Nogen gange undrer det mig lidt, at nogen forældrer har et billede i sit hoved af, at deres egne unger aldrig gør noget galt, er søde og velopdragne til enhver tid.
Et eksempel: Jeg har en god veninde, som er netop sådan. Gud nåde og trøste den, som kan tro, at hendes englebarn ikke er perfekt til enhver tid. En dag havde mormoren hentet drengen i børnehaven. Da de kommer ind ad døren fortæller drengen, at der var en anden dreng, som havde slået ham i hovedet. Moren farer totalt op i det røde felt. Edder og galde over andre folks uopdragne afkom flyver om ørene på os. Mormoren ser tørt på den lille dreng og spørger "Og hvor slog du du ham, da?" Drenge ser op med et stort smil og siger "I maven!".
Som jeg ser det, er børnene ved at lære verden, sig selv og spillereglerne at kende, og det leder naturligt til eksperimentering, udprøvning og grænsetesting - både hjemme og ude, fysisk og socialt. Dermed vil barnet jo nogen gange gøre ting, som vi som voksne ikke ønsker.
Jeg tænker ikke nødvendigvis at et børnehavebarn, som gør en dum ting er uopdragen.
Hvis en voksen gør det samme, er det jo en anden sag, men et lille barn er jo stadig i gang med at lære.
Men hvordan tænker I andre om dette?
Anmeld