Årh hvor jeg dog forstår din frustration. Min søn har haft en lignende periode her for et par uger siden.
Det begyndte med middagsluren, hvor jeg faktisk kan skrive ligneden historie, som du selv fortæller. Her skete det også fra den ene dag til den anden. Den ene dag sov han 3 timer, hvilket han havde gjort de foregående 2 uger og lige pludselig blev det en kamp, at få ham til at sove. Jeg måtte bruge op til 1 - 1 1/2 time for at få ham til at sove middagslur. Min søn går i vuggestue og selv der havde de svært ved at få ham til at sove. Han lå bare der i barnevognen og snakkede med sig selv i op til en time før end han overgav sig til søvnen
Perioden med middagslur varede 2 uger, før end han igen sov, når han blev lagt. På de to uger havde han to dage, hvor han slet ikke sov middagslur. Nu sover han fra 12-14 og har gjort det de sidste 2 ugers tid 
Men forstår din frustration så meget. Jeg var også begyndt at tænke om det måske betød, at han ingen middagslur behøvede mere.
Vi gjorde det, når vi skulle putte ham herhjemme i weekenderne, at vi lagde ham i barnevognen og gik en tur med ham. Så faldt han automatisk i søvn. Vi plejer normalt aldrig at skulle gå med ham, men det hjalp i den periode, hvor han ikke ville ligge sig til at sove.
Vi stod så også overfor det "problem", at det samme besvær med at putte ham til middag, sådan blev det også om aftenen og hold nu op, det har været en enorm hård periode. En periode, som har strukket sig over 4-5 uger, hvor han først faldt i søvn efter 2-4 timer. Vi har prøvet ALT i den periode for at få ham til at sove og han har ellers altid været vildt god til at sove, men lige pludselig kunne kan ikke putte sig selv længere. Det er gudskelov i medring og han falder nu i søvn inden for max 30 minutters tid.
Fordi vi stod med putte problemet både om dagen og om aftenen, har vi ændret lidt på hans sove tider. Nu bliver han puttet 19.30 i stedet for kl. 19 og sover som sagt fra 12-14 til middag i stedet for 12-15. Alderen gør nok, at søvn behovet er mindre end det plejer. Min søn fyldte 2 for en måned siden.
Når de når 2 års alderen for de også svært ved at give slip på dagen. Der sker så meget med deres udvikling og de bliver så bevidste om tingene omkring dem. Det er svært at finde en egentlig løsning på problemet. Vi har søgt råd over alt og i sidste ende handeler det nok om at været enormt vedholdende.
Hvor længe sover idn søn om natten?
Ved ikke rigtig hvor megen hjælp jeg kan være til. Men kan bare berolige dig med, at du ikke er den eneste som sår i lignende situation
og tror det er meget normalt for børn i den alder at komme ind i sådan en periode.