Lykkepiller og gravid ?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

3. august 2012

Anonym trådstarter

aarhusmor skriver:

jeg har svært ved at se dit behov for de piller, som du skriver er I fornuftige mennesker med jobs osv. Altså har du en depression? Og ville den depression gøre dig til en dårligere mor? eller er den ikke så slem, så du sagtens kan made dit barn hver 3 time, og holde hjemmet rent osv?

Når jeg spørger er det fordi jeg i 2005 havde stressdepression. Jeg blev så gravid i januar 2006 og stoppede med det samme med lykkepiller, dog trappede jeg ud i første omgang.

Det faktum at jeg havde taget lykkepiller gjorde at der i navlestrengen kun var 2 blodårer, mod normalt 3 (De hedder vist et eller andet fint navn) og de var nervøse for at mit barn havde hjertefejl.

Havde jeg vidst dette på forhånd, havde jeg stoppet med lykkepillerne inden. (Havde jeg vidst det jeg ved om lykkepiller/antidepressiver som jeg ved nu, havde jeg aldrig taget dem- men det er jo en anden snak) De fortalte mig at de lykkepiller jeg tog ikke påvirkede graviditet, men sidenhen er det kommet frem at de I stor stil giver misdannede fostre, hjerteproblemer i børnene osv osv.

Der er jo kun een der kan bestemme hvad der skal ske for dig og dit barn. Men hvis du kan undvære pillerne - ja så ved jeg jo hvad jeg gjorde og ville gøre.

Håber det bedste for jer

Mine piller hedder : sertralin krka 50 mg.
Altså ja det er en depression jeg havde/har jeg følte mig rigtig ulykkelig på et tidspunkt med hensyn til jeg ikke sys jeg var god nok før jeg kom på pillerne slog jeg og skældte min kæreste ud konstant jeg havde så meget vrede i mig og hvis jeg ikk har taget pillerne i feks en uge blir jeg sur over ingenting skal lige siges at det vrede jeg har i mig et arveligt min mor, mormor og oldemor har det de havde bare ikke indset det som et problem som jeg har

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

3. august 2012

aarhusmor

Anonym skriver:

Altså ja det er en depression jeg havde/har jeg følte mig rigtig ulykkelig på et tidspunkt med hensyn til jeg ikke sys jeg var god nok før jeg kom på pillerne slog jeg og skældte min kæreste ud konstant jeg havde så meget vrede i mig og hvis jeg ikk har taget pillerne i feks en uge blir jeg sur over ingenting skal lige siges at det vrede jeg har i mig et arveligt min mor, mormor og oldemor har det de havde bare ikke indset det som et problem som jeg har

http://www.netdoktor.dk/interactive/medicin/praeperatinfo.php?docid=praeparat_info&id=3304

Tror det er helt normalt at have sådan en galdeperiode og jeg mener dybt fra mit hjerte at det var bedre du havde brugt penge på samtale terapi (Men nu kæmper jeg også i mod antidepressiver og den lette omgang med disse)

Men prøv at læse den almindeligt kendte liste over bivirkninger her og risikoen ved graviditet.

Håber det bedste for dig

Anmeld

3. august 2012

L&V

Anonym skriver:

Det var os dem jeg fik

Anmeld

3. august 2012

Rockertand

aarhusmor skriver:

Det faktum at jeg havde taget lykkepiller gjorde at der i navlestrengen kun var 2 blodårer, mod normalt 3 (De hedder vist et eller andet fint navn) og de var nervøse for at mit barn havde hjertefejl.

Havde jeg vidst dette på forhånd, havde jeg stoppet med lykkepillerne inden. (Havde jeg vidst det jeg ved om lykkepiller/antidepressiver som jeg ved nu, havde jeg aldrig taget dem- men det er jo en anden snak) De fortalte mig at de lykkepiller jeg tog ikke påvirkede graviditet, men sidenhen er det kommet frem at de I stor stil giver misdannede fostre, hjerteproblemer i børnene osv osv.

Nu bliver jeg RIGTIG nysgerrig - for jeg har læst enorme mængder litteratur om SUA, da jeg selv har oplevet dette i en graviditet (og har aldrig været i nærheden af antidepressiva) - jeg er aldrig stødt på den påstand, du fremsætter her.

