Astrid - mad?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

798 visninger
10 svar
0 synes godt om
29. april 2009

linemus

Gider du komme med nogle tips til frokost og aftensmad, når man skal undgå kulhydrater? Det bliver i hvert fald noget med en masse salat, kan jeg regne ud (og det er ikke nogen dårlig ting).

Og så et tak - for du har lige givet mig et stort ubevidst spark

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

29. april 2009

Susan1978

jeg kan anbefale ovnstegte grøntsager..

bare alle de grøntsager du kan lide også lidt lækker krydderi også i ovnen i en halv times tid..

og der kan du lave tørstegte kyllingefileter til og evt en knorr sovs lavet kun på minimælk..

Det er noget jeg synes smager rigtig godt.

Anmeld

29. april 2009

Lise

Må man svare selvom man ikke hedder Astrid?

Du skal ikke undgå kulhydrater - faktisk skal ca halvdelen af den mad du indtager i løbet af dagen være kulhydrater, og så ca en fjerdedel protein og en fjerdedel fedt. Kunsten er at undgå de tomme kulhydrater og animalsk fedt.

Du skal huske at spise fiberrigt - fibre findes i vegetabilske produkter, og er kulhydrater der ikke optages i kroppen (tror jeg nok). Desuden mætter fibre i lang tid. Fibre findes hovedsaligt i grove grøntsager og groft brød/andre grove kornprodukter.

Hvis du vil spise noget salat til frokost er den en god ide at kombinere det enten med noget groft fiberrigt og fedtfattigt brød eller kylling/fisk. Ellers bliver du for hurtigt sulten igen, og bliver forfalden til hurtigt sukker.

God morgenmad kan være havregrød, eller som jeg selv spiser, Gaio (protein) med havremüsli (fiberrigt, fedtfattigt og sukkerfrit). Ellers er der mange gode forslag på det der Internet.

Anmeld

29. april 2009

Lise

Her er en opskrift på et brød jeg har bagt mange gange. Det smager godt når det er nybagt, men bliver desværre hurtigt tørt. Men det er sundt!!!

http://www.dk-kogebogen.dk/opskrift2/visopskrift-fedtfattig.php?id=9293

Anmeld

29. april 2009

Lise

Af en eller anden grund fik jeg læst morgenmad og frokost, og ikke frokost og aftensmad... så svarede på morgenmad. Undskyld

Lise

Anmeld

29. april 2009

Astrid P

Til frokost og aftensmad spiser jeg salat og kød! Eller grøntsager og kød... Jeg undgår stort set alle kulhydrater, bortset fra dem der er i grøntsagerne.
Det er rigtigt hvad Lise siger, at man bør få nogle kulhydrater, men den kur jeg følger lige nu, og som er meget effektiv hvis man er meget overvægtig, den styrer udenom kulhydraterne i den første fase.
Men det er jo ikke lige den vej du behøver gå, for 10 kg kan du sagtens tabe uden at gå så drastisk til værks. Så hold dig til de grove kulhydrater - lækkert kernerugbrød, groft pasta og grove grøntsager. Men lad pasta og brødportionerne være små... fyld op med grønt i stedet.

Og så er det selvfølgelig slut med alle de der lækre kager og isdesserter som du hæmningsløst frister os andre med billeder og beskrivelser af...

Anmeld

29. april 2009

ivfmarie

Lad nu være med at gøre kulhydrater til skurke!

Er I godt klar over at grøntsager UDELUKKENDE ER OPBYGGET AF KULHYDRATER?? (her var caps for én gangs skyld meningen!!)

Det er rigtigt at lidt over halvdelen af dagens næring skal komme fra kulhydrater - men det skal være fra de rigtige kulhydrater.

Det er de "tomme/hvide" kulhydrater der er slemme. Det er letomsættelige kulhydrater der ryger direkte i kroppes kulhydrat depot, uden at der skal bruges det mindste energi til at omsætte dem.

