praktik på plejehjem

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

7.517 visninger
15 svar
0 synes godt om
8. maj 2009

Janep

ja jeg er på praktik på et plejehjem

Ville så lige høre om jeg må bade dem og være selv med når jeg er i praktik.

I går fik jeg lov til selv at bade både en mand og en kvinde imens hende jeg kørte med sad i køkkenet.

samme dag fik jeg lov til selv at hjælpe en ældre dame på wc imens hende jeg kørte med sad i bilen og ventede.

Så vidt jeg har forstået det er det vidst meningen at jeg selv skal køre ud til de gamle.

Jeg har slet ikk noget imod at gøre det selv, men er det overhovedet lovligt at gøre alt det her alene uden at være uddannet til det?

Håber der er nogen af jer kloger piger der kan hjælpe

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

8. maj 2009

Pia

Det kommer helt an på hvilken slags praktik du er i..
Er du i praktik som ssh'er el ssa'er så er det helt iorden..
Dog skal du gå som føl de første 14 dage, fordi du lige skal lære de ældre og kende lidt indn du kommer afsted alene..
Men efter de 14 dage er det mening at du skal gå/køre alene rundt..
Deter jo her at du skal besvie at det du har lært på skolen sidder fast og at du kan kombinere din teori og praktisk..

Men er du bare i praktik fra et eller andet kursus eller amu, så må du ikke køre alene rundt..
Så skal du følges med en og holdes nøje øje med i de opgaver du evt får lov til og udføre..

Forskellen er at på social og sunhedsskolen har i haft teori om pers.hyg , kommunikation osv..
Div kursuser er somregel bare et lille indblik i havd det vil sige og tage social og sunhedshjælper uddanelsen..

Pia Social og Sunhedshjælper på 12 år.

Anmeld

8. maj 2009

KarinaIda

Hej.

Jeg er selv inden for det fag...
Ja det er lovligt og sende dig ud og bade de ældre selv og selv tage dem på toilet, da du skal kunne sådan noget for og bestå din uddannelse. De andre ansatte kan jo ikke tage med dig hver gang og du vil allerede i din første praktik få dine "egne" borgere og tage dig af. Du skal jo kunne klare det selv, for hvad vil du gøre hvis du ikke kan det når du er færdigudlært som ssh eller ssa(hvad det nu lige er for en du er igang med).
Men er du i tvivl om noget, så skal ham/hende du følges med pt være til stede i rummet/huset, for du kan spørge om råd til hvordan det skal gøres og måske få det vidst.
Så efter min mening er det forkert at han/hun blev siddende ude i bilen! Men folk oplærer jo deres elever/pratikanter forskelligt, så det kan jo ske det er hendes måde og lære fra sig.

Karina

Anmeld

8. maj 2009

Janep

Pia skriver:

Det kommer helt an på hvilken slags praktik du er i..
Er du i praktik som ssh'er el ssa'er så er det helt iorden..
Dog skal du gå som føl de første 14 dage, fordi du lige skal lære de ældre og kende lidt indn du kommer afsted alene..
Men efter de 14 dage er det mening at du skal gå/køre alene rundt..
Deter jo her at du skal besvie at det du har lært på skolen sidder fast og at du kan kombinere din teori og praktisk..

Men er du bare i praktik fra et eller andet kursus eller amu, så må du ikke køre alene rundt..
Så skal du følges med en og holdes nøje øje med i de opgaver du evt får lov til og udføre..

Forskellen er at på social og sunhedsskolen har i haft teori om pers.hyg , kommunikation osv..
Div kursuser er somregel bare et lille indblik i havd det vil sige og tage social og sunhedshjælper uddanelsen..

Pia Social og Sunhedshjælper på 12 år.

Jeg er i snuse praktik eller hva de nu kalder det.

Jeg er blevet sendt derud fra mit jobcenter

Jeg går ikke på skole og er ikke i gang med uddannelsen. Det var meningen jeg sku være starte på sosu sklen i åbenrå til august men desvære var der for mange andsøgninger og jeg kom ikke ind.

Men altså det vil jo så sige at jeg egentlig ikke må lave det jeg gør så eller?

Sys altså os det virker mærkeligt fordi jeg har kun været der i en uge, Altså jeg ku jo være hvem som helst. hvis du forstå hva jeg mener?

Anmeld

8. maj 2009

Janep

KarinaIda skriver:

Hej.

