Hvad spiser Jeres til aftensmad?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.588 visninger
15 svar
0 synes godt om
15. juni 2012

MorEllen

Vores Marie spiser ikke rigtig aftensmad Vi har fra starten af prøvet at gøre det rigtig med at introducere én og én ingrediens, blendet, moset og derefter i små bider osv. Men hun spiser ikke kød, sauce eller grønsager. Hun spiser kun kartofler og pasta uden noget til. Det eneste hun ellers spiser er fiskepinder, men det bliver jo lidt ensidig i længden.. Og en sjeeeelden gang imellem spiser hun kødsauce. Men der virker som om det er lidt som vinden blæser... stort set går det i kartofler og pasta. Så de fleste måltiderne hun får består af brød, frugt eller havregryn. Det skulle jo gerne være mere varieret..

Gode råd og fif modtages med tak

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

15. juni 2012

Maria-s

MyLille skriver:

Vores Marie spiser ikke rigtig aftensmad Vi har fra starten af prøvet at gøre det rigtig med at introducere én og én ingrediens, blendet, moset og derefter i små bider osv. Men hun spiser ikke kød, sauce eller grønsager. Hun spiser kun kartofler og pasta uden noget til. Det eneste hun ellers spiser er fiskepinder, men det bliver jo lidt ensidig i længden.. Og en sjeeeelden gang imellem spiser hun kødsauce. Men der virker som om det er lidt som vinden blæser... stort set går det i kartofler og pasta. Så de fleste måltiderne hun får består af brød, frugt eller havregryn. Det skulle jo gerne være mere varieret..

Vores Noah er heller ikke super god til kød. (dog til rugbrød med leverposteg!! )

Herhjemme foregår aftensmåltiderne ved at der ryger kartofler/ pasta/ ris + grøntsager + kød på tallerknen og så spiser han det han vil. Som sagt er det ikke så tit han vil kødet, men han får det tilbudt hver gang og så lader vi ham selv om hans mad, så han ikke føler noget pres. Jeg kan da godt finde på lige at liste med gaflen eller skeen mens han selv sidder og roder i maden, men afviser han det stopper jeg.

I dag prøvede vi stegt laks med nye kartofler og en halv majs. Majsen STOOOR succes. Lasken; NOPE!

Jeg regner med at de spiser det de har brug for??

Anmeld

15. juni 2012

piadas

Jeg tror, det altid generelt er et problem, at få de kære små til at spise kød!

Dog vil Ida godt have kødsauce på pasta (hun ææælsker pasta), pølser og kylling. Igår fik vi kyllingelår - hun fik et selv, og sad og sagde uhm, mens hun gnavede af det.  Inden hun fik det, tog jeg selv en bid, og sagde uhm, så hun kunne se, hvordan man skulle gøre, og det vakte straks interessen, så hun selv ville...måske noget med at vise, at man selv godt kan lide maden - og vise hvordan man gør?

Vi skulle så lige hjælpe hende med at få det vendt rigtigt, for på et tidspunkt sad hun og gnavede i den forkerte ende!

Her til aften fik vi cuvettesteg, og det gad hun ikke, selvom det var megamørt...frikadeller er hun heller ikke god til, men boller i karry, hvor kødbollerne er helt most ud i risen og sovsen, elsker hun også.

Jeg tror, det er meget i perioder....hun har lige haft en periode, hvor hun ikke rigtig gad spise noget, men jeg skal love for, at hun pt. tager revanche! Hun spiser rigtig meget, og det kan også ses - det hun tabte, da hun var syg for et par uger siden, er vist så rigeligt kommet tilbage! Da kunne vi mærke hendes ribben og knoglerne på ryggen, men nu er hun ved at være fed igen!

Af grøntsager elsker hun (kogte) gulerødder, majs, ærter, tomater og agurker. Jeg synes, hun er rimelig nem, for hun spiser både kartofler, pasta og ris. Saucen er også lige meget, om det er bearnaisesauce, stegesauce, whiskysauce, sauce fra sammenkogt ret osv. Men vi har også haft vores kampe, da hun skulle til at lære at spise i 6-7-mdr.s. alderen! Måske kan du huske min tråde om, hvordan jeg skulle få hende til at spise.

