en analyse af House of the rising sun

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

Afstemning: hvad er meningen med sangen?

Du skal være logget ind, for at kunne deltage i afstemningen.

3.671 visninger
6 svar
0 synes godt om
28. april 2009

Loggidut

nogen der lige kan hjælpe her?

vi diskutere den sang til hudløshed...for Kasper har lige lært at spille den, og derfor bliver teksten jo så diskuteret...
jeg er ikke i tvivl om hvad den handler om, så vidt er vi helt enige, men snakken kører på om gutten i sangen ryger i spjældet, for i anden sidste vers, hvor han står med en fod på toget, og en fod på platformen, siger han ordret at han er på vej tilbage til til New Orleans, for at få lænke og kugle om benet.

Jeg mener jo så bare det er en overført betydning af at han er på vej tilbage til det liv han altid har kendt, altså hans "fængsel" som her er ludomanien.
Kasper mener så til gengæld at han skal i spjældet, altså virkelig i fængsel.

Hvad mener i lige om det, hvordan forstår i teksten?

There is a house in New Orleans
They call the Rising Sun
And it's been the ruin of many a poor boy
And God I know I'm one

My mother was a tailor
She sewed my new bluejeans
My father was a gamblin' man
Down in New Orleans

Now the only thing a gambler needs
Is a suitcase and trunk
And the only time he's satisfied
Is when he's on a drunk

------ organ solo ------

Oh mother tell your children
Not to do what I have done
Spend your lives in sin and misery
In the House of the Rising Sun

Well, I got one foot on the platform
The other foot on the train
I'm goin' back to New Orleans
To wear that ball and chain

Well, there is a house in New Orleans
They call the Rising Sun
And it's been the ruin of many a poor boy
And God I know I'm one

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

28. april 2009

linemus

Uden at vide det med sikkerhed og bare ved at læse teksten, så holder jeg med dig, Loggi.

Kan det ikke googles?

Anmeld

28. april 2009

Loggidut

Uden at vide det med sikkerhed og bare ved at læse teksten, så holder jeg med dig, Loggi.

Kan det ikke googles?

ved sgu ikke...kan man mon det
jeg håber sgu Astrid eller BM kommer online, for de er så knald gode til det tjald her!

Anmeld

28. april 2009

Helle30

Prøv lige at læse denne Slogs:

http://www.songmeanings.net/songs/view/15599/

Du skal bladre ned og læse, hvad SukiDarko skrev d. 19.05.05

Historien er ret interessant.

For så vidt "the animals" udgave af sangen angår, vil jeg mene, I muligvis begge har ret. Spilleriet kan have medført, at han nu skal i fængsel. På den anden side, så kan spilleriet jo også VÆRE hans fængsel - altså afhængigheden... Nå, men tag dig tid til at læse linket ihvertfald

- Helle

Anmeld

29. april 2009

Loggidut

OMG!

og mig der troede jeg havde så nogen lunde styr på den sang...og i virkeligheden er det vendt helt op og ned på den!

Det handler jo om en luder????

Anmeld

29. april 2009

Helle30

OMG!

og mig der troede jeg havde så nogen lunde styr på den sang...og i virkeligheden er det vendt helt op og ned på den!

Det handler jo om en luder????

Ja, originalen gør. Jeg har ikke kunnet finde noget entydigt analysemateriale af den udgave, the animals (og mange andre) synger.

Hvad er I nået frem til derhjemme?

- Helle, der altid har elsket analyse af snart sagt alt

Anmeld

30. april 2009

Loggidut

Ja jeg skal jo lige finde en måde at forklare hvordan den her sang hænger sammen, for i bund og grund har ingen af os ret!

Et eller andet sted kan den jo analyseres på hvad måde man vil, måske alt efter hvor man var første gang man hørte den her sang, eller hvordan man hørte den.

Det eneste jeg slet ikke kan relatere mig til, er faktisk den forklaring der lå med at den skulle være hen ad noget religiøst, for det er nok det eneste jeg ikke tror den er.

Tak for det Helle, det gav på en eller måde en forklaring til mig, og forresten er jeg da glad for vi ikke er de eneste i verden der diskutere sådan nogle skøre ting, lol...

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.