Bellas Mor skriver:
.... at spise forskellige grønsager og frugter??
Vi har i laaaang tid prøvet at få vores 3 årige datter til at spise forskellige grønsager, til aftensmad. Iaften orkede jeg så ikke diskussionen, så lod hende helt være, og vupti - både broccoli, gulerødder og majs var væk!! (Det eneste hun lod ligge var rød peber).
Jeg er pave stolt
Hun sagde endda "Tak for mad, moar - de gulerødder er bare SÅ gode" 
jeg har erfaret både med min egen unge og med mine niecer, at det er en god ide at blande sig udenom det der ligger på tallerkenen... og bare lade dem spise uden at sige at de SKAL spise dit og dat. så kommer det måske af sig selv.
Jeg tænker at føle det enorme pres omkring mad, gør at man ikke har lyst til at spise den. måske pga den opmærksomhed der pludselig er omkring en.. det kan jeg da huske fra da jeg selv var lille, der skulle jeg helst bare sidde med min mad selv og undersøge den og ikke skulle have at vide hvad jeg skulle spise..
så det er simpelthen bare det at have dem med inde over madlavningen på en eller anden måde, og så lade dem sidde med det i fred og ro, og tale om ANDRE ting end det der ligger på tallerkenen..
Det har jeg hvertfald oplevet virker... i dag f.eks. spiste min niece (som ALDRIG spiser særlig meget) 2 rundenommer rugbrød. og jeg blev helt forbløffet, og bagefter kom jeg til at tænke over at hun altid har været sådan en stor kamp ved maden fordi at det skulle være sådan noget med "koncentrær dig nu om din mad" "spis lige et par mundfulde mere, så må du gerne gå"
og jeg kan huske at hun bare sad og følte hun blev kvalt i sin mad fordi der var så meget fokus på. men når fokuset er helt væk så kører det bare...
Anmeld