Min datter på 21 mdr. er ved at drive mig til vanvid når vi kører bil, for hver 5-10 km. må jeg standse og putte hende tilbage i selen, hun vrider sig simpelthen ud af dem arm for arm så hun sider med selerne kun om hoften.
Den stol vi har er godkendt fra 9mdr.-36mdr. og der er vist på siden af den at fra 18mdr. skal man spænde barnet fast med 3 punktsselen, som så i stedet for at holde stolen, holder både barn og stol.
Det prøvede jeg så idag, og den sidder sådan set fint det er jo nærmest en dobbelt højde selepude hun sidder på, så den sad perfekt hen over bryst og hofte og blev holdt lidt på plads af stolens kurver.
Men men ak ak, den vred hun da også bare armen ind under med samme resultat, at hun kun havde sele hen over hoften. Hvis jeg bliver stoppet af politet får jeg jo et klip i kørekortet fordi hun ikke er spændt forsvarligt fast.
Med stoles oprindelige H-sele(over begge skuldre, ned og over brystet) havde jeg tænkt på at lave en anordning, der spændte selerne sammen foran på brystet så hun ikke kunne vride dem ud til siden og slippe fri. Men da jeg nævnte det for min mor blev hun helt bleg, "hvad vil du så gøre hvis der sker noget og du skal have hende hurtigt ud af bilen", og hun har jo sådan set ret. Men jeg er bare desperat.
Er der nogen der er kvikkere end mig og har et godt råd, hun er for lille til at jeg kan forklare hende at det er både ulovligt og farligt.
Anmeld