Kontorelev, kontanthjælp og a-kasse spørgsmål..

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.805 visninger
20 svar
0 synes godt om
20. august 2012

Den lykkelige

Jeg er desværre på kontanthjælp nu her.. har dog været i a-kasse i 4 år..
Jeg vil vildt gerne have en kontorelev plads og søger helt vildt, men ikke så nemt her hvor jeg bor.. MEN nu er der måske lys da jeg har fået en meget positiv tilbagemelding fra et sted..
Kom så til at tænke på lidt ting.. Hvis jeg bliver kontorelev der i de 2 år det tager og forsætter med at betale til min akasse, vil jeg så være berettiget dagpenge senere hvis jeg skulle gå hen og blive arbejdsløs? Altså berettiger timerne fra en elevplads til dagpenge som alm. arbejde??
Min kæreste og jeg vil så gerne giftes og kan ikke pga kontanthjælpen.. Min drøm er at få fuldendt min "uddannelses cirkel" og ALDRIG komme på kontanthjælp igen.. men ville ikke turde gifte mig hvis jeg ikke er berettiget til dagpenge senere.. Nogen som ved noget om det?

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

20. august 2012

Dustmuz

jeg er ikke 100% sikker, kun omkring 90%

Mener nemlig at de tæller med, så længe du bare betaler til en "fuld" a-kasse..

mange gange får elever nemlig deres fagforeninger og a-kasse billigere, pga de er elever..
i sådanne tilfælde, skal du lige tjekke op på hvad der står i din fagforenings/a-kasses reglement

Anmeld

20. august 2012

2babygirls

Den lykkelige skriver:

Jeg vil vildt gerne have en kontorelev plads og søger helt vildt, men ikke så nemt her hvor jeg bor.. MEN nu er der måske lys da jeg har fået en meget positiv tilbagemelding fra et sted..
Kom så til at tænke på lidt ting.. Hvis jeg bliver kontorelev der i de 2 år det tager og forsætter med at betale til min akasse, vil jeg så være berettiget dagpenge senere hvis jeg skulle gå hen og blive arbejdsløs? Altså berettiger timerne fra en elevplads til dagpenge som alm. arbejde??
Min kæreste og jeg vil så gerne giftes og kan ikke pga kontanthjælpen.. Min drøm er at få fuldendt min "uddannelses cirkel" og ALDRIG komme på kontanthjælp igen.. men ville ikke turde gifte mig hvis jeg ikke er berettiget til dagpenge senere.. Nogen som ved noget om det?

Når du er udlært kontorass. er du berettigt til dagpenge fra første ledige dag.
Jeg blev udlært i 2010 og har altid betalt til HK, og fik derfor ikke karantæne som man normalt gør når man er nyudlært.
En god ting er at få det på skrift fra din fagforening, så kan de umuligt trække i land igen.

Held og lykke med lærepladsen

Anmeld

20. august 2012

gædde/gitte

Den lykkelige skriver:

Hvad???

du skal da bare ha betalt a-kasse i et år, så støtter de dig

Anmeld

20. august 2012

K&S

gædde skriver:

Hvad???

Ikke hvis du ikke opfylder kravet om beskæftigelses timer

Anmeld

20. august 2012

Skouboe

gædde skriver:

Hvad???

Nej, du skal også have arbejdet 1900 (eller deromkring) timer - svarer til 1 år.

Ring til a-kassen og spørg.

Anmeld

20. august 2012

gædde/gitte

Skouboe skriver:

Nej, du skal også have arbejdet 1900 (eller deromkring) timer - svarer til 1 år.

Ring til a-kassen og spørg.

nåååå. jamen det er rigtigt... nej tak gider ikke forstyrre dem, når jeg jo har job.

Jeg arbejder også laaangt over 1900 timer så det havde jeg ikke lige tænkt på.

Så det ville være tvungen ferie (afspacering) hvis jeg blev arbejdsløs.

Anmeld

20. august 2012

gædde/gitte

K&S skriver:

Ikke hvis du ikke opfylder kravet om beskæftigelses timer

det havde den her gamle hund glemt 

Anmeld

20. august 2012

K&S

gædde skriver:

det havde den her gamle hund glemt 

Anmeld

20. august 2012

Jupiter

Jeg er kontorelev lige nu, og så længe jeg er begyndt at betale til a-kassen senest et år før jeg er udlært, så er jeg berettiget til dagpenge fra første ledighedsdag.

Jeg betaler dog ikke mere for at være medlem af a-kassen fordi jeg er elev. Dvs. jeg betaler fagforeningskontingentet til HK, og her er a-kassen så inkluderet indtil jeg er udlært

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.