Åh, alle de bekymringer..

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.110 visninger
6 svar
0 synes godt om
22. juli 2012

Anonym trådstarter

Jeg har en søn på 23 mdr.
Han trives og er (for det meste) en glad dreng med MEGET temperament!
Han har henover sommeren været meget hjemme(sommerferie sammen med os)
Disse 3 uger og været lange for både ham og os - vi føler ikke rigtig at vi kan "underholde" ham nok - at han keder sig.

Det kan så resultere i, at han bliver sur - rigtig sur og så er det ligegyldigt hvad, så "skaber" han sig. Hvilket så resulterer i, at jeg bliver sur og den anden dag blev jeg så vred, at jeg fik råbt meget af ham(Jeg "tabte den" simpelthen!)

Men nu har jeg gået og tænkt meget og længe over HVAD han er sur over og er mere eller mindre nået til den konklusion at han først og fremmest "keder sig", men også at han må være MEGA frustreret over ikke at blive forstået - han har meget lidt sprog (sammenlignet med de 2-årige jeg kender)

Han kan sige "hej" , "a'det", "miav" "vov" og ligende
Han forstår og peger når vi spørger "Hvor er maven, ørerne, næsen" osv og "Hvor er far, mor, faster, farmor"
Men han sætter ikke ordene sammen og "taler"

Han taler meget "volapyk". Eksempelvis har vi været ude at rejse og flyve i ferien og så "pladrer" han løs om hvordan flyveren fløj op og ned og viser at den er oppe i luften.

Men alligevel føler jeg ikke at det er "godt nok" (misforstå mig ikke)

Han har altid været "bagud" i sin udvikling rent motorisk. Kunne først gå da han var 17,5 måned gammen, kunne først kravle ved 1 års alderen, var længe om at sidde selv, holde sit hoved selv osv.

Han har aldrig (7-9-13) haft problemer med ørene.

Så nu er mit spørgsmål : Er det her meget normalt? Eller hvad tænker I når I hører dette?

Og hvad skal jeg stille op?

Jeg tænker at kontakte sundhedsplejersken og evt. lægen i morgen?

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

22. juli 2012

Holbæktrunten

Anonym skriver:

Disse 3 uger og været lange for både ham og os - vi føler ikke rigtig at vi kan "underholde" ham nok - at han keder sig.

Det kan så resultere i, at han bliver sur - rigtig sur og så er det ligegyldigt hvad, så "skaber" han sig. Hvilket så resulterer i, at jeg bliver sur og den anden dag blev jeg så vred, at jeg fik råbt meget af ham(Jeg "tabte den" simpelthen!)

Men nu har jeg gået og tænkt meget og længe over HVAD han er sur over og er mere eller mindre nået til den konklusion at han først og fremmest "keder sig", men også at han må være MEGA frustreret over ikke at blive forstået - han har meget lidt sprog (sammenlignet med de 2-årige jeg kender)

Han forstår og peger når vi spørger "Hvor er maven, ørerne, næsen" osv og "Hvor er far, mor, faster, farmor"

Han taler meget "volapyk". Eksempelvis har vi været ude at rejse og flyve i ferien og så "pladrer" han løs om hvordan flyveren fløj op og ned og viser at den er oppe i luften.

Han har altid været "bagud" i sin udvikling rent motorisk. Kunne først gå da han var 17,5 måned gammen, kunne først kravle ved 1 års alderen, var længe om at sidde selv, holde sit hoved selv osv.

Så nu er mit spørgsmål : Er det her meget normalt? Eller hvad tænker I når I hører dette?

Han keder sig da helt sikkert - og som du selv siger er han nok frustreret over ikke at kunne kommunikere ordentligt... Prøv om du kan hjælpe ham med at sætte ord på...

Men jeg ville nok kontakte SP - hun er der jo for det samme, og kan sikkert give nogle gode råd

Anmeld

22. juli 2012

Anonym trådstarter

Holbæktrunten skriver:

Han keder sig da helt sikkert - og som du selv siger er han nok frustreret over ikke at kunne kommunikere ordentligt... Prøv om du kan hjælpe ham med at sætte ord på...

