Brug for hjælp til barn nr. 2 og uddannelse

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.071 visninger
8 svar
0 synes godt om
7. juli 2012

Anonym trådstarter

Jeg går på universitetet og færdiggjorde første år (ud af 5) på min uddannelse, inden vi fik vores første barn. Jeg skal starte i skole igen her til efteråret efter et års barsel, der er vores barn knap et år. Så jeg skal påbegynde 2. år af uddannelsen.

Vi vil have 3 børn og havde tænkt, at barn nr. 2 skulle komme når jegvar færdig med min bachelor, altså om 2 år (når vores første barn er 3 år), men et nært familiemedlem har virkelig vækket tanken i mig om at få dem tættere, altså få barn nr. 2 nu her.. Men der er jo mange spørgsmål i den forbindelse, håber i kan svare.

1. Man kan vel kun få fødselsklip én gang? Altså én gange 12 klip? Hvis jeg ikke kan få fødselsklip, kan jeg så tage orlov fra mit studie og få barselspenge fra det offentlige i stedet? Eller kræver det jeg helt udmelder mig af min uddannelse?

2. Er det realistisk måske slet ikke at tage barsel? Jeg har kun 2-3 dages undervisning om ugen, 3 timer af gangen. Resten er selvstudie. Hvis nu barnet kunne passes af familie der, eller andre løsninger? Hvis det økonomiske er et problem. Vores første barn havde kolik, så det er self. også en faktor om barn nr. 2 får det.

3. Er det helt dumt at få barn nr 2 midt i uddannelsen? Jeg har lidt den holdning at det er et af de mest fleksible tidspunkter at få børn på. Mit studie er MEGET MEGET fleksibelt, som sagt med få timer. Hvorimod man har nogle andre bekymringer når man er på jobmarkedet. Fx om man overhovedet kan få job, hvis de kan se man mangler at få børn, om man kan nå at arbejde inden man får barnet osv. osv. Det bekymrer mig ikke så meget jeg så må studere længere, det skal nu nok gå.

Andre tanker ift dette?

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

7. juli 2012

Rikke S

Anonym skriver:

Jeg går på universitetet og færdiggjorde første år (ud af 5) på min uddannelse, inden vi fik vores første barn. Jeg skal starte i skole igen her til efteråret efter et års barsel, der er vores barn knap et år. Så jeg skal påbegynde 2. år af uddannelsen.

Vi vil have 3 børn og havde tænkt, at barn nr. 2 skulle komme når jegvar færdig med min bachelor, altså om 2 år (når vores første barn er 3 år), men et nært familiemedlem har virkelig vækket tanken i mig om at få dem tættere, altså få barn nr. 2 nu her.. Men der er jo mange spørgsmål i den forbindelse, håber i kan svare.

1. Man kan vel kun få fødselsklip én gang? Altså én gange 12 klip? Hvis jeg ikke kan få fødselsklip, kan jeg så tage orlov fra mit studie og få barselspenge fra det offentlige i stedet? Eller kræver det jeg helt udmelder mig af min uddannelse?

2. Er det realistisk måske slet ikke at tage barsel? Jeg har kun 2-3 dages undervisning om ugen, 3 timer af gangen. Resten er selvstudie. Hvis nu barnet kunne passes af familie der, eller andre løsninger? Hvis det økonomiske er et problem. Vores første barn havde kolik, så det er self. også en faktor om barn nr. 2 får det.

3. Er det helt dumt at få barn nr 2 midt i uddannelsen? Jeg har lidt den holdning at det er et af de mest fleksible tidspunkter at få børn på. Mit studie er MEGET MEGET fleksibelt, som sagt med få timer. Hvorimod man har nogle andre bekymringer når man er på jobmarkedet. Fx om man overhovedet kan få job, hvis de kan se man mangler at få børn, om man kan nå at arbejde inden man får barnet osv. osv. Det bekymrer mig ikke så meget jeg så må studere længere, det skal nu nok gå.

Andre tanker ift dette?

1: spørg din studievejleder..

Men nej, du behøver ikke melde dig helt ud af dit studie. Min ene søster nåede da at få 2 af sine 3 børn, mens hun læste til læge, så det kan godt lade sig gøre, selv om man går på uni .

2: Nej, det tror jeg ikke er realistisk.

Men tænker at har man et normalt roligt barn (sådan et som jeg fik 1. gang), kan man sagtens have barnet med til forlæsning osv. i de første 4-6 mdr. Og bare lige gå når der skal ammes/mades og pusles. Men dit barn er i symbiose med dig, og jeg tror det ville skabe uro, at der ville være ca 3 ugentlige dage uden samme kontakt som resten af ugen.

