Retten til at sørge

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2. juli 2012

Talbutikken

Tusind tak allesammen

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

2. juli 2012

Kofoed.

Sidder igen med tåre i øjne, ih hvor du rammer rigtigt. Godt vi har hinanden, når andre ikke forstår. Tak for du kan sige det så smukt og rammene

Anmeld

2. juli 2012

jydeinden

Talbutikken skriver:

Efter jeg mistede min datter i feb. 2011, har jeg oplevet hvor svært det er for omverden at anerkende hvilken efekt det har haft på mit live men også andre som står i samme situation som mig. På baggrund af dette skrev jeg en tale som jeg fremlage til Folkemødet 2012.. Og denne vil jeg dele med jer bruger her på baby, så i måske kan få en fornemmelse af hvad man som forældre til et død barn gennegår.

Påforhånd tak fordi du læste med!

Danmark svigter når dit barn dør
Som forældre gør vi alle os mange forstilinger om hvordan vi ville reager hvis det værste skulle ske - At vores barn skulle dø.

Men den dag døden banker på din dør, er virkeligheden en helt anden.  Den sorg man tror det er; skal ganges med en milliard. Din verden går i stå og ingen kan forstå eller sætte sig ind i det medmindre de selv har oplevet det.

Mit oplæg i dag, vil tage udgangspunkt i denne parallelle verden, som nogle af os er tvunget til at leve i. Maren som ridder på vores skuldre hver eneste dag, og som aldrig giver slip.. Selv om tiden går, 20-30 og 40 år. Vi skal på ny lære at leve, lære at smile og le, uden dårlig samvittighed. Lære at leve med følgerne at den uigenkaldelige sandhed. Livet går videre, men at sorgen forbliver og savnet kun bliver større.

Vi lever i et samfund, hvor døden er tabu.. Døden er ikke noget vi snakker om, for det er ubehageligt.. Og især når vi snakker om døde børn.

Det gør at vi bruger utrolig meget energi på at opretholde en facade, Når vi igen skal ud samfundet, bliver vi  nærmest bliver behandlet som  spedalsk. Alle ved hvad der er sket, men ingen snakker om det efter kort tid.

Det forventes at vi er vender tilbage til vores gamle liv.. At vi er kommet videre og lagt det ubehagelige på hylden. Men hvordan kan vi lægge det på hylden.. Når alle vores håb og drømme er blevet knus og vi konstant bliver mindet om, hvad vi ikke længere har.

Ville du kære samfund kunne lægge dit barn på hylden ? Og lade som om det aldrig have eksisteret? Du kære samfund må forstå at Sorg er ikke en sygdom! Og at det ikke smitter.

Men at din reaktion på vores sorg, gør det svært for os at vende tilbage til livet, tilbage til arbejdsmarked. I lille Danmark har vi som hovedregel ret til at være syg i 52 uger. Men at være i sorg kan ikke sidestilles med sygdom, du kan ikke sætte tid på, som du feks.  Kan med en brækket arm. For sorgen er forskellig for person til person. Men at være sygemeldt er det eneste sikkerheds net vi har, når vi sørger.

Nogle af os kan være klar til at vende tilbage efter kort tid, mens andre aldrig kan vende tilbage. Men sådan som du kære samfund er sammensat i dag, bliver vores procces i mange tilfælde kun skubbet længer og længer tilbage, pga. pres. Fra din side Vi skal ud på arbejdsmarked, ellers mister vi vores indtægt..  Og du kære samfund har jo gjort os afhænge af vores indtægt.. Hvis ikke vi har en indtægt, kan vi ikke betale vores regninger, ikke få mad på bordet.. Altså vi bliver skubbet indnu længer tilbage.. Af frygt for at du kommer og tager det hele fra os, fordi vi ikke er syge og du ikke acceperter vores sorg.

Hvordan kan du kære samfund forvente at vi fra den ene dag til den anden er klar! Til at vende tilbage ?

Tiden lære ikke alle sår… Lad os få den tid det tager… I stedet for at presse os… Tilbage i livet og på arbejdsmarked..

Du kære Samfund.. er med til at Gøre os syge.

Jeg ved at du kære samfund at du ville ændre mening, hvis det skete for dig!

Til sidst et par visdomsord til dig kære samfund.

En elefant til stede. Der er en elefant til stede Den er stor og klodset, så den er svær at komme udenom Vi klemmer os dog forbi med et "Hvordan går det" og "det går godt", og tusind andre former for trivielt hyggesnak. Vi taler om vejret. Vi taler om arbejde. Vi taler om alt andet, end elefanten der er til stede.

Der er en elefant til stede. Vi ved alle at den er der. Vi tænker på den, mens vi taler. Den er konstant i vores tanker. For ser du - det er en meget stor elefant. Den har såret os alle. Men vi taler ikke om elefanten der er til stede.