Det hjælper også tit, hvis hun har noget ketchup, sauce eller lignende, hun kan dyppe maden i.

Hvordan spiser hun? Altså mader I hende, eller får hun selv lov?

Ida spiser faktisk de fleste måltider mere eller mindre selv nu. Vi giver hende en bid ind imellem, men det meste styrer hun selv med skeen eller gaflen. Hvis I sidder og mader hende, kunne det være, det hjalp, at hun selv fik lov...

Hmm, ikke så mange gode råd herfra - jeg tror bare ikke, I skal være så bekymrede. Lige pludselig vender det, og så kommer interessen tilbage.

Anmeld

16. juni 2012

MorEllen

Maria-s skriver:

Vores Noah er heller ikke super god til kød. (dog til rugbrød med leverposteg!! )

Herhjemme foregår aftensmåltiderne ved at der ryger kartofler/ pasta/ ris + grøntsager + kød på tallerknen og så spiser han det han vil. Som sagt er det ikke så tit han vil kødet, men han får det tilbudt hver gang og så lader vi ham selv om hans mad, så han ikke føler noget pres. Jeg kan da godt finde på lige at liste med gaflen eller skeen mens han selv sidder og roder i maden, men afviser han det stopper jeg.

I dag prøvede vi stegt laks med nye kartofler og en halv majs. Majsen STOOOR succes. Lasken; NOPE!

Jeg regner med at de spiser det de har brug for??

Ok, godt at høre at der er flere Vi gør det samme her hos os, med at lægge alle ingredienserne på hendes tallerken, og prøver at stikke ind en gaffel med kød mens hun selv spiser. Men det virker ikke

Ja, jeg har flere ganger hørt at de nok skal spise det de har brug for.. meeeen, jeg vil nødig ende op med en pige der er kræsen.. så derfor bliver jeg træt at at hun ikke vil spise så mange ting. Men mon ikke det kommet af sig selv... hun begynte også at spise grød ret sent..først da hun var 6 måneder. Så hun er måske bare lidt langsom i madvejen

Anmeld

16. juni 2012

MorEllen

piadas skriver:

Jeg tror, det altid generelt er et problem, at få de kære små til at spise kød!

Dog vil Ida godt have kødsauce på pasta (hun ææælsker pasta), pølser og kylling. Igår fik vi kyllingelår - hun fik et selv, og sad og sagde uhm, mens hun gnavede af det.  Inden hun fik det, tog jeg selv en bid, og sagde uhm, så hun kunne se, hvordan man skulle gøre, og det vakte straks interessen, så hun selv ville...måske noget med at vise, at man selv godt kan lide maden - og vise hvordan man gør?

Vi skulle så lige hjælpe hende med at få det vendt rigtigt, for på et tidspunkt sad hun og gnavede i den forkerte ende!

Her til aften fik vi cuvettesteg, og det gad hun ikke, selvom det var megamørt...frikadeller er hun heller ikke god til, men boller i karry, hvor kødbollerne er helt most ud i risen og sovsen, elsker hun også.

Jeg tror, det er meget i perioder....hun har lige haft en periode, hvor hun ikke rigtig gad spise noget, men jeg skal love for, at hun pt. tager revanche! Hun spiser rigtig meget, og det kan også ses - det hun tabte, da hun var syg for et par uger siden, er vist så rigeligt kommet tilbage! Da kunne vi mærke hendes ribben og knoglerne på ryggen, men nu er hun ved at være fed igen!

Af grøntsager elsker hun (kogte) gulerødder, majs, ærter, tomater og agurker. Jeg synes, hun er rimelig nem, for hun spiser både kartofler, pasta og ris. Saucen er også lige meget, om det er bearnaisesauce, stegesauce, whiskysauce, sauce fra sammenkogt ret osv. Men vi har også haft vores kampe, da hun skulle til at lære at spise i 6-7-mdr.s. alderen! Måske kan du huske min tråde om, hvordan jeg skulle få hende til at spise.

