Fondant kager

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

30. august 2012

StineW79

Profilbillede for StineW79
Cosmo&Maia skriver:

Skal der ikk andet end skumfiduser, olie og vand til ? Hvor meget af hver ? 

Hov glemt at skrive flormelis. Hvis du går ind på kageklubben, under andet er der en opskrift på mmf på side 2. Det er den jeg bruger. Min datter der bliver 4,, har også været med til at lave det! Vh stine

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

30. august 2012

Bassemor<3

Cosmo&Maia skriver:

Jeg vil os helst lave det hele fra bunden

Hvordan laver man fondant selv ? 

opskriften er meget nem ! Jeg har faktisk engang lavet en billedguide jeg smider den lige her, sorry for mange billeder !!

Billede 1: kom 15 skumfiduser (haribos chamellows) 2 spk. olie og 4 spk vand i en skål.

Billede 2: Varm det i microovnen. PAS PÅ skumfiduserne ikke bliver brune ! langsom opvarmning ! selvom de er smeltet holder de ofte formen nogenlunde, rør derfor engang imellem og giv den kun 30 sek af gange og så ud og kigge og rører.

Billede 3: når skunfiduserne er smeltet røres der i massen til den er ensartet. Det er her der skal tilsættes farve hvis det ikke skal være hvid. Brug enten pastafarver eller alm. konditorfarve

Billede 4: Tilsæt flourmelis (der skal ca. bruges 1 pakke i alt, tilsæt IKKE det hele meget lidt af gangen) mens der røres rundt med skeen. Når det bliver for hårdt for skeen skiftes der til røremaskine med dejkroge, tilsæt stadig mere melis.

Billede 5: Når det er for hårdt for røremaskinen kommes klumpen ud på en tallerken (eller anden underlag) HUSK melis under klumpen også.

Billede 6: Ælt mere melis i til den har en meddelervoks konsistens. Den må gerne klistre LIDT. Så bliver den bedst.

Billede 7: opbevares i køleskab i op til 3 mdr. i lufttæt emballage.

Vedhæftede fotos (klik for at se i fuld størrelse)

Anmeld

30. august 2012

Bassemor<3

Jeg bruger forresten kartoffelmel når jeg ruller det ud, da det er lettest og børste af, og ikke smelter i fingrene når man arbejder med det

Anmeld

30. august 2012

Cosmo&Maia

Bassemor<3 skriver:

opskriften er meget nem ! Jeg har faktisk engang lavet en billedguide jeg smider den lige her, sorry for mange billeder !!

Billede 1: kom 15 skumfiduser (haribos chamellows) 2 spk. olie og 4 spk vand i en skål.

Billede 2: Varm det i microovnen. PAS PÅ skumfiduserne ikke bliver brune ! langsom opvarmning ! selvom de er smeltet holder de ofte formen nogenlunde, rør derfor engang imellem og giv den kun 30 sek af gange og så ud og kigge og rører.

Billede 3: når skunfiduserne er smeltet røres der i massen til den er ensartet. Det er her der skal tilsættes farve hvis det ikke skal være hvid. Brug enten pastafarver eller alm. konditorfarve

Billede 4: Tilsæt flourmelis (der skal ca. bruges 1 pakke i alt, tilsæt IKKE det hele meget lidt af gangen) mens der røres rundt med skeen. Når det bliver for hårdt for skeen skiftes der til røremaskine med dejkroge, tilsæt stadig mere melis.

Billede 5: Når det er for hårdt for røremaskinen kommes klumpen ud på en tallerken (eller anden underlag) HUSK melis under klumpen også.

Billede 6: Ælt mere melis i til den har en meddelervoks konsistens. Den må gerne klistre LIDT. Så bliver den bedst.

Billede 7: opbevares i køleskab i op til 3 mdr. i lufttæt emballage.

Ej, hvor er du sød . Det var li hvad jeg havde brug for.

Fantastisk, og mange tusinde tak 

Så skal der laves kager 

Anmeld

30. august 2012

Bassemor<3

Cosmo&Maia skriver:

Så skal der laves kager 

Det var så lidt

Anmeld

31. august 2012

pemiro

Cosmo&Maia skriver:

Så skal der laves kager 

Et lille tip herfra:
Jeg lavede nemlig fondant for første gang igår..
Læg gerne et låg over skålen i microovnen, ikke så det lukker tæt, men så det kan ta når skumfiduserne hæver..
For førstegang havde jeg skumfidus i heeeele microovnen, for de kan hæve utrolig meget op fandt jeg ud af

Jeg har købt en "min første kage" startpakke på dinkage.dk, og så har jeg købt lidt andre småting til at lave pynt de har også pastafare derinde...
Hurtig levering også, så den side kan klart anbefales

Anmeld

31. august 2012

pemiro

Bassemor<3 skriver:

Jeg bruger forresten kartoffelmel når jeg ruller det ud, da det er lettest og børste af, og ikke smelter i fingrene når man arbejder med det

Hvordan børster du det af igen?
Lavede selv fondant for første gang igår og endte ud i at fjerne det med vand, hvilket gav et MEGET skinnende resultat, og det var jo ikke lige meningen hehe

Anmeld

31. august 2012

Cosmo&Maia

pemiro skriver:

Et lille tip herfra:
Jeg lavede nemlig fondant for første gang igår..
Læg gerne et låg over skålen i microovnen, ikke så det lukker tæt, men så det kan ta når skumfiduserne hæver..
For førstegang havde jeg skumfidus i heeeele microovnen, for de kan hæve utrolig meget op fandt jeg ud af

Jeg har købt en "min første kage" startpakke på dinkage.dk, og så har jeg købt lidt andre småting til at lave pynt de har også pastafare derinde...
Hurtig levering også, så den side kan klart anbefales

Anmeld

31. august 2012

Bassemor<3

pemiro skriver:

Hvordan børster du det af igen?
Lavede selv fondant for første gang igår og endte ud i at fjerne det med vand, hvilket gav et MEGET skinnende resultat, og det var jo ikke lige meningen hehe

jeg børster det bare stille af med hånden. og det gør ikke noget hvis der sidder noget tilbage, det kan ikke smages på nogen måde

Anmeld

31. august 2012

pemiro

Bassemor<3 skriver:

jeg børster det bare stille af med hånden. og det gør ikke noget hvis der sidder noget tilbage, det kan ikke smages på nogen måde

Okay, tak for svar

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.