Du skal ringen til lægen og få en tid så hurtig som muligt. Jeg har haft det og har det stadig lidt og jeg gik psykisk ned med stress. Jeg kunne ingen ting, var oppe hele natten fordi jeg turde ikke sove. Kiggede mig altid oer skuldren (gør det stadig), jeg frygtede generelt bare mit liv 24/7 - og ja, det slog mig fuldstændig ud.
Jeg har stadig problemer, men det er blevet bedre. Jeg kan på gode dage selv gå på tanken når det er mørkt, men er jeg nogle steder ringer jeg altid efter min kæreste da jeg hverken går eller cykler hjem alene. Jeg vækker også stadig min kæreste ved den mindste lyd eller skygge, og ja så får jeg mig selv til at tro på at der er ånder der kigger på mig, selvom jeg et eller andet sted godt ved at der ikke er noget. Sidst men ikke mindst så frygter jeg terror, naturkatastrofer, jordens undergang og alt sådan noget, kan slet ikke tåle at snakke om det uden at gå i panik.
Jeg er kommet videre på nogle punkter, resten har jeg lært at leve med, og jeg har fundet ud af hvilke rutiner der er vigtige for mig for at jeg kan få en god nattesøvn, f.eks. at kæresten sover tættets på døren så han kan beskytte mig hvis der kommer nogen ind.
Det blev en meget lang smøre, men vil bare fortælle dig at du er ikke alene og det er ikke en skam! Jeg er sikker på at min frygt kommer fra alt det som der sker i verden og derfor holder jeg mig også væk fra nyhederne, bt og ekstrabladet eller kigger meget overfladisk. Verden er på nogle punkter blevet grum, og jeg tror bare der er nogen (som os) som ikke kan forstå eller vil forstå den ændring der sker og derfor bliver vi nervøse og frustreret.
Men som sagt, kontak din læge, han eller hun kan nok ikke gøre så meget, men han/hun kan give dig en henvisning til psykolog eller psykiater - og den har du brug for hvis du skal ud af din frygt!
Anmeld