Hvornår er det svigt?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

25. juli 2012

Frk. Himmelblå

Anonym skriver:

Jeg er altså lige annonym for vil ikke udstille nogen...

Kan en beskidt hjem være et svigt?

Jeg har nogle bekendte som har en dejlig lille pige på et syv måneder. MEN deres hjem er så ulækkert, jeg har aldrig oplevet så møg beskidt et hjem før. Der er ikke blevet støvsuget de første 4 måneder af lillepigens liv, på trods af en meget stor langhåret hund, der er 10-15 cm hår langs alle paneler, på gulvet i køkkenet kan der snildt ligge de første 100 døde fluer foruden de levende på gulvet. På badeværelset står sæk efter sæk med beskidte bleer, og lugter noget så fælt. Desuden bliver der røget i hjemmet så det er ikke en god oplevelse at komme på besøg. Synes der er ret mange alarm klokker der ringer for mig, selvom pigen er rigtig skøn og ret god til øjenkontakt, ligger hun aldrig på maven, hun sidder altid i skråstol eller sækkestol foran tvet, hun kan ikke trille hverken fra mave eller ryg og gør ingen tegn på det. Hun kan ikke lide at ligge på maven siger forældrene så har aldrig rigtig gjort det.

Men er faktisk i tvivl om et møg beskidt hjem kan være svigt, undre mig egentlig at SP'en ikke har sagt noget for det er så grumt og der lugter så fælt, men der er aldrig blevet gjort rent inden SP kommer, og hun kommer ikke længere...

Men er det egentlig svigt, og ville i gøre/sige noget??

Det er én ting at være et rodehoved, det er noget andet at leve i skidt og møg...

Lever man, som du beskriver, vil jeg gætte på, at man lider af et voldsomt underskud i dagligdagen. Det går ud over et barn. Og det går ud over forældrene.

Jeg ville lave en underretning. Kommunen og sp-ordningen er til for at hjælpe familier, som den du beskriver. 

Når det er sagt, så skal man altid passe på med at vurdere et barns hverdag ud fra enkelte besøg. - Jeg tænker på det forhold, at man som regel opfører sig anderledes, når der er gæster. -Eksempel: Hvis nogle af mine veninder skulle beskrive min ældstes hverdag ud fra, det de ser under besøg (og ikke ud fra, hvad jeg fortæller), så ville de nok sige, at min pige ikke kommer i seng i tide, og at hun får for meget slik/frugt/saft/forkælelse.. - Jeg mener bare, - én ting er rytme/rutine, når man er sig selv som familie, - noget andet er, hvordan man lige gebærder sig, når man har besøg.

Men når jeg læser, hvad du skriver, må jeg indrømme, at jeg ikke ligefrem gætter på, at baby sidder i stolen foran fjernsynet, fordi mor og far har travlt med at være værter... 

Hvad end du beslutter, så følg din mavefornemmelse. Så længe du handler ud fra oprigtighed og god vilje, så kan det ikke være forkert.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

25. juli 2012

DitteFisk

Man kan ikke helt bedømme om der er tale om svigt udfra deres boligstand - så skal det VIRKELIG være slemt. (Jeg arbejder selv ligenu indenfor socialædagogisk arbejde). Nogle mennesker vælger at leve mere beskidt end andre og vi har alle vore egne brille på for hvornår det er "for meget", derfor er det svært at bedømme.

Der kan være tale om vanrøgt, hvis barnet har lidelser som følge af urenhederne - som astma, du nævner.  

At barnet ikke ligger på maven eller at de ryger kan kommunen nok alligevel ikke stille noget op overfor.

Men føler du at der er grund til bekymring, så underret denne. Så kan kommunen have et ekstra øje på dem og så må man gå ud fra de reagerer hvis bekymringen vokser (ja, håbe..).

Anmeld

25. juli 2012

Zafir

Jeg syntes det er svigt... jeg syntes du skal kontakte kommunen, med din bekymring. Det kan sagtens være at barnet ikke skal tages fra dem, men de skal have råd og støtte og vejledning fra SP og kommune.

Jeg forstår heller ikke, hvorfor SP ikke har taget affære endnu...

PUHA...

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.