Barselsdagpenge - hvordan er det lige?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

26. juni 2012

Masig

Frk-Lotusblomst skriver:

Så er vi enige.

Jeg mener dog at hvis man er i lønnet praktik (så får man mere end i su) og det er så den indtægt kommunen skal kompensere for. Så hun får barselsdagpenge hvis hun går på barsel i eller lige efter lønnet praktik.
Men som du siger, hun kan ikke få begge dele medmindre hun jobber ekstra ved siden af!.

Jo jo men lønnet praktik er jo også et slags job og de penge hun får derfra mister hun jo netop under barsel, da hun ikke kan varetage praktikken... Så det giver jo god nok mening, men hvis hun stadig får su, kan de ikke give barselsdagpenge udover.... Det vil være som at sige at dem på alm dagpenge eller kontanthjælp skal have både det OG barselsdagpenge... hehe.... Ville man jo nemt kunne blive velhavende af hehe...

Men ja vi er vist enige, trods jeg ikke kender reglerne for su, siger min logik og min erfaring med det offentlige system mig, at man ikke kan få både i pose og sæk

Så enten må hun nøjes med su ELLER barselsdagpenge, medmindre hun har et job ved siden af...

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

26. juni 2012

Frk-Lotusblomst

Masig skriver:

Jo jo men lønnet praktik er jo også et slags job og de penge hun får derfra mister hun jo netop under barsel, da hun ikke kan varetage praktikken... Så det giver jo god nok mening, men hvis hun stadig får su, kan de ikke give barselsdagpenge udover.... Det vil være som at sige at dem på alm dagpenge eller kontanthjælp skal have både det OG barselsdagpenge... hehe.... Ville man jo nemt kunne blive velhavende af hehe...

Men ja vi er vist enige, trods jeg ikke kender reglerne for su, siger min logik og min erfaring med det offentlige system mig, at man ikke kan få både i pose og sæk

Så enten må hun nøjes med su ELLER barselsdagpenge, medmindre hun har et job ved siden af...

Jep vi er helt enige..
I dette tilfælde lyder det til at være enten eller.

Anmeld

26. juni 2012

Anonym trådstarter

Gigl skriver:

Jeg troede ikke det var muligt at få både barselsdagpenge og su. Selvom du er i lønnet praktik inden du går på barsel, så har du da ikke ret til barselsdagpenge. Da du er under uddannelse så hedder det at du har 12 su-klip når du går på barsel. Jeg går selv på pæd. udd. 

Jeg skal selv på barsel efter jeg er færdigudd. til januar (håber jeg, vi er også i gang) og så er jeg berettiget til barselsdagpenge fordi jeg er færdig. Det er forskelligt fra kommune til kommune hvor meget du får i barselsdagpenge, men i Aalborg er det sådan at det du er berettiget til på normal dagpengesats er også det du får på barselsdagpenge - dvs. jeg får diminant-satsen, da jeg så er færdiguddannet.

Du får også dimitantsatsen når du er færdiguddanet - men ikke før. Det er jeg meget sikker på. Er du under uddannelse så får du 12 klip, uanset om du er i lønnet praktik eller ej, for hvis du skal gå på barsel, så skal du jo på orlov også fra praktikken. 

Jeg kan godt følge hvad I siger. Men har læst en masse ting på borger.dk og i studenterraadgivningen.dk - derfor har jeg fået den opfattelse at man både får SU fødselsklip og dagpenge, HVIS man opfylder kravene
I studenterraadgivningen står der, at "du kan modtage fødselsklip samtidig med barselsdagpenge, hvis du opfylder betingelserne for at modtage barselsdagpenge".

Betingelserne består af 5 punkter hvoraf man skal opfylde mindst ét af punkterne. Jeg opfylder punkt 5, hvilket lyder: "Du har ret til barselsdagpenge, når du er elev i lønnet praktik i en uddannelse, der er reguleret ved eller i henhold til lov. F.eks. vil pædagogstuderende være omfattet af loven og dermed være fritaget for at opfylde det almindelige krav om 13 ugers tilknytning til arbejdsmarkedet for at kunne modtage barselsdagpenge".
Sidst i min graviditet er jeg i 6 mdr. lønnet praktik - ergo må jeg vel være berettiget SU fødselsklip samt barselsdagpenge? Eller er det mig der misforstår fuldstændig??

Anmeld

26. juni 2012

Anonym trådstarter

Masig skriver:

Du kan da ikke både få su OG barselsdagpenge.... Barseldagpenge får man netop fordi man mister en indtægt... Hvis ikke du mister din su, så skal kommunen jo ikke kompensere for noget...

Og desuden så kan jeg ikke forstå at du kan få su når du er på barsel, du er jo ikke studieaktiv idet du har orlov....

Jo, i følge studenterraadgivningen kan jeg godt modtage barselsdagpenge og fødselsklip samtidig, svarende til at du kan have lønindkomst og SU-klip samtidig
Jeg er heller ikke studieinaktiv fordi jeg går på barsel under min uddannelse. Det er vidst nogle år siden det var sådan, mener jeg
Lovgivningen siger, at studerende på barsel skal bevare status som studerende, med de rettigheder det giver. Så når jeg går på barsel skal jeg ikke søge orlov

Anmeld

26. juni 2012

DitteFisk

Anonym skriver:

Jeg kan godt følge hvad I siger. Men har læst en masse ting på borger.dk og i studenterraadgivningen.dk - derfor har jeg fået den opfattelse at man både får SU fødselsklip og dagpenge, HVIS man opfylder kravene
I studenterraadgivningen står der, at "du kan modtage fødselsklip samtidig med barselsdagpenge, hvis du opfylder betingelserne for at modtage barselsdagpenge".