Det hjælper også tit, hvis hun har noget ketchup, sauce eller lignende, hun kan dyppe maden i.

Hvordan spiser hun? Altså mader I hende, eller får hun selv lov?

Ida spiser faktisk de fleste måltider mere eller mindre selv nu. Vi giver hende en bid ind imellem, men det meste styrer hun selv med skeen eller gaflen. Hvis I sidder og mader hende, kunne det være, det hjalp, at hun selv fik lov...

Hmm, ikke så mange gode råd herfra - jeg tror bare ikke, I skal være så bekymrede. Lige pludselig vender det, og så kommer interessen tilbage.

Ja, vi har nok alle vores kampe med de små og maden Det kommer nok på et tidspunkt..

Marie spiser stort set alle måltider selv, men det hender vi hjælper hende lidt med grøden eller havregrynen om morgenen så det går lidt hurtigere Hun er god til at spise selv, og det er godt for vi får sjeldent lov til at made hende.

God idé det der med at vise dem hvordan man skal spise og vise at det smager godt. Det skal vi prøve i aften

Hvor er det godt at hun spiser godt igen og tager på Det lyder som om hun er god til at spise selv og smage mange ting
Det er bare så tilfredsstillende når de små spiser godt

Vi skal nok bare være tålmodig og la hande få vænne sig til tingerne stille og rolig.. det virker egentlig som om Marie bare er enormt skeptisk til mad... hun er til gengjeld slet ikke skeptisk ovenfor fremmede.. Det kunne godt være omvendt, men men.. hun er da et charmerende vesen

Anmeld

16. juni 2012

merethe

Profilbillede for merethe
MyLille skriver:

Mie får tilbudt det samme mad som os, hun spiser det helt selv med gaffel/ske eller fingrene. Hvis vi prøver at fodre hende, så bliver hun sur og nægter at spise mere. Hun spiser af en tallerken som har 4 rum i, så det forskellige mad ikke røre hinanden. Hun vælger selv det hun vil spise,  i går spiste hun f.eks kun frikadeller og agurker, oftest er det dog pasta eller kartofler som hun foretrækker.

Anmeld

16. juni 2012

MorEllen

merethe skriver:

Mie får tilbudt det samme mad som os, hun spiser det helt selv med gaffel/ske eller fingrene. Hvis vi prøver at fodre hende, så bliver hun sur og nægter at spise mere. Hun spiser af en tallerken som har 4 rum i, så det forskellige mad ikke røre hinanden. Hun vælger selv det hun vil spise,  i går spiste hun f.eks kun frikadeller og agurker, oftest er det dog pasta eller kartofler som hun foretrækker.

Hehe, ja, de er små selvstendige væsner, det kommer meget tydelig til udtryk nu Marie bliver også potte sur hvis vi prøver at give hende noget. Hun får også vores mad, men spiser det jo sjeldent. God idé det der med at have en tallerken med forskjellige rum i, det har vi ikke prøvet..! Tror jammen jeg må over i Ønskebørn et smut og se om de har det der (Altid fint at have en god undskyldning for at tage på shopping.. )

Anmeld

16. juni 2012

AnneBJ

Den unge mand her i huset har set sig sur på aftensmad!! Han spiser som en tærsker om morgenen, (youghurt med havregryn), og efter sigende også om formiddagen + til middag i vuggestuen. De får varm alt - alt slags mad; kød, pasta, supper, grød, linsemos, kartofler, grøntsager osv. Og han spiser rub og stub. Herhjemme nægter han!

Vi er ret sikre på, det bare er en fiks ide, men omvendt gider vi ikke gøre aftensmaden til en kamp. Så vi plejer at lave havregrød/øllebrød/byggrød/hirsegrød/risgrød eller lignende (evt. med noget grøntsagsmos i, hvis moderen har haft overskud til at huske at lave noget...) og det spiser han, mens vores mad bliver færdig.

