Godt og sundt morgenmad til børn

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.129 visninger
13 svar
0 synes godt om
11. august 2012

Ina33

Uhh vi har her i ferien fået en rigtig dårlig vane med megen usund morgenmad, denne vane skal vi simpelthen bare have brudt.

Har i mon nogle gode forslag til sund og nærende morgenmad?

Jeg havde selv forstillet mig noget i retning af grovbolle, kogt æg og smoothie.

Nu er jeg blevet i tvivl om hvor vidt smoothie overhovedet er sundt og nærende?

Vi spiser ikke nogen former for morgenmadsprodukter, heller ikke havregryn/grød eller corn flakes.

Vi spiser kun hjemmebagt brød, men vi er mest til hvedebrød, der må dog gerne være kerner i, men er det så ok, eller skal det være lavet på rugmel, for at det er sundt og nærende?

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

12. august 2012

Ina33

Slet ingen input?

Anmeld

12. august 2012

Ciss

Ina33 skriver:

Uhh vi har her i ferien fået en rigtig dårlig vane med megen usund morgenmad, denne vane skal vi simpelthen bare have brudt.

Jeg havde selv forstillet mig noget i retning af grovbolle, kogt æg og smoothie.

Vi spiser ikke nogen former for morgenmadsprodukter, heller ikke havregryn/grød eller corn flakes.

Vi spiser kun hjemmebagt brød, men vi er mest til hvedebrød, der må dog gerne være kerner i, men er det så ok, eller skal det være lavet på rugmel, for at det er sundt og nærende?

Smoothie kan vel være rigtig sundt. Det kommer jo bare an på, hvad man har i.

Her i huset laver vi en gang imellem hjemmelavet laksepålæg. Det er vanvittig populært hos ungerne, så det vil de gerne have på morgenmaden. (Ret og slet kogt, kold laks, som knuses med gaffel og blandes med citronpepper og lidt salt og evn smagssat med lidt persille. ) Holdbarheden er dog ikke god.

Anmeld

12. august 2012

B&J

Yoghurt evt med hjemme lavet drys..

æg med rugbrød om morgen er også utroligt sundt...

smoothie er sundt, men man skal huske hvad man putter i frugt har jo sin egen sukker og hvis man putter juice i den har også sukker... nogle putter yoghurt osv i det er sundt...

man kan også spise kvark osv til morgen mad det er også sundt..

evt med et ristede brød til...

eller så bare de alm morgenmadsprodukter med mælk på

Anmeld

12. august 2012

Ciss

Glemte jo noget:

Hvis du gerne vil bytte frugtyoghurt ud med noget sundere, så kan du bruge naturel, men lave f eks ristede kerne at have på. Jeg har en veninde, som altid laver det. Kernerne kan smagssættes med alt mulgit, og da har du jo fuld kontrol på, hvad som er i.

Anmeld

12. august 2012

Holbæktrunten

Ina33 skriver:

smoothie lavet på cheasys 0,1 pct vanilleyoughurt

Her bager jeg også næsten alt vores brød - jeg er glad for at lave klatboller, og bruger meget hvedeklid for at få kostfibrerne med. Desuden kommer jeg gerne fintrevet gulerod, solsikkekerner, hørfrø, rugflager eller fiberhavregryn i... Kernerne giver lidt gode naturlige olier, til en dej hvor jeg ikke bruger fedtstof - gulerødder og solsikkekerner giver sødme.

Lillemanden får som regel havregrød til morgenmaden (laves på 2-3 min i en skål i microovnen mens han får tøj på), men engang imellem får han en hjemmebagt bolle med lidt marmelade på den ene halvdel og smør på den anden. Ellers bruger jeg mest bollerne som eftermiddagssnack til ham - med et stk frugt til. Han er 11 mdr

Anmeld

12. august 2012

modesty

Smoothie er ikke sundt som sådan. Som de kloger ernæringsfolk siger: Eat you carbs, don't drink them. Juice er selvfølgelig "værre", men i smoothies ødelægger du også frugtens fibre, som er gode for kroppen.

Så det er ikke decideret usundt, men det er sundere at spise frugten - og der er jo ret meget frugtsukker i.

Herhjemme er røræg med tomater og champignon et hit. På den måde får han også nogle grønsager (som han ellers desværre ikke er specielt vild med).

Rugbrød er klart bedre end hvedebrød, ja. Af pålag kan det f.eks være avocado, enten som mos eller i skiver, med lidt salt og peber. Eller skiver af tomat og avocado på hinanden, det er også lækkert.

Avocado er generelt en rigtig god frugt, og noget de fleste børn godt kan lide. Hvis det skal holde lidt længere efter det er blevet skåret ud, kan man dryppe lidt citronsaft på.

Havregrød er godt, evt. med lidt moset frugt.

Youghurt er og fint, men IKKE færdiglavet frugtyoughurt. Det er en ren sukkerbombe. Vi moser/udskærer f.eks banan, kiwi, hindbær eller jordbær og kommer i youghurten. 

Anmeld

12. august 2012

Studerendemor

Ina33 skriver:

For at gøre de hjemmebagte boller grove, sunde og nærende, skipper jeg det hvide hvedemel og erstatter det med grove kornsorter, fx. fuldkorns speltmel, havregryn, grahamsmel, og så en masse frø og kerner. Jeg rører dejen sammen om aftenen og bager dem om morgenen. 

Anmeld

12. august 2012

Ina33

skrivemaskine skriver:

For at gøre de hjemmebagte boller grove, sunde og nærende, skipper jeg det hvide hvedemel og erstatter det med grove kornsorter, fx. fuldkorns speltmel, havregryn, grahamsmel, og så en masse frø og kerner. Jeg rører dejen sammen om aftenen og bager dem om morgenen. 

Det lyder lækkert, hvor meget gær putter du i?

Sætter du dem på i klatter på bagepapir? Og hvor længe hæver de efter de er kommet ud af køleskabet?

Anmeld

12. august 2012

Bellas Mor

Holbæktrunten skriver:

smoothie lavet på cheasys 0,1 pct vanilleyoughurt

Her bager jeg også næsten alt vores brød - jeg er glad for at lave klatboller, og bruger meget hvedeklid for at få kostfibrerne med. Desuden kommer jeg gerne fintrevet gulerod, solsikkekerner, hørfrø, rugflager eller fiberhavregryn i... Kernerne giver lidt gode naturlige olier, til en dej hvor jeg ikke bruger fedtstof - gulerødder og solsikkekerner giver sødme.

Lillemanden får som regel havregrød til morgenmaden (laves på 2-3 min i en skål i microovnen mens han får tøj på), men engang imellem får han en hjemmebagt bolle med lidt marmelade på den ene halvdel og smør på den anden. Ellers bruger jeg mest bollerne som eftermiddagssnack til ham - med et stk frugt til. Han er 11 mdr

Mmh.. De lyder gode, de boller..

Må man få opskriften?

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.