Men jeg ville nok kontakte SP - hun er der jo for det samme, og kan sikkert give nogle gode råd

Ja, men er det normalt at han ikke kan mere end det han kan?

Anmeld

22. juli 2012

Tona

Anonym skriver:

Det er i alt fald ikke unormalt. Dog tror jeg at det mest normale er at et barn enten er langsom motorisk eller sprogligt, men jeg er ikke helt sikker.

Jeg tænker at det med sproget i alt fald ikke er ualmindeligt. Da jeg arbejdede i børnehave har jeg flere gange set drenge på 3 år som nærmest ikke kunne snakke.

Hvis det var mig ville jeg ikke tale med sp om det. Jeg ville tale med fagpersionale om det. Fx ville jeg få en tid ved lægen og tale om det, evt bede om at blive henvist til børneafdeling på sygehuset så en børnelæge kan kigge på ham. Evt få ham til talepædagog hvis det skønnes nødvendigt. Jeg tror ikke nødvendigvis at der er noget som helst i vejen, men jeg er selv glad for at gå med livrem og seler og vil  hellere få mit barn undersøgt en gang for meget end en gang for lidt.

Min datter er 18 en halv måned og kan endnu ikke gå selv. Hun kravlede først da hun var 15 mdr. Hun skal til børnefys nu her, men det var først da hun blev 18 mdr og ikke kunne gå at det kom på tale. Alt før det er normalt, omend i den sene ende, så din søn har faktisk gået og kravlet indenfor normal tid

Anmeld

22. juli 2012

dorthemus

Åh hvor jeg forstår din bekymring

Min datter på 2,2 år taler heller ikke i sætninger og har meget svært ved udtalen af ord. Hun forstår alt og snakker og synger også meget..men det er mest mig der forstår hvad hun siger.

Jeg sammenligner også hele tiden selvom jeg ved, som pædagog, at børn udhvikler sig forskelligt. Men det er meget svært at opleve, at yngre børn overhaler mit barn konstant...det svider indeni

Min datter har haft mange øreproblemer og har fået lagt dræn to gange og fået taget polypper. Og nu har jeg endelig fået gennemtrumfet at hun skal høretestes igen på Bispebjerg Hospital.

Min datter blir dog ikke sur, men har evig tålmodighed og viser mig hvad hun vil...men det er svært!

Jeg synes du skal kontakte SP som kan råde dig eller sende dig videre. Og så ellers tale med pædagogerne og spørge ind til hvordan de oplever ham og hans sprog.

Pøj pøj med det

Anmeld

22. juli 2012

Holbæktrunten

Anonym skriver:

Altså nu er jeg jo ikke ekspert, men vil mene at han har været meget længe om at kravle ig gå... Umiddelbart tror jeg også at han burde kunne sige lidt mere... Men har daginstitutionen ikke nævnt noget om det? Ellers kan du jo også prøve at tale med dem om hans udvikling... Jeg synes nu under alle omstændigheder at du skulle prøve at kontakte sundhedsplejersken - hun er professionel og ved helt sikkert hvor han bør være i sin udvikling og hvilke tiltag man evt kan gøre for at hjælpe ham bedst muligt.

Anmeld

23. juli 2012

Clisolka

Anonym skriver:

Øv hvor jeg forstår din bekymring... Isabella på 21 mrd. er også "bagud" sprogligt. Hun kan sige en masse ord, men kan endnu ikke sætte dem sammen, foruden hej hej og hej mor osv. 

Jeg vælger ikke at kontakte SP, men tager den med vuggestuen. Lige før vi gik på ferie lavede jeg en liste til dem, så de kan se de mange ord hun rent faktisk kan sige - for de hører hende aldrig sige nogle ord fouden hej, av og hov. 

De vil lave en evaluering af hendes ord, og træner med hende. Hvad der videre skal ske ved jeg ikke pt. 

Hun har været hurtig motorisk - sad selv som 6 md, gik som 13 mrd., men sprogligt er hun lidt bagud :-)

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.