Jeg hører også til dem der bliver nervøs op til en eksamen. Har faktisk selv en teoretisk eksamen her den 26/5 og en praktisk eksamen på et senere tidspunkt i forbindelse med mit pædagogikum.
Nu sidder jeg jo så også jævnligt på den anden side af bordet - altså både som eksaminator og andre gange som censor.
Mange studerende er naturligt nervøse, for en eksamen er jo en test i ens viden omkring et givent emne.
Man skal dog lige huske følgende:
- Eksaminator repræsenterer skolen, som jo har en hvis interesse i at opretholde så højt et karaktergennemsnit som muligt, hvorfor man som eksaminator jo ikke har nogen interesse i at køre sine elever ud på et sidespor, eller skyde dem totalt i sænk - og det skal naturligvis stadig være en fair bedømmelse.
- Censor er elevens mand. Han/hun er der for at sikre at alt går rigtigt for sig og at eksaminator ikke behandler eleven uretfærdigt. Endvidere må censor rent faktisk ikke stille spørgsmål uden elevens tilladelse!
- Hvis man ikke har fulgt med i undervisningen i løbet af året/årene, så hjælper det alligevel ikke en dyt at læse op til en eksamen de sidste 4-5 dage, da det så alligevel kun er det sidste man har læst som man husker.
Dette er dog min egen lille teori, som i hvert gør sig gældende for mig selv. Andre kan sikkert få mere ud af at læse op end jeg gør.
For nogle år tilbage havde jeg en eksamen som jeg var hamrende nervøs for (tilbage i 2000) og aftenen før drak jeg en enkelt øl inden jeg gik i seng. Jeg sov fantastisk godt den nat og var frisk og veludhvilet dagen efter og gik op og totalt styrede den eksamen. Fik ikke et eneste spørgsmål fra hverken min lærer eller censor og scorede datidens højeste karakter: 13
Det er mit livs eneste 13-tal og jeg er stadig pave-stolt. Specielt fordi jeg aldrig har været vant til specielt høje karakterer (ej heller lave), men også fordi klassens selvudnævnte elitegruppe (en flok højrøvede og selvoptagede blondiner - ikke at der er noget galt i at være blondine, men de var 5 blondiner) alle fik 7 og 8, på trods af at de havde proklameret at ingen af dem ville få under 10.
Rent faktisk var vi 3-4 fyre der i ren provokation af dem afblegede vores hår i en periode.
Nå - men min morale er....vær ikke nervøs....der er ingen der er ude på at jorde dig.
Anmeld