3: Kan desværre ikke huske spørgsmålet, kun at jeg ville svare nej igen .

Anmeld

7. juli 2012

Anonym trådstarter

Rikke S skriver:

1: spørg din studievejleder..

Men nej, du behøver ikke melde dig helt ud af dit studie. Min ene søster nåede da at få 2 af sine 3 børn, mens hun læste til læge, så det kan godt lade sig gøre, selv om man går på uni .

2: Nej, det tror jeg ikke er realistisk.

Men tænker at har man et normalt roligt barn (sådan et som jeg fik 1. gang), kan man sagtens have barnet med til forlæsning osv. i de første 4-6 mdr. Og bare lige gå når der skal ammes/mades og pusles. Men dit barn er i symbiose med dig, og jeg tror det ville skabe uro, at der ville være ca 3 ugentlige dage uden samme kontakt som resten af ugen.

3: Kan desværre ikke huske spørgsmålet, kun at jeg ville svare nej igen .

Problemet er man vist kun kan få fødselklip 1 gang, og man kan ikke få barselsdagpenge med mindre man har fritidsjob ved siden af studiet, og det har jeg ikke...

Og kan godt se hvad du mener mht. nr 2..

Anmeld

7. juli 2012

Pikku Myy

Anonym skriver:

Problemet er man vist kun kan få fødselklip 1 gang, og man kan ikke få barselsdagpenge med mindre man har fritidsjob ved siden af studiet, og det har jeg ikke...

Hvor har du fra at man kun kan få fødselsklip een gang? Jeg forstår hvad der står på nedenstående side som at man får 12 klip pr barn. Er du uenig?

http://www.su.dk/SaerligStoette/foraeldre/dufaarbarn/vu/Sider/default.aspx

Anmeld

7. juli 2012

Pikku Myy

Anonym skriver:

Og så for også at svare på dine andre spørgsmål:

2. Jeg har kendt to tilfælde hvor moderen ikke har taget barsel fra studiet, og det kan lade sig gøre, men både faderen og moderen skal trække et kæmpe læs, og umiddelbart er det ikke en situation der til alle tider er misundelsesværdig...

3. Jeg mener ikke det er dumt at få børn under uddannelse. Jeg tror umiddelbart jeg har de samme argumenter som du har

Anmeld

7. juli 2012

AnnaK89

Altså jeg er ikke helt enig i at det er urealistisk ikke at holde barsel - jeg har f.eks. kun 6 uger hjemme med baby før jeg starter i skole igen. Jeg skal også kun i skole 3 gange om ugen i 3 timer, og ellers har min mand valgt at tage barsel og skolen ligger kun 5 min fra hvor vi bor.
Så er det jo spørgsmålet om amning, for det ønsker jeg at fortsætte med, så jeg køber en brystpumpe og malker ud til de få timer jeg ikke er hjemme.
Kan i ikke evt. prøve at planlægge en graviditet så du føder lige omkring starten af sommerferien? Ja jeg ved det er svært, men det lykkedes for os

Anmeld

8. juli 2012

Anonym trådstarter

Pikku Myy skriver:

Hvor har du fra at man kun kan få fødselsklip een gang? Jeg forstår hvad der står på nedenstående side som at man får 12 klip pr barn. Er du uenig?

http://www.su.dk/SaerligStoette/foraeldre/dufaarbarn/vu/Sider/default.aspx

Hmm det ved jeg ikke! Men der står jo hverken at man kun kan få det en gang, eller at man kan få det flere gange?

Anmeld

8. juli 2012

Pikku Myy

Anonym skriver:

Hmm det ved jeg ikke! Men der står jo hverken at man kun kan få det en gang, eller at man kan få det flere gange?

Jeg forstår:

"Du kan få ekstra SU, hvis du får barn, mens du går på en videregående uddannelse"

som at du kan få det når du får et barn, ikke kun ved det første barn.

Der står ingen steder at det er betinget at det er dit første barn mens du er under uddannelse. Hvis det var tilfældet, tror jeg de ville være nødt til at skære det ud i pap for ikke at risikere rigtig mange klager.

Desuden tvivler jeg stærkt på at der kan findes politisk støtte til en et-barns politik for studerende, men jeg kan jo som sagt sagtens tage fejl Men jeg håber da godt nok ikke at det er tilfældet!

Anmeld

8. juli 2012

MinNoah

Hvorfor er det så vigtigt at der er mindre end 3 år mellem børnene??

Nyd din første lidt endnu, og undersøg sagen med din studievejleder som kan svare på det hele

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.