Hoooold nu op (humlebier)

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.117 visninger
4 svar
0 synes godt om
1. maj 2009

Rasmine

I vores have er humlebierne på størrelse med Razz' hovede, og det siger ikke så lidt.
Det er HEEEEEEEELT vildt så store de er.
Har I andre set giga humlebier i år?

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

1. maj 2009

Helle30

De't da de klimaforandringer. Hvad skal det ikke ende med?
Vi har måttet hegne flagstangen ind, fordi den forleden nat var ved at knække, da en gigaharemis hoppede ind i den. - Og i søndags måtte min bror sys med 7 sting, efter at en sommerfugl havde strejfet hans arm med sin vinge.
De't faaame uhyggeligt du!

Aj.. vel er de da store, men jeg har ikke bemærket, at de skulle være blevet større i år.

- Helle, der er mere foruroliget over antallet af murbier i vores fuger i stuehuset

Anmeld

1. maj 2009

Rasmine

Helle30 skriver:

De't da de klimaforandringer. Hvad skal det ikke ende med?
Vi har måttet hegne flagstangen ind, fordi den forleden nat var ved at knække, da en gigaharemis hoppede ind i den. - Og i søndags måtte min bror sys med 7 sting, efter at en sommerfugl havde strejfet hans arm med sin vinge.
De't faaame uhyggeligt du!

Aj.. vel er de da store, men jeg har ikke bemærket, at de skulle være blevet større i år.

- Helle, der er mere foruroliget over antallet af murbier i vores fuger i stuehuset

Helle: så så jeg fanme ikke syner forleden, da vi var i parken. Jeg troede det var en kanin, i menneskestørrelse....

Men Lars sagde det må have været et menneske forklædt som kanin.

Mht. de murbier: Få dem væk.

Nu kan jeg ikke lige vurdere om bier, humlebier (og hvad der ellers stikker af summende kræ) alle stikker eller er ligeså arrige som hvepse, men jeg kan simpelthen ikke klare tanken om at ungerne skulle blive stukket.
Vi har jo fået fjernet 2 hvepseboer i de 2½ vi har boet her.
Og det er nogle af de bedste penge der e rgivet ud.

Anmeld

1. maj 2009

Helle30

Bacon! Murbierne stikker ikke, men de er ikke så heldige at have til at kradse mørtel ud mellem mustenene i en bærende væg.....
I år skal vi have væggen pudset/filset, eller hvad det hedder, og så vidt jeg kan læse mig frem til, så er man nød til at have has på bierne først, ellers vil de bare grave sig ud gennem det nypudsede.
Mht. hvepse har jeg givet udtryk for mit dybe had til dem i den anden tråd.
Humlebier kan vidst ikke stikke. Til gengæld kan de bide. Jeg aner ikke, om det er farligt, men det burde jeg nok sætte mig ind i.

- Helle, der bare gerne vil være fri for nærgående insekter

Anmeld

1. maj 2009

Loggidut

Bacon, det her emne har jeg lige googlet...for jeg så nok tre kæmpe nasty humlebier flyve i min have for nogle uger siden!

her er forklaringen, når solen kommer frem, flyver dronningerne ud (de kæmpe humlebier) for at finde en rede, gerne i huller i jorden (netop der jeg opdagede de her basser) så kravler hun ned, forbereder hulen, og lægger de første æg, de bier som kommer ud af det, er mindre og svagere end dronningen, deres formål er at skaffe føde til dronningen mens hun laver flere soldater, som er stærkere og størrere end de første bier hun føder.

fakta: humlebien har et ry for ikke at kunne flyve, men nu er det videnskabeligt bevist at den kan...i kender jo historien om at den kun flyver fordi den tror den kan, det burde være fysisk umuligt...sådan forholder det sig ikke, grunden til den kan flyve er fordi den tager "hele" (altså helt nedefra og helt op) vingeslag, og ikke mindre end 230 slag i sekundet...satme nogle ordentlige muskler den skal have.
Grunden til man i mange år har sagt det var umuligt er fordi teorierne er bygget op på tyngdekraftens lov, altså at forhold mellem vinger og krops størrelse ikke passer sammen når den skal flyve...men det er gamle teorier, lidt ala at man troede jorden var flad!

desuden bider en humlebi ikke, den stikker!

alt sammen nogle ting jeg er blevet fejlinformeret om fra jeg var barn, og så sidder man i en alder af...37 skide år, og finder ud af man er blevet fyldt med gammeldages bavl!

ja det er ikke for at lyde klog, men har netop googlet det, så dem du har set, er nok dronninger.

ps/humlebien er et af de mest tamme dyr, de skal virkelig presses op i et hjørne før de gør modstand!

aj jeg skal ud og spille matador nu med familien...jeg lyder alt for klog!

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.