Hmm mon det rigtige valg?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.381 visninger
21 svar
0 synes godt om
13. maj 2009

Guldet

Havde tænkt på at læse til social og sundhedshjælper eller pædagog!.. Synes at begge udd. var noget for mig.. Men har nu endelig besluttet mig og har sendt optagelses ansøgning afsted til pædagog seminaret.. ! valgte det pga. at udd. havde en bredere vifte!..

Men sidder og tænker på hvornår nr 2 skal komme? vil jo hellere ikke have at der skal være for langt mellem dem. min datter bliver 5 mdr sidst i denne månede! udd. tager 3 ½ år.. ! bliver der for stor afstand mellem dem, hvis vi først får nr 2 efter udd.?

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

13. maj 2009

Sweet1978

Der er 4 år mellem min storesøster og jeg og det gik/går fint. Og ellers er det jo muligt at tage et sabbat år til en evt. barsel.

Anmeld

13. maj 2009

saxa

Ved ikke om der bliver for stor aldersforskel..
Men jeg går på pædagog seminariet, og jeg gik på barsel midt i 5.semester - (og det var ikke noget problem.) Det var godt nok ikke en planlagt graviditet.. Men min datter bliver et år på lørdag, og jeg er færdig næste sommer med udd. Så hvis alt går efter planen, skulle jeg gerne være gravid og have termin umiddelbart efter dimmisionen - også for at der ike bliver for stor aldersforskel på de kære børn..

Anmeld

13. maj 2009

Kloster

Julie R skriver:

Havde tænkt på at læse til social og sundhedshjælper eller pædagog!.. Synes at begge udd. var noget for mig.. Men har nu endelig besluttet mig og har sendt optagelses ansøgning afsted til pædagog seminaret.. ! valgte det pga. at udd. havde en bredere vifte!..

Men sidder og tænker på hvornår nr 2 skal komme? vil jo hellere ikke have at der skal være for langt mellem dem. min datter bliver 5 mdr sidst i denne månede! udd. tager 3 ½ år.. ! bliver der for stor afstand mellem dem, hvis vi først får nr 2 efter udd.?

Hej.
Undre mig lige...
Men der er stor forskel på ssh og gog.  Har du overvejet sosuassistent uddannelsen?

Nu snakker du om bredere vifte og der er jo stort set ingen vifte ved ssh. Det er der både ved sosuass og gog.

Hvad ligger til grund for dine overvejelser med ssh og gog??

Kloster
- Der selv er ssa'er.

Anmeld

13. maj 2009

Tallulah

Der er både fordele og ulemper ved at få børn tæt på/langt fra hinanden..

For man børn tæt på hinanden, vil de selvfølgelig få stor glæde af hinanden, når de engang bliver STØRRE.

Der er 5 år mellem mine to børn. De vil selvfølgelig ikke få glæde af hinanden, på den måde, at de vil komme til at lege en hel masse sammen, men vil jo så få glæde af hinanden på en masse andre måder.

Det jeg er enormt glad for nu, ved at der er så stor aldersforskel på dem, er at vi har undgået alt hvad der hedder søskende-jalousi. Det er meget nemmere at forklare en på 5 år, hvor meget en lille ny kræver.. og også nemmere at indrage den store i de forskellige ting. f.eks bleskift, badning, osv.
Kender mange som har fået deres børn ret hurtigt efter hinanden, som døjer MEGET med jalousi fra det store barn (fordi han/hun ikke er gammel nok til at forstå, at man nu skal dele far og mor) Tit er den store så blevet aggresiv på den lille og kan finde på at slå eller sparke ud efter den.

Jeg fortryder ihvertfald ikke at have ventet med nr. 2

Anmeld

13. maj 2009

Kloster

Tallulah skriver:

For man børn tæt på hinanden, vil de selvfølgelig få stor glæde af hinanden, når de engang bliver STØRRE.

Der er 5 år mellem mine to børn. De vil selvfølgelig ikke få glæde af hinanden, på den måde, at de vil komme til at lege en hel masse sammen, men vil jo så få glæde af hinanden på en masse andre måder.

