig privat, så kan vi veksle erfaringer og sparre.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

5. september 2012

PT

Profilbillede for PT
Når forandringens vinde blæser, bygger nogle læhegn, mens andre rejser vindmøller
Mussen2 skriver:

Nu er lillebror 7 mdr. Og hvdagen har for alvor ramt herhjemme. Med mener jeg at vi mærker jalusien hos vores storee pige.

Vi har fra start gjort alt for at undgå dette, men jeg kan læse mig frem tim at det ikke kan undgåes, at det er en sund og naturlig reaktion, som kommer når der er gået en rum tid.

Det er så svært at se og rumme hende når hun opfører sig så dårligt, til trods for at jeg ved, det er jalousi og at modgiften netop er, at jeg rummer hende og er d ekstra meget for hende.

Jeg har googlet lidt og kan se det er helt normalt det hele men det gør det ikke mindre hårdt.
hvis nogen af jer derude står samme sted som os med en jaloux storesøster på 3 år og 3 mdr. Og en lillebror på snart 7 mdr og vil dele erfaringer og gode råd, oplevelser, så skriv evt. Til mig privat, så kan vi veksle erfaringer og sparre.

Jeg ved, hvordan det er.
Min datter er lige fyldt tre, og min søn er 6,5 mdr.
Jeg sender en pb senere, er det ok?
Knus

Anmeld

5. september 2012

janne1986

Har samme problem herhjemme.... 

Det er skide svært... Det ernemlig en ond cirkel... Det kræver en ekstra indsats og få lidt overskud til at give den store ekstra opmærksomhed... 

Anmeld

5. september 2012

Mussen2

PT skriver:

Jeg ved, hvordan det er.
Min datter er lige fyldt tre, og min søn er 6,5 mdr.
Jeg sender en pb senere, er det ok?
Knus

Åh hvor dejligt! En i sammebåd. En lidelsesfælle.

Kunne være skønt at dele tanker osv løbende

Anmeld

5. september 2012

Mussen2

janne1986 skriver:

Har samme problem herhjemme.... 

Det er skide svært... Det ernemlig en ond cirkel... Det kræver en ekstra indsats og få lidt overskud til at give den store ekstra opmærksomhed... 

Er du midt i det også eller kommet ud på den anden side? Det er bar emega hårdt og rigtig træls at få de forbudte følelser for den store, når tingene går i hrådknude

Anmeld

5. september 2012

henh01

ville det have været undgået hvis der havde været 3½ år mellem børnene? Spørger af egen nysgerrighed, da vi snakekr om nr 3 herhjemme
Mellem mine har jeg som sådan ikke oplevet jalousi men der er også 6 år imellem.

Anmeld

5. september 2012

Mussen2

henh01 skriver:

ville det have været undgået hvis der havde været 3½ år mellem børnene? Spørger af egen nysgerrighed, da vi snakekr om nr 3 herhjemme
Mellem mine har jeg som sådan ikke oplevet jalousi men der er også 6 år imellem.

Det tror jeg desværre ikke. Tor man taler om at de skal være omkring 5 år og dov. Jeg læser om mange 3-4 årige i samme båd.

Men i sidste ende er det jo ikke jalousien der skal overrskygge, men det at vi forhåbentlig giv vores børn den storste gave nemlig søskende.

Jeg selv var 4,5 år da jeg blev storesøster og der var intet jalousi. Til gengæld sagde vi ikke hinanden det store da vi var små, men i dag er vi rigtig tætte.

Så go for it

Anmeld

5. september 2012

Mussen2

Bettemand er netop vågnet, så jeg smutter for en stund. Men ser frem til hvis flere melder sig på banen og vi kunne støtte hinanden

Anmeld

5. september 2012

Tulle28

henh01 skriver:

Nu er min datter kun 2,5 og baby stadig inde i maven (indtil i morgen:-)), men en af mine kollegaer fik nr. 2 da nr. 1 var 3,5 og de oplevede en stor reaktion... Han var helt ødelagt Tror ikke der er nogen gylden regel for, hvornår det er et bedre tidspunkt end andet, samtidig går de jo også igennem selvstændighedsfaser fortsat, som vel også kan spille ind tænker jeg...?

Anmeld

5. september 2012

henh01

Mussen2 skriver:

Det tror jeg desværre ikke. Tor man taler om at de skal være omkring 5 år og dov. Jeg læser om mange 3-4 årige i samme båd.

Men i sidste ende er det jo ikke jalousien der skal overrskygge, men det at vi forhåbentlig giv vores børn den storste gave nemlig søskende.

Jeg selv var 4,5 år da jeg blev storesøster og der var intet jalousi. Til gengæld sagde vi ikke hinanden det store da vi var små, men i dag er vi rigtig tætte.

Så go for it

Jeg tror vi forsøger i denne ene ægløsning nu her og hvis ikke det sker nu så venter vi lidt igen. Vil helst (hvis det er muligt) forsøge at planlægge det sådan at den lille ikke har fødselsdag oveni de andre børns. Har en fra aug og en fra nov. Så forår ville være super fint

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.