Jeg er selv inden for det fag...
Ja det er lovligt og sende dig ud og bade de ældre selv og selv tage dem på toilet, da du skal kunne sådan noget for og bestå din uddannelse. De andre ansatte kan jo ikke tage med dig hver gang og du vil allerede i din første praktik få dine "egne" borgere og tage dig af. Du skal jo kunne klare det selv, for hvad vil du gøre hvis du ikke kan det når du er færdigudlært som ssh eller ssa(hvad det nu lige er for en du er igang med).
Men er du i tvivl om noget, så skal ham/hende du følges med pt være til stede i rummet/huset, for du kan spørge om råd til hvordan det skal gøres og måske få det vidst.
Så efter min mening er det forkert at han/hun blev siddende ude i bilen! Men folk oplærer jo deres elever/pratikanter forskelligt, så det kan jo ske det er hendes måde og lære fra sig.

Karina

jammen jeg har heller ikk noget imod at gøre det alene, jeg vil jo gerne lære det da det er den uddannelse jeg vil ha.

Men jeg har ikke gået på skole endnu og er ikke tilmelt en skole
Jeg er sendt derud af et jobcenter

Mener bare at så kan alle jo komme og passe de gammle uden egentlig at vide ret meget om det.

Anmeld

8. maj 2009

fam.4xc

Janep skriver:

Jeg er i snuse praktik eller hva de nu kalder det.

Jeg er blevet sendt derud fra mit jobcenter

Jeg går ikke på skole og er ikke i gang med uddannelsen. Det var meningen jeg sku være starte på sosu sklen i åbenrå til august men desvære var der for mange andsøgninger og jeg kom ikke ind.

Men altså det vil jo så sige at jeg egentlig ikke må lave det jeg gør så eller?

Sys altså os det virker mærkeligt fordi jeg har kun været der i en uge, Altså jeg ku jo være hvem som helst. hvis du forstå hva jeg mener?

Hvis du nu var på mit plejehjem, ville vi gi dig 3-5dages intro hvor du efterhånden blev indraget mere og mere i plejen og arbejdet ellers, for så selv at stå på egen ben bagefter....

Vi har flere ufaglærte piger som feks arbejder i weeekenderne ved siden af de studere til alt muligt andet, som er kommet godt ind i faget på denne måde ;-)

Anmeld

8. maj 2009

Janep

fam.4xc skriver:

Hvis du nu var på mit plejehjem, ville vi gi dig 3-5dages intro hvor du efterhånden blev indraget mere og mere i plejen og arbejdet ellers, for så selv at stå på egen ben bagefter....

Vi har flere ufaglærte piger som feks arbejder i weeekenderne ved siden af de studere til alt muligt andet, som er kommet godt ind i faget på denne måde ;-)

okay

Tak for dit svar

Jeg sys os det er helt ok at jeg skal mere og mere selv
Men ville da lige være sikker på at det er lovligt

Anmeld

8. maj 2009

Pia

I den kommune hvor jeg arbejder må du ikke gøre de opgaver uden opsyn som du fortæller du laver..
Du har ingen erfaring inde for området og kan nemt gøre noget forkert.
Hvis du feks var sommerferie aflser ved os, skulle du have været på 14 dages introduktion kursus og været på forflytnings kursus, inden vi ville lade dig arbejde alene..
Men ved godt det er meget forskelligt fra sted til sted og kommune til kommune..

Alt efter hvor moden du er som person og hvor stor interesse du viser for faget, så vil vi også lade dig gøre forskellige opgaver, men først når vi er sikre på at du kan klare det på egen hånd...

Pia..

Anmeld

8. maj 2009

1977

Profilbillede for 1977
Janep skriver:

okay

Tak for dit svar

Jeg sys os det er helt ok at jeg skal mere og mere selv
Men ville da lige være sikker på at det er lovligt

jow jow det er skam lovligt Jeg har været indefor faget i 10 mdr og jeg har ikke skyggen af uddannelse Jeg havde 3 dages intro og så var det ud på egen hånd.

Det er vist noget med at hvis du arbejder i marken i 12 mdr, kan du få merit for noget af din paktik når du tager uddannelsen.

Anmeld

8. maj 2009

Janep

Jeanne skriver:

jow jow det er skam lovligt Jeg har været indefor faget i 10 mdr og jeg har ikke skyggen af uddannelse Jeg havde 3 dages intro og så var det ud på egen hånd.

Det er vist noget med at hvis du arbejder i marken i 12 mdr, kan du få merit for noget af din paktik når du tager uddannelsen.

heh okay det lyder godt

Jah vidste godt der var noget der,, mente bare at man skulle være rigtigt ansat og ikke som praktikant før man for merit?

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.