Når vores mad er færdig, sidder han med til bords med tallerken, bestik og krus, og får serveret en smule af det hele. Han spiser sjældent noget, og vil ikke engang smage. På det tidspunkt er han jo næppe sulten, så selvfølgelig er lysten til mad heller ikke så stor. Vi har prøvet omvendt, at han starter med vores mad, og får grød efterfølgende (eller ingenting!), men det var ingen succes da det gik ud over nattesøvnen.

Altså har vi - stik mod vores standpunkter FØR vi fik barn - valgt at lade kampen ligge. Vi får ofte selv grød, for at imødekomme hans "livret" og vise at vi spiser sammen og han elsker det. Han spiser selv alle måltider med ske - gaflen er han ikke god til endnu, men han spiser jo også kun skemad herhjemme.. 

Jeg er ikke bekymret fordi han spiser så alsidigt i vuggestuen. Jeg nyder istedett at vores spisesituation om aftenen er hyggelig - han må gå fra bordet hvis han vil, sidde med et puslespil eller lignende (altså ikke hvis han også spiser..) og vi hører ofte musik og/eller taler om dagen. Det mener jeg er vigtigere at give ham "med" - end tvinge ham til at spise varieret.

Point being: Felix gider heller ikke rigtig spise aftensmad! - han er i øvrigt 14,5 mdr.

Anmeld

16. juni 2012

Janni.

Silas spiser næsten alt bortset fra grøntsager (de skal gemmes i maden). 

Han har aldrig været så sippet ang. maden.  

Silas får lov til at gå fra bordet hvis ikke han gider at sidde dér mere, vi lægger også vægt på at det skal være en hyggestund. Og inden sengetid får han tilbudt en potion yoghurt med havregryn som han også kværner uden problemer. Generelt er han bare en madglad dreng. 

Det bedste han ved, er hvis han kan få lov til at sidde med et stykke kød og gnave af. Så er han i den syvende himmel, eller noget der minder om det. 

Anmeld

19. juni 2012

Mettemus

Argh jeg kan SÅ godt følge dig! Det er så ubetinget vores største problem herhjemme - aftensmad. Som Marie er Laurits meget småtspisende, og det svinger helt utroligt meget både hvad han spiser og hvor meget (lidt). De ting han spiser en dag, spytter han ud med det samme det rør tungen den næste. Han får lov til at sidde med det selv, da han lukker i som en østers hvis vi forsøger at hjælpe. Det går sådan set også fint og han styrer både gaffel og ske sådan ok. Men oftest går det sådan at han efter to bidder begynder at kyle med sin mad, hamre hænderne ned i tallerkenen, vende den rundt og smide den på gulvet. Vi tager så maden fra ham, han får lov at sidde og surmule lidt for sig selv og så prøver vi igen - men han vil ikke spise.

Jeg bliver så frustreret og kommer sommetider til at skælde ham ud, også selvom jeg godt ved at han ikke forstår et "nej" endnu. Men vi er simpelthen ved at blive idioter af det! Vi har ingen forventning om at han sidder og spiser uden at lege lidt med maden eller at spilde, men det er simpelthen for meget. Omvendt forsøger jeg virkelig at holde mig selv tilbage når han sidder sådan, for jeg vil heller ikke skabe dårlig stemning omkring bordet eller gøre spisesituationer til et problem. Årh ha, det trækker tænder ud!.

Men i de perioder hvor han spiser fint er han, som den søn af en slagter han er, VILD med kød! Kylling, hakket kød, bøffer - han æder det. Kartofler er lidt op og ned, men bare der er sovs til går det bedre. Af grønt vil han kun spise gulerødder og majs. Ellers skal det gemmes i maden, så det gør vi så godt vi kan - noget skal han jo ha.

Jeg forsøger at klamre mig til, at de spiser det de har behov for. Så skal jeg bare selv tage mig sammen når jeg dag efter dag skal samle AL hans mad op fra gulvet.

Fandt forresten denne artikkel, som støtter mig i, at de nok skal spise når de er sultne:

http://voresborn.dk/sundfamilie/artikler/7262-derfor-er-dit-barn-kraesen

Hvordan sidder jeres og spiser? Kaster de stadig med maden som da de var babyer og begyndte at spise selv? Jeg får grå hår af det her!

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.