SUA er normalt forekommende i ca. 0,5% af graviditeter, og der er - såvidt jeg kan læse mig til - ikke påvist større forekomst ved brug af antidepressiva, SUA giver en mistanke om hjertefejl, kromosomfejl, misdannelser i urinvejssystemet osv., men hvis man kigger på antallet af SUA-forekomster og sammenholder med faktiske misdannelser, så er antallet forsvindende lille. Derimod er antallet af misdannelser i forbindelse med brug af antidepressiva en helt anden snak - men det har altså ikke noget med SUA at gøre, hvis man tilfældigvis oplever kombinationen af begge (som så vil være meget sjældent), så vil det være et tilfældigt sammentræf.

Har du andre kilder - litteratur, studier eller andet, der kan gøre mig klogere, så siger jeg på forhånd tak. 

Anmeld

3. august 2012

Stinmaj

Hej du

Jeg spiser selv Sertralin. Jeg forsøgte at trappe ud, men fik nogle ubehagelige bivirkninger, som føltes som stød i læberne (???), og blev desuden MEGET ked af det, og kunne hulke i timevis uden egentlig grund. Så jeg er fortsat med at tage 1/4 pille hver anden dag og er trappet ned til hver 3. dag.

Jeg blev også kaldt til samtale med en læge på sygehuset. De ville bare fortælle mig, at med de doser, var risikoen for misdannelser ligeså lille som hvis man ikke tog medicin. Sertralin er i øvrigt det mest "gravid-venlige" antidepressiv medicin. 

De fortalte i øvrigt, at jeg ville få et par ekstra døgn på fødegangen bare for at holde lidt øje, så det var jeg bare glad for. Der var ingen der truede med at tage mit barn fra mig. Jeg kan forestille mig, at det er noget din mor siger, fordi hun enten tror det (fejlagtigt), eller fordi hun ikke synes at du skal have et barn nu, måske er hun ikke klar til at blive mormor...

Jeg har læst en masse om Sertralin og graviditet. Risikoen for misdannelser er enormt lille. Måske kan den lille have lidt bivirkninger med meget gråd og ammevaskeligheder, men jeg tænker at det er derfor man får et par ekstra døgns indlæggelse.

Jeg synes måske, at du skulle få en henvisning til en spykolog. Et mix af antidepressiv og psykolog fik mig rask igen. Nu er det bare de piller der ikke vil slippe mig. En psykolog kan give dig nogle redskaber til at kontrollere vreden og ændre dit selvværd, hvilket jeg tror er meget vigtigt når du skal være mor. 

Anmeld

3. august 2012

aarhusmor

Rockertand skriver:

Nu bliver jeg RIGTIG nysgerrig - for jeg har læst enorme mængder litteratur om SUA, da jeg selv har oplevet dette i en graviditet (og har aldrig været i nærheden af antidepressiva) - jeg er aldrig stødt på den påstand, du fremsætter her.

SUA er normalt forekommende i ca. 0,5% af graviditeter, og der er - såvidt jeg kan læse mig til - ikke påvist større forekomst ved brug af antidepressiva, SUA giver en mistanke om hjertefejl, kromosomfejl, misdannelser i urinvejssystemet osv., men hvis man kigger på antallet af SUA-forekomster og sammenholder med faktiske misdannelser, så er antallet forsvindende lille. Derimod er antallet af misdannelser i forbindelse med brug af antidepressiva en helt anden snak - men det har altså ikke noget med SUA at gøre, hvis man tilfældigvis oplever kombinationen af begge (som så vil være meget sjældent), så vil det være et tilfældigt sammentræf.

Har du andre kilder - litteratur, studier eller andet, der kan gøre mig klogere, så siger jeg på forhånd tak. 

Nej det har jeg ikke. Det var hvad jeg fik af vide på Skejby; Herudover ved jeg at er nogen der kæmper i mod det og for større information på området.

Men da min søn jo ikke fejler noget, er jeg ikke en del af denne kamp. Når jeg kæmper imod antidepressiver er det af en anden årsag - og handler mere om kommunerne og lægernes behandling af borgere.

Så jeg kan ikke hjælpe yderligere desværre. Mine oplysninger er henholdsvis fra 2006 og dem der kæmper i mod det, havde jeg kontakt med for 2 år siden. Ny viden er velkommen

Anmeld

3. august 2012

Mother-love

Anonym skriver:

Uha det er jeg så glad for du skriver det lettere virkelig mit hjerte. For det gør mig så ked at min mor siger at jeg ligeså godt kan bestille tid til abort for de tager barnet pga de piller

Det gør skam ikke. Det holder bare øje med baby da pillerne godt kan gøre dem små. Men vi har hverken haft problemer i min graviditet eller efter hun er blevet født hun er nu 14 mdr og fejler intet. Så det skal du ikke være bange for

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.