Her kommer lige lidt info der måske kan lette forståelsen:

Når kroppen får tilført mere næring end der bruges - så oplageres næringen i kroppen i form af kulhydtrater eller som fedt. Vores lever og muskler er ganske gode depoter, og de står for en stor del af opmagasineringen, men da kulhydrater binder meget vand, er de forholdsvis tunge. Hvis vores krop lagrede alt vores overskudsenergi som kulhydrater ville vi veje flere 100 kg! DERFOR omsættes overskudsenergi til fedt - og lagres... Og I ved vist alle sammen hvor vores depoter til den slags findes !

Dagens lektion må være: Undgå hvidt brød, sukker, ris/pasta i store mængder, kartofler er ok, men indeholder dog en stor del af de hurtige kulhydrater.
Spis gerne groft brød (med måde), spis ubegrænsede mægder af tunge grøntsager/rodfrugter, og spis rigeligt frugt (der er sundt, men dog indeholder en del frugtsukker - der er forholdsvis letomsætteligt)...

Dagens fif: Spis MASSER af protein - det "koster" nemlig ca ligeså mange kalorier for kroppen at forbrænde, som det indeholder (en ægte win-win).

Marie - der blev skrækkelig sulten af at skrive dette indlæg

Anmeld

29. april 2009

Astrid P

ivfmarie skriver:

Lad nu være med at gøre kulhydrater til skurke!

Er I godt klar over at grøntsager UDELUKKENDE ER OPBYGGET AF KULHYDRATER?? (her var caps for én gangs skyld meningen!!)

Det er rigtigt at lidt over halvdelen af dagens næring skal komme fra kulhydrater - men det skal være fra de rigtige kulhydrater.

Det er de "tomme/hvide" kulhydrater der er slemme. Det er letomsættelige kulhydrater der ryger direkte i kroppes kulhydrat depot, uden at der skal bruges det mindste energi til at omsætte dem.

Her kommer lige lidt info der måske kan lette forståelsen:

Når kroppen får tilført mere næring end der bruges - så oplageres næringen i kroppen i form af kulhydtrater eller som fedt. Vores lever og muskler er ganske gode depoter, og de står for en stor del af opmagasineringen, men da kulhydrater binder meget vand, er de forholdsvis tunge. Hvis vores krop lagrede alt vores overskudsenergi som kulhydrater ville vi veje flere 100 kg! DERFOR omsættes overskudsenergi til fedt - og lagres... Og I ved vist alle sammen hvor vores depoter til den slags findes !

Dagens lektion må være: Undgå hvidt brød, sukker, ris/pasta i store mængder, kartofler er ok, men indeholder dog en stor del af de hurtige kulhydrater.
Spis gerne groft brød (med måde), spis ubegrænsede mægder af tunge grøntsager/rodfrugter, og spis rigeligt frugt (der er sundt, men dog indeholder en del frugtsukker - der er forholdsvis letomsætteligt)...

Dagens fif: Spis MASSER af protein - det "koster" nemlig ca ligeså mange kalorier for kroppen at forbrænde, som det indeholder (en ægte win-win).

Marie - der blev skrækkelig sulten af at skrive dette indlæg

Nemmerlig! Den kur som jeg er på lige pt. er designet til hvis man skal tabe sig meget... Efter denne første fase bliver der også ført flere og flere kulhydrater (af den sunde og grove slags) på dagsmenuen.

Så som jeg skrev til Line, så behøver hun ikke undgå andet end de hurtige bæster der er i sukker og hvidt mel...

Anmeld

29. april 2009

ka li ja

hvad er der masser af proteiner i udover avokado.. det kan jeg ikke leve af

Anmeld

29. april 2009

Lise

ka li ja skriver:

hvad er der masser af proteiner i udover avokado.. det kan jeg ikke leve af

Bønner, Linser, nødder, kød, fisk...

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.