Det jeg er enormt glad for nu, ved at der er så stor aldersforskel på dem, er at vi har undgået alt hvad der hedder søskende-jalousi. Det er meget nemmere at forklare en på 5 år, hvor meget en lille ny kræver.. og også nemmere at indrage den store i de forskellige ting. f.eks bleskift, badning, osv.
Kender mange som har fået deres børn ret hurtigt efter hinanden, som døjer MEGET med jalousi fra det store barn (fordi han/hun ikke er gammel nok til at forstå, at man nu skal dele far og mor) Tit er den store så blevet aggresiv på den lille og kan finde på at slå eller sparke ud efter den.

Må lige forælle, at jeg har 2-i-rap og en "efternøler".
Ja de store får glæde af hinanden, men ALLE børn får glæde af hinanden.

Jeg har en bror, der er 1½ år yngre end jeg. Vi havde en god barnbom sammen, men har intet med hinanden at gøre i det voksne liv.

Så vil jeg sørme hellere have haft en bror, der var der hele det voksne liv.

Jeg synes det var sååå hårdt og nærmest samlebånds-agtig at få 2-i-rap. Og der er 5 år imellem nr 2 og 3. Alle drengene her har glæde af hinanden. Og jeg ville ikke betænke mig engang, hvis manden ville have et barn mere. Så ville der blive 6-6½ år imellem de to sidste.

De finder selv på lege og aktiviteter, som er sjovt, om man er 11½ år ell man er 5 år.
Ville aldrig betænke mig på at vente, så lang tid man selv har alderen med sig. Men har også prøvet begge dele nu

Kloster

Anmeld

13. maj 2009

Marie;-)

Jeg synes IKKE du skal vælge uddannelse på baggrund af hvornår du skal have barn nr. 2! Du skal vælge den uddannelse som du brænder mest for.

Børn kommer når de kommer - og om det må betyde en pause i din udd. så må du tage den pause.

Så du skal (efter min mening *sss*) pt kun koncentrere dig om hvilken udd. du ønsker - frit valg på alle hylder! Og når så lysten til nr. 2 indtræder - så må du se på hvordan det passer ind. Men de børn kommer jo alligevel ikke helt på bestilling.

Held & lykke med det!

Anmeld

13. maj 2009

saxa

Jeg synes IKKE du skal vælge uddannelse på baggrund af hvornår du skal have barn nr. 2! Du skal vælge den uddannelse som du brænder mest for.

Børn kommer når de kommer - og om det må betyde en pause i din udd. så må du tage den pause.

Så du skal (efter min mening *sss*) pt kun koncentrere dig om hvilken udd. du ønsker - frit valg på alle hylder! Og når så lysten til nr. 2 indtræder - så må du se på hvordan det passer ind. Men de børn kommer jo alligevel ikke helt på bestilling.

Held & lykke med det!

Helt enig
Og nej - de kommer sq ikke helt på bestilling..

Mht. søskende jalousi der er nævnt tidligere, så tror jeg det er et fedt om der er flere år i mellem eller få år.. Jalousien vil altid være der, mere eller mindre.. Kender det da selv fra mig og min søster (der er 5 år imellem os)
KnuS

Anmeld

13. maj 2009

Honningblomst

Tallulah skriver:

Altså, mine de to store drenge er der 5½ år mellem og 3 år mellem de to mindste...de er i dag 12, 6 og 3 år og de store "leger" sammen hver dag...når den store ikke er hjemme leger den mellemste med den lille.
Lige nu er de gået ned i deres fars hus og sidder og spiller pc og ps...de har så meget glæde af hinanden og nok især fordi de alle er drenge..
Knus Eva..som ikke synes der kan være for mange år imellem men sagtens for få år.

Anmeld

13. maj 2009

Stumpen

Der er jo ingen der forbyder dig at få en bebs midt i din udd.. Jeg fik min datter i aug06, hvilket betød at jeg nåede at gøre 4 semester på pædagog udd. færdig inden jeg tog et års barsel

Vælg udd ud fra din ønske om erhverv og ikke ud fra aldersforskellen på dine børn..

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.