Betingelserne består af 5 punkter hvoraf man skal opfylde mindst ét af punkterne. Jeg opfylder punkt 5, hvilket lyder: "Du har ret til barselsdagpenge, når du er elev i lønnet praktik i en uddannelse, der er reguleret ved eller i henhold til lov. F.eks. vil pædagogstuderende være omfattet af loven og dermed være fritaget for at opfylde det almindelige krav om 13 ugers tilknytning til arbejdsmarkedet for at kunne modtage barselsdagpenge".
Sidst i min graviditet er jeg i 6 mdr. lønnet praktik - ergo må jeg vel være berettiget SU fødselsklip samt barselsdagpenge? Eller er det mig der misforstår fuldstændig??

Det lyder faktisk som om du har ret. Jeg var bare ret sikker på, at så længe du er under en uddannelse, så har man ikke ret til dagpenge af nogen art. Men det lyder da rigtig godt, at man kan ååh, alle de regler og undtagelser ;D

Anmeld

26. juni 2012

Anonym trådstarter

Gigl skriver:

Det lyder faktisk som om du har ret. Jeg var bare ret sikker på, at så længe du er under en uddannelse, så har man ikke ret til dagpenge af nogen art. Men det lyder da rigtig godt, at man kan ååh, alle de regler og undtagelser ;D

Ja, men alle de regler og love er slet heller ikke til at finde ud af  Man skal hvertfald have de små briller på, for at få bare et lille indblik i virvarret  
Men hvis jeg har forstået det hele korrekt, så passer reglerne jo fantastisk til den situation jeg står i !   

Anmeld

26. juni 2012

DitteFisk

Anonym skriver:

Ja, men alle de regler og love er slet heller ikke til at finde ud af  Man skal hvertfald have de små briller på, for at få bare et lille indblik i virvarret  
Men hvis jeg har forstået det hele korrekt, så passer reglerne jo fantastisk til den situation jeg står i !   

Helt sikkert Jeg ville nok ringe og høre kommunen/uddannelsesstedet ad og få det HELT klart og tydeligt hvad dine rettigheder er

Held og lykke.

Anmeld

26. juni 2012

Studerendemor

Du får ca 13.000-14.000,- i barselsdagpenge, når du går direkte fra lønnet job/praktik på barsel. Gem dine su-klip til efter barslen, så får du dobbelt su i et år.

Anmeld

26. juni 2012

Masig

Anonym skriver:

Jo, i følge studenterraadgivningen kan jeg godt modtage barselsdagpenge og fødselsklip samtidig, svarende til at du kan have lønindkomst og SU-klip samtidig
Jeg er heller ikke studieinaktiv fordi jeg går på barsel under min uddannelse. Det er vidst nogle år siden det var sådan, mener jeg
Lovgivningen siger, at studerende på barsel skal bevare status som studerende, med de rettigheder det giver. Så når jeg går på barsel skal jeg ikke søge orlov

Ok, jeg er også bare en gammel hejre der var studerende for flere år siden jo, så kan da godt tænkes det er lavet om mht at være studieaktiv osv....

Men kan stadig ikke forstå at du kan få lov at få barselsdagpenge samtidig med su og oven i købet ekstra su pga forsørgertillæg.... Det giver jo ingen mening, så skal folk på KH og dagpenge også have det samtidig med deres barsel jo....

Men jeg kender som sagt ikke reglerne for studerende på barsel Kan bare ikke forestille mig, at det hænger sådan sammen med mit kendskab til kommunerne og deres "spare-ideer"...

Anmeld

26. juni 2012

Anonym trådstarter

Masig skriver:

Ok, jeg er også bare en gammel hejre der var studerende for flere år siden jo, så kan da godt tænkes det er lavet om mht at være studieaktiv osv....

Men kan stadig ikke forstå at du kan få lov at få barselsdagpenge samtidig med su og oven i købet ekstra su pga forsørgertillæg.... Det giver jo ingen mening, så skal folk på KH og dagpenge også have det samtidig med deres barsel jo....

Men jeg kender som sagt ikke reglerne for studerende på barsel Kan bare ikke forestille mig, at det hænger sådan sammen med mit kendskab til kommunerne og deres "spare-ideer"...

Jeg får jo heller ikke ekstra forsøgertillæg  Ikke så vidt jeg ved!
Jeg får fødselsklip, som jeg selv bestemmer hvordan jeg fordeler - enkelt klip, dobbelt klip eller miks klip. Og derudover har jeg mulighed for at få barselsdagpenge oven i fødselsklippene, fordi der er en undtagelse når man læser til pædagog og er i lønnet praktik, inden man går på barsel  Hvis jeg ikke havde været i lønnet praktik under sidste del af graviditeten, ville jeg også have mulighed for at få dagpenge oven i SU klippene, ved at arbejde ved siden af studiet mindst 120 timer i de sidste 13 uger før barsel-start.  

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.