Åh, vil i ikke godt sige hendes navn

Åh, vil i ikke godt sige hendes navn igen.

Åh, kan vi ikke godt tale om elefanten der er til stede.

- For hvis vi taler om hendes død, kan vi måske også tale om hendes liv!

Kan jeg sige hendes navn til dig, uden at du ser væk ?

For kan jeg ikke det...

så lader du mig helt alene...

med elefanten der er til stede.

gud hvor blev jeg stum, og eftertænksom da jeg læste din tale.. du skriver utroligt flot.

jeg kan og vil ikke påstå at jeg ved hvordan du føler, eller ønsker at vide hvordan du føler, for det må uden tvivl være den værste form for smerte man kan udsætte en forældre for, smerten der medfølger sorgen, og smerten efter når man erfarrer at ingen forstår en, at ingen kan fjerne ens smerte, og at ingen tør hviske den dødes navn.. det må være forfærdeligt.

Anmeld

2. juli 2012

Mor til Ella

Talbutikken skriver:

Efter jeg mistede min datter i feb. 2011, har jeg oplevet hvor svært det er for omverden at anerkende hvilken efekt det har haft på mit live men også andre som står i samme situation som mig. På baggrund af dette skrev jeg en tale som jeg fremlage til Folkemødet 2012.. Og denne vil jeg dele med jer bruger her på baby, så i måske kan få en fornemmelse af hvad man som forældre til et død barn gennegår.

Som forældre gør vi alle os mange forstilinger om hvordan vi ville reager hvis det værste skulle ske - At vores barn skulle dø.

Men den dag døden banker på din dør, er virkeligheden en helt anden.  Den sorg man tror det er; skal ganges med en milliard. Din verden går i stå og ingen kan forstå eller sætte sig ind i det medmindre de selv har oplevet det.

Mit oplæg i dag, vil tage udgangspunkt i denne parallelle verden, som nogle af os er tvunget til at leve i. Maren som ridder på vores skuldre hver eneste dag, og som aldrig giver slip.. Selv om tiden går, 20-30 og 40 år. Vi skal på ny lære at leve, lære at smile og le, uden dårlig samvittighed. Lære at leve med følgerne at den uigenkaldelige sandhed. Livet går videre, men at sorgen forbliver og savnet kun bliver større.

Vi lever i et samfund, hvor døden er tabu.. Døden er ikke noget vi snakker om, for det er ubehageligt.. Og især når vi snakker om døde børn.

Det gør at vi bruger utrolig meget energi på at opretholde en facade, Når vi igen skal ud samfundet, bliver vi  nærmest bliver behandlet som  spedalsk. Alle ved hvad der er sket, men ingen snakker om det efter kort tid.

Det forventes at vi er vender tilbage til vores gamle liv.. At vi er kommet videre og lagt det ubehagelige på hylden. Men hvordan kan vi lægge det på hylden.. Når alle vores håb og drømme er blevet knus og vi konstant bliver mindet om, hvad vi ikke længere har.

Ville du kære samfund kunne lægge dit barn på hylden ? Og lade som om det aldrig have eksisteret? Du kære samfund må forstå at Sorg er ikke en sygdom! Og at det ikke smitter.

Men at din reaktion på vores sorg, gør det svært for os at vende tilbage til livet, tilbage til arbejdsmarked. I lille Danmark har vi som hovedregel ret til at være syg i 52 uger. Men at være i sorg kan ikke sidestilles med sygdom, du kan ikke sætte tid på, som du feks.  Kan med en brækket arm. For sorgen er forskellig for person til person. Men at være sygemeldt er det eneste sikkerheds net vi har, når vi sørger.

Nogle af os kan være klar til at vende tilbage efter kort tid, mens andre aldrig kan vende tilbage. Men sådan som du kære samfund er sammensat i dag, bliver vores procces i mange tilfælde kun skubbet længer og længer tilbage, pga. pres. Fra din side Vi skal ud på arbejdsmarked, ellers mister vi vores indtægt..  Og du kære samfund har jo gjort os afhænge af vores indtægt.. Hvis ikke vi har en indtægt, kan vi ikke betale vores regninger, ikke få mad på bordet.. Altså vi bliver skubbet indnu længer tilbage.. Af frygt for at du kommer og tager det hele fra os, fordi vi ikke er syge og du ikke acceperter vores sorg.

Hvordan kan du kære samfund forvente at vi fra den ene dag til den anden er klar! Til at vende tilbage ?

Tiden lære ikke alle sår… Lad os få den tid det tager… I stedet for at presse os… Tilbage i livet og på arbejdsmarked..

