må de få..

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

11. marts 2008

Loggidut

her er lige lidt....ikke at det handler om havregryn...

Ny mad
Fra 6 måneder må du give dit barn grød af de glutenholdige kornsorter (hvede, rug, havre, og byg).

Dit barn kan nu spise alle slags grøntsager (Spinat, rødbede, fennikel og selleri)

Du kan nu også putte kød i grøntsagsmosen. Du kan bruge alt slags kød. Det skal blot være kogt og findelt - ikke blendet. Stegt kød er for hårdt, men det er selvfølgelig i orden at pille indmaden ud af en frikadelle eller skrabe skindet af kyllingen og give barnet kødet.

Barnets nyrer er ikke færdigudviklede. Derfor bør du være opmærksom på ikke at give protein i for store mængder. Sødmælk indeholder dobbelt så meget protein som modermælkserstatning og 4 gange så meget som modermælk. Derfor må sødmælk først indføres i kosten fra 6 måneder og kun i små mængder. De syrnede mælkeprodukter (Yoghurt naturel, Cultura, A-38, Tykmælk) må også introduceres i små mængder.

Jern
Sundhedsstyrelsen anbefaler, at børn i alderen 6-12 måneder skal have tilskud af jern.

Hvis dit barn dagligt får i alt 400 ml vælling/modermælkserstatning/tilskudsblanding, er yderligere jerntilskud ikke nødvendigt.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

11. marts 2008

Loggidut

og så den her...så den skulle være god nok

Rå havregryn til børn
Hvornår må børn få rå havregryn? Det er et af de spørgsmål, som vi ofte får stillet i redaktionen på alt om kost.

Rå havregryn har været udsat for en fugtning og varmebehandling, og på den måde gjort tilgængelig for tyndtarmens enzymer. Derfor vil små børn ikke få problemer med fordøjelsen, hvis de spiser rå havregryn.

Der er altså ikke noget ernæringsmæssigt galt i at give små børn rå havregryn – det er nok snarere et spørgsmål om, hvornår de vil have det.

Små børn vil bedre kunne spise havregryn i form af kogt havregrød, og grød er også det, man starter med at give børn, der skal til at have skemad.

Lavt glutenindhold i havregrød og øllebrød
Fra barnet er 6 måneder kan det få grød af forskellige kornsorter og gradvis få mad, som indeholder mere gluten. Gluten findes i hvede, rug, byg og havre. Der er mest i hvede.

Anmeld

11. marts 2008

ka li ja

Marco2 skriver:

Sille skriver:

Ja det også det jeg gør og det er et hit... men de må da godt få yoghurt fra 6 mdr af.. må de ikke???

Vi får jo alle forskellige ting at vide, men min SP har sagt at det kun er ymer og ylette hun først må få når hun er 8 mdr. Yoghurt må hun gerne få, så Em får en klat jordbæryoghurt i hendes havregrød om morgenen.

AG - som vil til at servere morgenmand for hendes lille trold

ja det med tog i havregrøden gjorde vi også til alexander fra han var ca 6 måneder. det sker der bestemt ingenting ved

Anmeld

11. marts 2008

ka li ja

Loggidut skriver:

hmmmm...og sådan nogle gamle hoveder som os.....???
at vi ikke engang ved sådan noget....aj jeg vil sgu prøve at google det...min søster var dagplejer, og jeg mener det var på et kursus hun fik det fortalt...men jeg googler det sgu, nu vil jeg vide det...for hvem gider stå og koge hvis det ikke er nødvendigt...lol

det kan godt være det ikke er nødvendigt. men gider ungen spise det hvis ike det er kogt???
det er ikke all der vil det. alexander vil ALDRIG spise havregryn bare.... ad!!!

Anmeld

11. marts 2008

linemus

Loggidut skriver:

og så den her...så den skulle være god nok

Rå havregryn til børn
Hvornår må børn få rå havregryn? Det er et af de spørgsmål, som vi ofte får stillet i redaktionen på alt om kost.

Rå havregryn har været udsat for en fugtning og varmebehandling, og på den måde gjort tilgængelig for tyndtarmens enzymer. Derfor vil små børn ikke få problemer med fordøjelsen, hvis de spiser rå havregryn.

Der er altså ikke noget ernæringsmæssigt galt i at give små børn rå havregryn – det er nok snarere et spørgsmål om, hvornår de vil have det.

Små børn vil bedre kunne spise havregryn i form af kogt havregrød, og grød er også det, man starter med at give børn, der skal til at have skemad.

Lavt glutenindhold i havregrød og øllebrød
Fra barnet er 6 måneder kan det få grød af forskellige kornsorter og gradvis få mad, som indeholder mere gluten. Gluten findes i hvede, rug, byg og havre. Der er mest i hvede.

Tak for det, Trine. Jeg havde nemlig også hørt det om at man skulle vente fordi det sugede så meget væske og kunne lave en klump nede i maven osv.

Knus Line - der får SP i dag, så jeg kan jo lige spørge... hvis jeg husker det

Anmeld

11. marts 2008

Monica

TIL eftermiddag får Gustav Youhurt naturel, en klat frugtmos og lidt havregryn. Lader det stå lidt, så havregrynene bliver bløde...
Det ææælsker han...:P

Monica

P.s har læst at vi skal vente med cultura, ymer, ylette fordi der er meget protein i. Men ok med youhurt naturel, A38 og tykmælk...

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.