Hvad kalder I det?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

13. august 2012

VIPpigen

Her hjemme hedder det kaka... Lort lyder bare ikke særlig lækkert. Der er da ikke noget mere klamt end hvis man er ude, og ungen råber ud over det hele: jeg skal lave lort..... Sorry, det er bare min mening... Pølser er noget man spiser. Puha og adder er hvis barnet putter noget ulækkert i munden, og forbindes derved med noget forkert...

Kaka skulle af hvad jeg har fået fortalt (har ikke tjekket op på det) betyde lort/puha/adder/prut på russisk....

Så helt forkert er det ikke her....

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

13. august 2012

Fenja09

Må erklære mig enige med alle dem som skriver at lort er forfærdelig grimt og herhjemme bruger vi det ikke. Nu er vores datter kun 11 måneder, så hun ved endnu ikke hvad vi siger. Jeg bruger det der falder mest naturligt at sige, for det meste bruger vi ordet "prut" eller "skidt". Ikke fordi ordet skidt er meget pænere end lort, men lort er bare ikke noget jeg synes om at sige.

/Fenja

Anmeld

13. august 2012

Omsorgsgiver

Profilbillede for Omsorgsgiver
Den stolte mor til 2

Nu kan min datter ikke snakke endnu og bruger stadig ble da hun er 10½ mdr. gammel men når hun kan forstå det så vil vi lære hende at det hedder puha

Anmeld

13. august 2012

Omsorgsgiver

Profilbillede for Omsorgsgiver
Den stolte mor til 2

Og iøvrigt så synes jeg også at lort er bare sådan et grimt ord så det får hun ihvertfald ikke lært at sige om det.

Anmeld

14. august 2012

Clisolka

Herhjemme hedder det bummelum eller puha 

Anmeld

14. august 2012

MorDk

*T* skriver:

På arbejde bruger jeg ordet prut eller har du noget i bleen.

Jeg synes ikke ordet lort hører sig til og det lyder umanerligt grimt.

Jeg spørger jo heller ikke ungerne om de har pisset i bleen

Her er det nu bare Lort og Tis... Men det er jo forskellige hvad man sys. Jeg er vokset op med disse ord. Så jeg ser intet forkert eller grimt i dem. Overhovedet. Ord som bummelum, høm høm osv. er for mig komisk.

Anmeld

14. august 2012

wamse

Mellem Lærke og mig hedder det puha, synes det lyder grimt, hvis hun siger at hun skal lave lort

Men egentligt er hun så gammel nu, at hun bare skal sige, at hun går på toilettet, og hvad hun laver der ude, er så en privatssag

Anmeld

14. august 2012

*Toffee*

MorDk skriver:

Her er det nu bare Lort og Tis... Men det er jo forskellige hvad man sys. Jeg er vokset op med disse ord. Så jeg ser intet forkert eller grimt i dem. Overhovedet. Ord som bummelum, høm høm osv. er for mig komisk.

Jeg ved faktisk ikke hvad jeg er opvokset med af ord

Men i sociale sammenhænge, som f.eks på en arbejdsplads, mener jeg ikke det høre sig hjemme. For mig ville det være det samme hvis vi sagde til vores kolleger at "jeg skal lige skide" eller "jeg skal lige lave lort". Det er jo bare ikke okay og det mener jeg heller ikke det er for børnene.

Det er havnearbejdersprog i mine ører og det snakker man ikke på en arbejdsplads (medmindre det er på en havn måske?).

Havde jeg en kollega der bruger ordet lort, ville jeg påtale det. Det er ikke sikkert det ville jeg hjælpe noget, men jeg har helt sikkert brug for andre argumenter end at "lort er lort". For lort er jo ikke lort. Det er ekskrementer eller fæces og de ord hænger jo slet ikke sammen med almindelig daglig udtalelse. Måske er det derfor der er så mange forskellige ord for den brune ildelugtende sag. Der er det noget nemmere med ordet tis.

Jeg har unger i institutionen der bruger ordet lort, og jeg retter dem ikke, men jeg benytter heller ikke ordet. Jeg har altid som modsvar "har du noget i bleen?" eller "har du pruttet?". Så bliver bleen skiftet og så er "den skid slået"

Anmeld

14. august 2012

Majbrit P

MorDk skriver:

Herhjemme hedder der Lort! Vores søn siger enten Lort eller Puh...

Og vi brugte ordet Puh i starten fordi han gjorde...

Men i vores verden er Lort ...lort! Sååå derfor hedder det lort

Her hjemme hedder det poo-poo.. Vil ikke have han lære de ord  

Anmeld

14. august 2012

Mamalou

Bumme lum...

Det sagde min tidligere kæreste til sin datter, og nu er den gået i arv... 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.