En elefant til stede. Der er en elefant til stede Den er stor og klodset, så den er svær at komme udenom Vi klemmer os dog forbi med et "Hvordan går det" og "det går godt", og tusind andre former for trivielt hyggesnak. Vi taler om vejret. Vi taler om arbejde. Vi taler om alt andet, end elefanten der er til stede.

Der er en elefant til stede. Vi ved alle at den er der. Vi tænker på den, mens vi taler. Den er konstant i vores tanker. For ser du - det er en meget stor elefant. Den har såret os alle. Men vi taler ikke om elefanten der er til stede.

For kan jeg ikke det...

Meget sigende tale

Læste lige din profil, det er slet ikke til at holde ud at læse

Er slet ikke i stand til at føle hvad du føler, men jeg føler hvertfald MED dig

Anmeld

2. juli 2012

BellaT

Rigtigt godt skrevet! 

Anmeld

2. juli 2012

Isabella_mor

jeg syntes også at det er så trist at døden er så tabubelagt, fordi at man kommer sig bare aldrig over det når man ikke "må" tale om det.

men det er tit fordi at dem i omverdenen der ikke har mistet, ønsker ikke at gøre den der har mistet ked af det ved at spørge ind til det... 

jeg turde heller ikke spørge ind.. men jeg gjorde det alligevel. (ikke til dig) men en anden mor der mistede sit barn. en anden mor som lever med den der mår på skulderen. og hun var faktisk rigtig glad fordi jeg spurgte ind... Hun har dog fundet livsglæden tilbage og lever sit liv med sin ældste datter, dog med sin lille smukke datter i tankerne hver dag. hun døde af en sygdom, det er selvfølgelig meget anderledes end dit tilfælde, fordi du var ikke forberedt på at du skulle miste din smukke datter.. Det var hun da pigen var syg hele sit ca 5 år korte liv... og DERFOR er det også så meget sværre for dig at komme dig over det, fordi at du jo aldrig fik sagt farvel.. 

jeg føler SÅ meget med dig. og jeg syntes det er så forfærdeligt, det du har været igennem og det du går igennem. og du skal vide at herfra kommer der masser af krammere og masser af knus. 

du skal nok komme til at få dit liv tilbage så du kan føle at du kan tillade dig at være glad, uden at have dårlig samvittighed.. livet går jo videre, hele tiden. det gæler om at bruge dem man har, til at læsse af på og til at græde ud hos. DU SKAL IKKE HOLDE DIG SELV TILBAGE... 

du har også OS, herinde. selvom det virker underligt når man får kram elektronisk, så sidder vi altså rigtige mennesker på den anden side af skærmen og føler med dig og din familie 

Anmeld

2. juli 2012

bøllen

Bliver helt rørt , håber du bliver hørt - for du har så evig ret.

Kæmpe  - Og en smuk  for din datter.

Anmeld

2. juli 2012

Aisha

Profilbillede for Aisha
Mors Superman

Flot skrevet, fik lige en klump i halsen  Døden er svært og snakke om for mig specielt når det går ondt helt inden i

Anmeld

2. juli 2012

MortilCilas

Talbutikken skriver:

For kan jeg ikke det...

Wow! Super flot skrevet!

Anmeld

2. juli 2012

OktoberMor

Du har ramt mig! Du har gjort mig opmærksom på livet på den anden side, jeg har aldrig været typen der tænkte på døden, jeg har aldrig oplevet død i min familie.. Endnu.. Og jeg ved virkelig ikke hvordan jeg kommer til at takle det når den tid kommer, for jeg kan ikke forholde mig til det. Jeg kan heller ikke sidde her og sige stakkels dig, håber du har det godt nu osv, for hvad hjælper det? - Du får ikke din datter tilbage, fordi vi alle har ondt af dig, jeg syntes du er et smukt menneske, som netop har gjort ikke kun jeg, men en hel masse opmærksomme på det tabu emne som døden. Jeg bliver rørt indeni, for dit indlæg rammer mig noget så dybt, endda nu når jeg er så uerfaren inden for det emne! -

Vores kære samfund, er præcis som du beskriver, at vi skal komme over vores sorg på en bestemt tid, er uretfærdigt, at de døde bare bliver glemt er forfærdeligt, men døden er vel en naturlig del af livet, bare ikke når det gælder børn, eller folk som ikke har levet deres liv endnu.. Jeg føler med dig, det gør jeg virkelig, jeg håber aldrig nogensinde at du skal komme til at føle den sorg igen, for nu har du lidt nok!  

Tak fordi der findes folk som dig her i samfundet, som kan gøre os opmærksomme på den ting vi ikke taler om, for jeg syntes bestemt det er noget man skal snakke om! Tusind tak for dit indlæg som har ramt mit hjerte! Du er fantastisk! 

Jeg er sikker på dit elskede barn sidder der oppe et sted og er stolt af dig, og den du er og det du gør! 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.