Aftensmad med grøntsager

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.130 visninger
19 svar
0 synes godt om
9. juli 2012

Camulla

Idag starter min kur/nye livstil! 

Jeg har hængt denne op i mit køkken, for det er nu det gælder! Nu VIL jeg ikke være småfed længere! Og endelig føler jeg mig motiveret. Men jeg må ikke spise kartofler, ris og pasta, så jeg eftersøger alternativer. Nogle der har opskrifter eller gode råd?

Har også hængt et billede op af hvordan jeg så ud inden jeg blev gravid første gang. Det er 10 -15 kg. siden  Det håber jeg motiverer mig - selvom det jo ikke er et realistisk mål. Men alligevel håber jeg, det hjælper  

Hjælp! Min mand og store søn skal jo også gerne kunne spise det...

Vedhæftede fotos (klik for at se i fuld størrelse)

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

9. juli 2012

serinasmor

Camulla skriver:

Jeg har hængt denne op i mit køkken, for det er nu det gælder! Nu VIL jeg ikke være småfed længere! Og endelig føler jeg mig motiveret. Men jeg må ikke spise kartofler, ris og pasta, så jeg eftersøger alternativer. Nogle der har opskrifter eller gode råd?

Har også hængt et billede op af hvordan jeg så ud inden jeg blev gravid første gang. Det er 10 -15 kg. siden  Det håber jeg motiverer mig - selvom det jo ikke er et realistisk mål. Men alligevel håber jeg, det hjælper  

Køb en god salatkogebog/ vegetarkogebog og få rigtig meget god inspiration  

Vi er begyndt at lave 2-3 salater efter opskrift hver uge ... det giver god variation og salater er ikke så kompliserede   + vi får rent faktisk grønsager på bordet ... det har vi altid været vildt dårlige til ... 

Anmeld

9. juli 2012

Jones

Hvorfor er det ikke et realistisk mål? Det ser jeg slet ikke noget til hinder for.

Tjek kogebøgerne 'køkkenrevolution på høje hæle' og 'køkkenrevolution for hele familien'. Deres opskrifter er baseret på den kost du ønsker at følge 

Anmeld

9. juli 2012

come2

Camulla skriver:

Hva med noget wok, med en masse grøntsager i?

og evt kyllingekød?

Anmeld

9. juli 2012

Kloster

Tillykke med din beslutning.

Det er en god motivation, det med at skrive stort op og hænge et billede af målet op.

Men må lige tilføje noget, der skpang mig i øjnene. Nemlig -kartofler. Selvom kartofler er stivelse, er det stadig en meget mættende grøntsag, der desuden er uden alt for mange kcal pr 100 gr. Set i forhold til pasta og ris.

Jeg er ret afhængig af, ikke at skal være sulten hele tiden, så for mig, ville kartoflen være den dominerende mættende grøntsag i stedet fro den "onde" stivelse.

Ville bare lige dele det med dig

Også kan du jo lave alm mad, som hele din familie kan spise. Du spiser bare kun kød og grøntsager til.

Anmeld

9. juli 2012

KarinaA

du kan evt købe en "spirali" kan købes over nettet og laver spaghetti ud af grøntsager såsom søde kartofler (ved jeg godt du ikke må spise) men også af courgetter/squash og gulerødder..

Ellers blend (groft) blomkål rå, så bliver det til ris.. 

Du kan også lave en god sund salat med pesto og evt kylling eller laks.. 

håber det hjalp lidt.. 

men hvorfor vil du ikke spise kartofler ? er det pga stivelse ? de mætter jo utrolig godt, indeholder meget C-vitamin og kostfibre. 

Anmeld

9. juli 2012

Stumpen

Brug spidskål i stedet for pasta...

Anmeld

9. juli 2012

Liva

Hej

Jeg er også på kur, men det betyder bestemt ikke at resten af familien ikke kan spise det samme som mig - fordelingen af deres mad er bare anderledes.

Jeg er ikke helt tilhænger af at droppe noget fuldstændigt, medmindre det indeholder sukker. Jeg spiser både fuldkornspasta, ris og kartofler og groft brød.

Min typiske aftensmad er: 100 g ris/pasta/kartofler/groft brød; 250 g grøntsager; 100-150 g kød (alt efter kalorieindhold) evt lidt sund dressing/fromage frais eller en smule ketchup, en tsk pesto e.l. - ialt 400-450 kalorier

God fornøjelse og held og lykke

Kh Liva

Anmeld

10. juli 2012

Camulla

Kloster skriver:

Tillykke med din beslutning.

Det er en god motivation, det med at skrive stort op og hænge et billede af målet op.

Men må lige tilføje noget, der skpang mig i øjnene. Nemlig -kartofler. Selvom kartofler er stivelse, er det stadig en meget mættende grøntsag, der desuden er uden alt for mange kcal pr 100 gr. Set i forhold til pasta og ris.

Jeg er ret afhængig af, ikke at skal være sulten hele tiden, så for mig, ville kartoflen være den dominerende mættende grøntsag i stedet fro den "onde" stivelse.

Ville bare lige dele det med dig

Også kan du jo lave alm mad, som hele din familie kan spise. Du spiser bare kun kød og grøntsager til.

Tak for dit indput  

Snakkede med min veninde som læser sundhed og ernæring om det og hun siger nej til kartofler. Netop stivelsen binder jo fedtet... Og så mener jeg hun sagde at kartofler ikke mætter særlig meget. Igår spiste jeg en salat med agurk, gulerødder, squash, rød peber og radisser blandet med flødeost, creme fraiche og krydderurter og jeg var SÅ mæt hele aftenen. Jeg fik selvfølgelig også kød til og kogte gulerødder. Men normalt når jeg spiser kartofler, ris eller pasta (jeg elsker kartofler! Det bliver min største udfordring) er jeg sulten efter et par timer. Spiser normalt inden jeg går i seng igen, men det kunne jeg ikke igår. Jeg var så mæt! Så mon ikke der er noget om det? 

Anmeld

10. juli 2012

Camulla

KarinaA skriver:

du kan evt købe en "spirali" kan købes over nettet og laver spaghetti ud af grøntsager såsom søde kartofler (ved jeg godt du ikke må spise) men også af courgetter/squash og gulerødder..

Ellers blend (groft) blomkål rå, så bliver det til ris.. 

Du kan også lave en god sund salat med pesto og evt kylling eller laks.. 

håber det hjalp lidt.. 

men hvorfor vil du ikke spise kartofler ? er det pga stivelse ? de mætter jo utrolig godt, indeholder meget C-vitamin og kostfibre. 

Ja, det er pga. stivelse. Det siger min veninde i hvert fald og hun læser sundhed og ernæring... Jeg synes heller ikke de mætter ift. andre grøntsager. Fandt jeg ud af igår i hvert fald

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.