Selvstændig far - selvstændig mor!

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

19. juli 2012

modesty

Hvor mange af jer herinde er selvstændig erhvervsdrivende ?

Vi står og vil lave et barn, min mand og jeg, vi er begge selvstændige...

Hvad er jeres erfaring? Hvordan hænger jeres hverdag sammen også hvor blot én af parterne er selvstændig?

På forhånd Tak

Knus Eva

M.h.t. barsel: Man kan ansætte sig selv i sit eget firma (såfremt firmaet har en indtægt der gør det muligt) og udbetale løn til sig selv. Da du jo også er omfattet af barselsfonden som firma, vil du gennem denne få tilskud til at få fuld løn under barsel de første 6 mdr. hvis du har udbetalt løn til dig selv på omkring 23.000 kr. mener jeg at det er.

Jeg er freelance og min kæreste er selvstændig. Da jeg ikke har eget firma, ansatte han mig i sit firma 3 mdr. inden jeg gik på barsel. Jeg har så selvfølgelig også lavet reelt arbejde for ham i denne periode. Og det har fungeret rigtigt fint. 

Barselsreglerne for selvstændige er totalt f*cked, men der er altså måder at det kan lade sig gøre.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

19. juli 2012

Carina:-)

babyborn skriver:

TUsinde tak for svar, det gav mig lidt :-) 

Jeg vil prøve, at kontakte Ase... Hvor lang tids barsel har du? 

Normal længde eller?

Mit problem er, at jeg endnu ikke har nogen ansatte, men det kommer...

Vh Eva

Jeg har normal længde.

Det kræves blandt andet at man har haft fuldtid i mindst 6 mdr.

Og at oveskuddet i firmaet er min. det samme som fuldtidsdagpenge for at kunne få barselspenge.

Der er også nogle andre regler,mn alt det kan din fagforening hjælpe dig med

Anmeld

19. juli 2012

modesty skriver:

M.h.t. barsel: Man kan ansætte sig selv i sit eget firma (såfremt firmaet har en indtægt der gør det muligt) og udbetale løn til sig selv. Da du jo også er omfattet af barselsfonden som firma, vil du gennem denne få tilskud til at få fuld løn under barsel de første 6 mdr. hvis du har udbetalt løn til dig selv på omkring 23.000 kr. mener jeg at det er.

Jeg er freelance og min kæreste er selvstændig. Da jeg ikke har eget firma, ansatte han mig i sit firma 3 mdr. inden jeg gik på barsel. Jeg har så selvfølgelig også lavet reelt arbejde for ham i denne periode. Og det har fungeret rigtigt fint. 

Barselsreglerne for selvstændige er totalt f*cked, men der er altså måder at det kan lade sig gøre.

3 mdr er ikke nok hvis det er ejeren selv der skal have barsel -Der skal man have udøvet fuldtid i 6 mdr

Anmeld

19. juli 2012

Og er firmaet privatejet ,og ikke f.eks et apsfirma -Så beregnes barsel ud efter overskuddet i firmaet,og ikke hvad løn man har givet sig selv.

Anmeld

19. juli 2012

modesty

Carina:-) skriver:

3 mdr er ikke nok hvis det er ejeren selv der skal have barsel -Der skal man have udøvet fuldtid i 6 mdr

Ja, men jeg nævner jo også de 3 mdr. i forbindelse med mig selv, som jo ikke ejer firmaet ;-) Men ja, så skal man være i god tid.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.