Hvad skal jeg læse nu? Gerne historisk roman.

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

15. juni 2012

onlyme

Michalala skriver:

Jeg er igang med Conn Iggulden serie om Cæsar men er snart færdig. Så hvad skal jeg så finde på?

Har for nylig læst Ken Follets bøger samt Jan Goillous serie om Arnen (Arven efter Arn, Vejen til Jerusalem m.fl.).

Jeg gider ikke læse krimier (har jeg gjort mig lidt for meget i tidligere) eller "tøsebøger" som fx. shopaholic m.fl. Har I nogle gode forslag til hvad jeg skal kaste mig ud i? Evt. historiske romaner, men jeg er åben for forslag

Det skjulte rige triologien,. !
Bedste serie ever,.!

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

15. juni 2012

Michalala

HeidiØ skriver:

Ja, læste godt ovenover du tænker i lydbøger - det var da en skide god idé! Iiiih bare man ku få Thomas Winding til at læse højt for en hver aften! Hihi!

He he, ja. Det kan jeg nok ikke garantere dig. Men de fleste oplæse er faktisk helt gode til det. Har dog måttet lægge en enkelt lydbog fra mig da jeg slet ikke kunne klare oplæserens stemme Det er selvfølgelig ikke helt det samme som at sidde og læse bogen. Og kræver nogen gange lidt ekstra koncentrationsevne. Men et super godt alternativ til slet ikke at få læst

Anmeld

15. juni 2012

Michalala

onlyme skriver:

Det skjulte rige triologien,. !
Bedste serie ever,.!

Tak for input. Hvad handler den om?

Anmeld

15. juni 2012

onlyme

Michalala skriver:

Tak for input. Hvad handler den om?

England, sidst i 1900-tallet. De to søstre Kate & Emily Winslow er blevet forældreløse og sendes nu til fjerne slægtninge på godset Hallow Hill, der er anbragt i naturskønne omgivelser. Her går søstrene på opdagelse, de udforsker og tryllebindes af de træer, som måske har haft forbindelse til druiderne - og da søstrene en dag farer vild, møder de en mystisk fremmede i en lang kutte. Den fremmede påstår, at han er familie, og præsenterer sig som Marak. Mødet med Marak starter en lavine af problemer - hovedsageligt for Kate. For Marak viser sig at være en grotesk udseende varylerkonge. Et magisk væsen – som har brug for nyt blod at blande i egen avl. Så er det sagt helt ligeud. Kate forfølges af den insisterende, sarkastiske Marak, men ingen, udover den fantasifulde Emily, tror på hende, og sagens alvor går efterhånden mere op for Kate, da hun hører historierne om varylerne – folket, der lever under jorden og aldrig ser lyset. I århundreder har overtroen sagt, at unge piger skal holde sig ude af tusmørket, for ellers risikerer de at blive bortført ned til det underjordiske rige, for aldrig at se solen eller månen igen. Adskillige skæbnetråde strammes langsomt om Kate, der til sidst tvinges til at træffe et valg, som får mange forudsigelige og uforudsigelige konsekvenser – ikke kun for hende selv. Som læser både frydes og gyser man. Jeg vil simpelthen ikke nævne mere der kan afsløre handlingen yderligere. For Det skjulte Rige er nemlig den slags bog, som lever i kraft af dens uventede drejninger og dens ideer, som tilsammen hvirvler læseren ind i en anden verden. Kort sagt er romanen en vidunderlig romantisk fortælling, fuld af fantastiske væsener og magi. Tydeligvis trækker forfatteren på både den engelske folklore og den græske myte om Zeus’ datter, Persefones, bortførelse til underverdenen af Hades. Alt dette bidrager imidlertid kun positivt til fortællingen, for Clare B. Dunkle er en smidig fortæller. Hun dvæler og smører tykt på de rigtige tidspunkter, ligesom hun forstår at beskrive uhyrlige scener, som sniger sig ind og levendegør sig som en indre film. Det forudsætter selvfølgelig, at man lever sig ind i historien – og det faldt mig let. Almindeligvis opsøger jeg ikke romantisk fantasy (og slet ikke officielt) – men denne historie fangede mig ind i dens mange lag, dens gennemførte historie og dynamikken mellem, hvad der er ondt, og hvad der er godt. Så enkelt og så dybt kan det nemlig gøres i fantasy-genren. Det skjulte rige er første del af en trilogi, og man må sige, at det starter godt. Romanen har allerede modtaget adskillige priser, og det er velfortjent. Clare B. Dunkle har dedikeret romanen til Lloyd Alexander, og det er jo et udmærket forbillede at have. Med Det skjulte rige optages hun sikkert i rækken af fortællere, der forstår at smede en klassisk fantasy- fortælling. Jeg venter spændt på fortsættelsen – jeg tror, at der er fantastiske og magiske ting i vente.

