Er der nogen, der har et trick mod hveps

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

8.272 visninger
8 svar
0 synes godt om
1. maj 2009

linemus

Jeg gruer bare for endnu end sommer fyldt med hvepse i haven, så man ikke engang kan spise en is uden at blive overfaldet. Det er heller ikke særlig hyggeligt at spise aftensmad på terrassen, når størstedelen af tiden går med at sige PAS PÅ og spille hvepse-badminton (har sådan en elektrisk ketcher). Vores blommetræ og æbletræer var en stor summende masse, da der begyndte at komme frugter på. Det er rigtig øv.

Er der noget man kan gøre for ikke at have så mange? Er der noget man kan sætte på terrassen, som de ikke kan lide - noget lugtenoget al. andet?

Pigerne har allerede kigget med stor interesse på hvepsene i blomsterne, men heldigvis kan man i år sige: Nej, farlig, av av. Sidste år blev Signe stukket tre gange i fingrene, fordi hun tog dem.

Hader hvepse.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

1. maj 2009

Rasmine

Man kan købe sådan nogle flasker/beholdere hvor du kan putte noget sukkervand i, og kommer hvepsene derned i, er det svært for dem at komme ud igen.

Anmeld

1. maj 2009

Mie A

Vi har samme problem - Det mest effektive ville nok være at fælde frugttræerne.
Det ville manden ikke gå med til herhjemme, så de har fået en ordenlig beskæring og så har han lovet mig at pille æblerne af (når de er små) på de få grene der er tilbage på træerne
Synes selvfølgelig at det er syndt sådan at skære i nogle flotte træer, men nu gad jeg bare ikke en sommer igen, hvor det ender med jeg sidder indenfor.

Jeg håber at der er en der har et mirakel middel!

Anmeld

1. maj 2009

linemus

Her er nogle råd fra Fyn P4:

Gode råd mod hvepse
16-08-2004 13:11:59

De irriterende små bæster svirrer omkring tærter og sodavand. Og har du et hus, ja så har du måske også prøvet at have et hvepsebo.

Her er nogle gode råd til at undgå hvepsene:

Køb et par "fluefangerflasker" hæld lidt saftevand i, hæng dem op 4-5 meter fra opholdsstedet, og du vil blive forbavset over hvor mange hvepse du fanger.

M. h. t. sprøjtning af boet, så vent til
mørket er faldet på, så man er sikker
på, at alle hvepse er inde. Når giften,
evt. petroleum, er sprøjtet i hullet, og har virket en stund, kan man evt. rage det ned med et hakkejern. Og så efterfølgende i det fri
sætte ild til det.
Husk tildækning af hudoverflader samt
sikkerhedsbriller for en ordens skyld.

Hav en sprayflaske med rent vand stående på bordet. Når der så kommer en hveps får den et bad, så flyver den hjem og siger det regner.

Tænd et almindeligt myggelys med citronduft. Hveps kan ikke fordrage duften og holder sig væk fra bordet. Myggene er til gengæld ligeglade, de stikker lystigt alligevel.

Der kan købes et produkt som hedder STALDCHOCK i landbrugsbutikker, det er en stor spray som er yderst effektiv, sprøjt der hvor hvepsene kravler ind, bare en eller to hvepse får det med ind i boet, dør det straks.

Du kan også ringe på 40 50 60 69 og få gratis rådgivning om myrer og hvepse (og andre skadedyr), klik ind på hjemmesiden: http://HvepseEksperten.dk

Anmeld

1. maj 2009

Helle30

Nogle vil måske kunne huske, at jeg og min mand sidste år førte en decideret væbnet kamp mod beboerne i vores kompostbeholder. Sidst på sommeren blev de særdeles nærgående, utilregnelige, agressive og fysisk og psykisk ustabile. Dette skyldtes sandsynligvis, at de gik på konstant druk i vores rådne/gærede nedfaldsfrugt.
Vi hang også sådan nogle hvepsefangere op og fyldte dem med en mørk stout-øl (givet til os som gave - smagte rædselsfuldt) og hvepsene elskede den.
Der kan imidlertid være mange tusinde hvepse i sådan et bo, og de havde ikke alle så meget samling på deres brandert, at de magtede at ramme hullet til hvepsefangeren.
En sen aften, da de alle var kommet hjem (hvordan de end har båret sig ad med det) så hældte vi benzin gennem et hul, som Niels borede (iført tøj/net/handsker overalt) og så satte vi ild til det. Ihh, hvor føltes det bare skønt.
De havde jo simpelthen gjort, at jeg stort set holdt mig inde hele dagen i en periode, og skraldespanden blev ikke båret ud, før det blev mørkt.
Jeg er meget allergisk overfor deres stik og skal altid rende rundt med en færdigblandet injektionssprøjte, jeg skal jage i låret med det samme, hvis jeg bliver stukket. Derudover skal jeg søge læge med det samme.
Derfor var det en befrielse at få has på de elendige plageånder.

