Jeg går på universitetet og færdiggjorde første år (ud af 5) på min uddannelse, inden vi fik vores første barn. Jeg skal starte i skole igen her til efteråret efter et års barsel, der er vores barn knap et år. Så jeg skal påbegynde 2. år af uddannelsen.
Vi vil have 3 børn og havde tænkt, at barn nr. 2 skulle komme når jegvar færdig med min bachelor, altså om 2 år (når vores første barn er 3 år), men et nært familiemedlem har virkelig vækket tanken i mig om at få dem tættere, altså få barn nr. 2 nu her.. Men der er jo mange spørgsmål i den forbindelse, håber i kan svare.
1. Man kan vel kun få fødselsklip én gang? Altså én gange 12 klip? Hvis jeg ikke kan få fødselsklip, kan jeg så tage orlov fra mit studie og få barselspenge fra det offentlige i stedet? Eller kræver det jeg helt udmelder mig af min uddannelse?
2. Er det realistisk måske slet ikke at tage barsel? Jeg har kun 2-3 dages undervisning om ugen, 3 timer af gangen. Resten er selvstudie. Hvis nu barnet kunne passes af familie der, eller andre løsninger? Hvis det økonomiske er et problem. Vores første barn havde kolik, så det er self. også en faktor om barn nr. 2 får det.
3. Er det helt dumt at få barn nr 2 midt i uddannelsen? Jeg har lidt den holdning at det er et af de mest fleksible tidspunkter at få børn på. Mit studie er MEGET MEGET fleksibelt, som sagt med få timer. Hvorimod man har nogle andre bekymringer når man er på jobmarkedet. Fx om man overhovedet kan få job, hvis de kan se man mangler at få børn, om man kan nå at arbejde inden man får barnet osv. osv. Det bekymrer mig ikke så meget jeg så må studere længere, det skal nu nok gå.
Andre tanker ift dette?
Anmeld