Der var lidt fra nettet
Anbefales helt klart,.!
Har læst dem alle,. Op til flere gange,.

Vedhæftede fotos (klik for at se i fuld størrelse)

Anmeld

15. juni 2012

HeidiØ

Michalala skriver:

He he, ja. Det kan jeg nok ikke garantere dig. Men de fleste oplæse er faktisk helt gode til det. Har dog måttet lægge en enkelt lydbog fra mig da jeg slet ikke kunne klare oplæserens stemme Det er selvfølgelig ikke helt det samme som at sidde og læse bogen. Og kræver nogen gange lidt ekstra koncentrationsevne. Men et super godt alternativ til slet ikke at få læst

Ja, det ku jeg forestille mig. Jeg må prøve det en dag Låner du det bare på biblioteket eller?

Anmeld

15. juni 2012

Michalala

HeidiØ skriver:

Ja, det ku jeg forestille mig. Jeg må prøve det en dag Låner du det bare på biblioteket eller?

Ja, det gør jeg. De kan næsten altid skaffe det hjem, hvis ikke de har det.

Anmeld

15. juni 2012

Michalala

HeidiØ skriver:

Bare vær obs på at der er forskel på om du låner CD'er eller MP3 filer. CD'er kan du nemlig ikke ligge på din ipod e.l.

Anmeld

15. juni 2012

Chrizta

Profilbillede for Chrizta

Der er ikke noget bedre end historiske romaner

Philippa Gregory
Har skrevet flere rigtig gode bøger, hun har lige udgivet 2 nye bøger - Rosekrigene 1+2. - Dem kaster jeg mig nok over når barslen starter.

Anya Seton
Katherine - Det er en gammel sag, som er svær at få fat i, men super god.

Annemarie Selinko
Desiree - har læst den flere gange. Igen en gammel sag, men er blevet genoptrykt og fås nu flere steder.

Susan Carroll
Mørkets Dronning, Sølvrosen og Kurtisanen.

Susan Kay
Jomfrudronningen

Carl Ewald
Har skrevet en serie om de danske dronninger uden krone.

Margit Sandemo
Sagaen om Isfolket (47 bind), Troldmandens lærling (15 bind)
og Yrsa, Den glemte dronning af Danmark. Har ikke læst dem alle selv endnu, er kun færdig med Sagaen om Isfolket.

Johanne Hildebrandt
Sagaen om Valhal.

Isabell  (Nov. 2009) ��

Elina (Sep. 2012) ��

Adrien (Juni 2020) ��

Anmeld

15. juni 2012

Mettemus

Michalala skriver:

Jeg er igang med Conn Iggulden serie om Cæsar men er snart færdig. Så hvad skal jeg så finde på?

Har for nylig læst Ken Follets bøger samt Jan Goillous serie om Arnen (Arven efter Arn, Vejen til Jerusalem m.fl.).

Jeg gider ikke læse krimier (har jeg gjort mig lidt for meget i tidligere) eller "tøsebøger" som fx. shopaholic m.fl. Har I nogle gode forslag til hvad jeg skal kaste mig ud i? Evt. historiske romaner, men jeg er åben for forslag

Hold fast i Jan Guillou og læs "Brobyggerne". Den handler om tre norske brødre og tager sin begyndelse omkring år 1900. Man følger deres tre meget forskellige skæbner derfra og rund i hele verden. Guillou har annonceret, at han vil fortsætte med at skrive på denne serie til han ikke længere vil skrive bøger.

Det tegner rigtig, rigtig godt!

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.