I år har jeg besluttet, at så snart jeg ser én, så vil jeg følge efter den for at se, hvor den bor. Hvis vi ikke selv kan udrydde den med pyroteknik, staldchock el. lign. så må der simpelthen en krapylbuster til. Koste hvad det vil.

Men jeg vil da også tage de gode råd til mig, som du har viderebragt Line. Tak for det

- Helle - der mener, hvepse burde forbydes på linie med kamphunde

Anmeld

1. maj 2009

Louise mortil4

vi bruger bare en ½ l flaske hvor manden har boret et hul i låget også kommer vi en blanding af øl og sukker vand, de er rigtig gode men skal tømmes tit da de lokker rigtig mange hvepse til hvis de hænger de rigtige steder.

Anmeld

1. maj 2009

ivfmarie

Helle30 skriver:

Nogle vil måske kunne huske, at jeg og min mand sidste år førte en decideret væbnet kamp mod beboerne i vores kompostbeholder. Sidst på sommeren blev de særdeles nærgående, utilregnelige, agressive og fysisk og psykisk ustabile. Dette skyldtes sandsynligvis, at de gik på konstant druk i vores rådne/gærede nedfaldsfrugt.
Vi hang også sådan nogle hvepsefangere op og fyldte dem med en mørk stout-øl (givet til os som gave - smagte rædselsfuldt) og hvepsene elskede den.
Der kan imidlertid være mange tusinde hvepse i sådan et bo, og de havde ikke alle så meget samling på deres brandert, at de magtede at ramme hullet til hvepsefangeren.
En sen aften, da de alle var kommet hjem (hvordan de end har båret sig ad med det) så hældte vi benzin gennem et hul, som Niels borede (iført tøj/net/handsker overalt) og så satte vi ild til det. Ihh, hvor føltes det bare skønt.
De havde jo simpelthen gjort, at jeg stort set holdt mig inde hele dagen i en periode, og skraldespanden blev ikke båret ud, før det blev mørkt.
Jeg er meget allergisk overfor deres stik og skal altid rende rundt med en færdigblandet injektionssprøjte, jeg skal jage i låret med det samme, hvis jeg bliver stukket. Derudover skal jeg søge læge med det samme.
Derfor var det en befrielse at få has på de elendige plageånder.

I år har jeg besluttet, at så snart jeg ser én, så vil jeg følge efter den for at se, hvor den bor. Hvis vi ikke selv kan udrydde den med pyroteknik, staldchock el. lign. så må der simpelthen en krapylbuster til. Koste hvad det vil.

Men jeg vil da også tage de gode råd til mig, som du har viderebragt Line. Tak for det

- Helle - der mener, hvepse burde forbydes på linie med kamphunde

Helle min kære ven, hvor har jeg dog savnet dine altid humoristiske og ualmindeligt godt skrevne indlæg!!

Anmeld

1. maj 2009

Astrid P

ivfmarie skriver:

Helle min kære ven, hvor har jeg dog savnet dine altid humoristiske og ualmindeligt godt skrevne indlæg!!

Just what I skould till and say...

Anmeld

1. maj 2009

linemus

Åh Helle, jeg husker tydeligt dine kvaler og krige mod hvepsene sidste år og har også tænkt på dig nu, hvor hvepsene kommer frem igen.

Jeg søgte lidt mere på nettet om råd mod hvepse, og der var en, der frarådede at sætte flaskefangere op, da den søde lugt kunne have den modsatte effekt og tiltrække flere hvepse end ellers. De kan åbenbart lugte sødt på lang lang afstand. Så jeg vil vente med den, til det bliver højst nødvendigt.

Jeg kan godt lide rådet med at sprøjte vand på dem, så de tager hjem og fortæller at det regner

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.