millee skriver:
Det lyder vist som om det er smartest at søge ind som lægesekretærelev.
Jeg søgte faktisk ind som lægesekretærelev i Region Hovedstaden med opstart 1. okt. Ja faktisk så ventede jeg til stillingerne blev slået op i Hovedstaden så jeg fik slet ikke søgt da de øvrige dele af sjælland søgte, hvilket jeg nu kun kan sige var dumt dumt dumt. Jeg kom til samtale men fik desværre afslag. Den ene ved samtalen blev ved med at spørge mig om jeg var sikker på om det ikke var sygeplejerske jeg skal være. Det er det ikke og jeg ærger mig SÅ meget over at hun fik den opfattelse. Så jeg er ret sikker på, at det er derfor jeg fik afslag. Jeg fik åbenbart sagt noget forkert. Jeg blev meget ked af det for jeg er sikker på at det er det jeg gerne vil - ingen tvivl men det lykkes mig ikke at overbevise dem til samtalen.
Når du skriver velforberedt hvad mener du sådan helt præsist ? Man skal selvfølgelig sætte sig ind i hvilke opgaver en lægesekretæelev har og hvad udd. går ud på, men har du flere fif ? Jeg har nemlig tænkt mig at søge ind igen. Det er kun 1 gang om året man kan søge ikke ?
Jeg tog min eksamen i Århus, og der kunne man søge 2 gange om året, sept. og febr. sådan tror jeg stadig det er? Men jeg ved også at det er lidt anderledes her på sjælland, hvor jeg bor nu da det er sygehusene selv der søger, sådan var det ikke i jylland.
Det jeg mener med at være velforberedt er; Eks. vidste jeg dengang, at sandsynlighed for at komme ind var større, hvis jeg havde taget latin f.eks. det tog jeg så inden jeg søgte og kom så til samtale.
Jeg har tjekket og nogle af sygehusene har nogle specifikke krav til ansøgere eks.;
Hvad er kravene for at søge?
- Dansk, niveau C.
- Erhvervsøkonomi, niveau E
- Engelsk, niveau E*
- 2. fremmedsprog, niveau E*
- Informationsteknologi, niveau C
- Salg og Service, niveau D
- Samfundsfag, niveau D
* Mindst et af fremmedsprogene skal være på niveau D
Endvidere skal du inden 01.10.2012 dokumentere at have gennemført
- Blindskrift (10-fingersystemet)
- Diagnoselatin
Hvad er lønnen?
- Er du under 25 år, er elevlønnen ca. 12.000 kr. om måneden
- Er du over 25 år, er elevlønnen ca. 19.000 kr. om måneden
Med hensyn til selve samtalen, så skal man jo lige som du gøre sig nogle overvejelser omkring, hvad er det, at jeg brænder for? Hvad er mine kompetencer?
Lægesekretærernes funktioner er efterhånden mangfoldige.
I dag skriver man ikke blot journaler, men jow 80% af dit job foregår foran computeren, så derfor er det vigtigt at man elsker administration og computere.
Jeg ved jo desværre ikke, hvorfor du fik afslag, men måske virkede du til at være i tvivl? Man kan jo godt udvise noget, uden at det er sådan det er. jeg tænker bare, at hvis hun har tænkt at du gerne ville være sygeplejerske, så har du måske snakket meget om patientkontakt og relationer? og måske knap så administrativt?
At være med til at gøre en kæmpe forskel kan man lige så godt som sygeplejerske så på den måde er faget relevant og alt afhængig af hvilken afdeling du lander på - er der stooor forskel på mængden af patientkontakt.
Har lige prøvet om jeg kan finde noget omkring hvornår der er tilgang til uddannelsen, det ser ud som om det kun er i januar i region hovedstaden..
Skriv endelig hvis du har flere spørgsmål eller hvis jeg ikke har besvaret det du spurgte om.
Se evt. om der står mere her.
www.omkof.uddannelsesnaevnet.dk