Få barn nr. 2 som arbejdsløs?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.509 visninger
8 svar
0 synes godt om
28. april 2009

Matsør

Profilbillede for Matsør
Jeg overlevede fordi ilden i mig brændte stærkere end ilden omkring mig
Jeg blev færdig som cand.mag i september/oktober, og kan ikke rigtig finde noget at lave. Søger alt indenfor museer, offentlig administration, AC-stillinger og endda undervisningsjob, som jeg ellers havde benægtet, at jeg nogensinde skulle beskæftige mig med. Når jeg efterfølgende har ringet og spurgt til et afslag, får jeg som regel svaret: manglende relevant erhvervserfaring. Det har de for så vidt helt ret i, men den er dælme svær at få, når man ikke kan finde et job - ikke engang en samtale er det blevet til endnu. En del skyldes krisen, for der er nu op mod 4-500 ansøgninger til de offentlige stillinger jeg er kvalificeret til, og så er det jo forståeligt, at de vælger erfarne folk.

Men nu er vi begyndt at overveje, at udnytte krisen og få barn nr. 2. Vi har hele tiden planlagt at begynde på det til sommer, når Caroline er 2 år, men jeg ville også gerne have haft et job først. Det ser ud til at trække ud nu, så måske man bare skulle springe ud i det. Min bekymring er lidt om de ekstra 1-1½ år væk fra arbejdsmarkedet kan opvejes af, at jeg så har to børn - har fået en uofficiel besked fra en arbejdsgiver, at de ikke ansatte folk med ét barn, for så kom nr. 2 næsten altid lige efter ansættelsen.

Økonomien kan godt bærer det. Vi har regnet og regnet, og vi har omkring 10.000 til forbrug efter alle faste udgifter - det skal dække mad, tøj, opsparing og fornøjelser etc. Med de børnepenge der kommer ekstra ind + søskenderabat, når Caroline starter i børnehave og en evt. ny starter i DP, vil give et ekstra overskud på ca. 300 kr. om måneden ift. nu - passer til vores bleudgift på et nyt barn.
Vi har godt nok ikke nogen bil, men kun 20 minutters gang til byen, 3 minutter til den lokale Rema og 15 til det første store indkøbscenter. Derudover går der bus ca. 3 gange i timen, nærmest udenfor døren... Og så har vi lige investeret i 2 spritnye cykler med en cykelstol på hver, samt en cykeltrailer til to unger. Så vi burde kunne komme frem.

Men vakler altså virkelig meget. Skal/skal ikke. Mine æggestokke rasler højt, hver gang jeg hører om positive tests, scanninger og fødsler.
Jeg ved godt, at ingen andre end os kan tage beslutningen. Men er det dybt ansvarsløst, at få nr. 2 mens man er arbejdsløs?

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

28. april 2009

linemus

Jeg synes da overhovedet ikke det er ansvarsløst at vælge nr. 2 nu. Når økonomien kan bære det, ser jeg ingen problemer, andet end du selv nævner, at du ikke længere er ny-nyuddannet. Men det kan du måske kompensere ved på andre måder - det er vel bare om at sælge sig selv rigtigt. Og du får vel ikke mindre i indkomst nu, end da du var på su? Hvis vores økonomi var til det, så fik vi en mere nu, men det er den desværre ikke. Jeg skal have job først.

Held og lykke med beslutningen

Anmeld

28. april 2009

Lise

Jeg siger: Spring ud i det. Det skal nok passe at mange arbejdsgivere har den tankegang, at er der et lille barn, så kommer der sgu nok et mere snart. Og er der mange ansøgere at vælge imellem - og det er der jo tilsyneladende...

Du siger i har pengene, og du har ingen ide om hvornår jobbet kommer. Jeg kan næsten ikke se argumenterne for ikke at prøve nu.

Anmeld

28. april 2009

Anja

Jeg ville da klart vælge at få barn nr 2 nu så. Du skriver jo selv, at udsigten til job lige nu er meget lille og så kan du jo lige så godt få et barn mere, når du ønsker det og økonomien godt kan løbe rundt

Anmeld

28. april 2009

Louise mortil4

ja da selvfølgelig kan i få nr 2 selv om du er arbejdsløs, så længe pengene er til det og lysten er der så go for it.

Anmeld

28. april 2009

Matsør

Profilbillede for Matsør
Mange tak for jeres opmuntrende svar. Det er rart at vide, at man ikke er helt blæst, når man er skruk og arbejdsløs.

Lige et tillæg, hvis I har tid: ved I hvad man får i barselsdagpenge, når man normalt er på dimittendsats og uden arbejde op til barsel? Troede man fik det samme som normalt, men er nu kommet i tvivl, og så bliver det et lidt ærgeligt år på barsel i så fald.

Anmeld

28. april 2009

linemus

Nu må du ikke hænge mig op på det, men oprindeligt skulle jeg jo have været på barselsdagpenge med pigerne, hvis jeg ikke var dumpet, og der mener jeg, a-kassen sagde, at kommunen udbetaler det samme, som man ellers ville have fået, hvis man ikke var på barsel. Dvs. du burde få det samme som nu. I hvert fald som jeg husker det. Men det er jo kommunen, du skal spørge, hvis du vil have et præcist svar, for det er dem, der betaler for din barsel.

Anmeld

28. april 2009

linemus

Ved du forresten, hvor længe man er på dimittendsats? Er det indtil, man har været i job første gang?

Anmeld

29. april 2009

Matsør

Profilbillede for Matsør
Tak for svaret - jeg læste lige det samme på min a-kasses hjemmeside - dvs. dimittendsatsen er i hus under barsel

Så vidt jeg har forstået reglerne, er man berettiget til dimittendsats indtil man har været i job i 3 måneder. Dvs. bliver man ledig inden 3 måneder efter en ansættelse, ryger man tilbage på dimittendsats, men har man job i 3 måneder eller mere, kan man få beregnet en ny sats. Sådan som jeg lige har regnet ud, skal man have mindst 30 timer om ugen, for at få udregnet samme sats som dimittendsatsen. Det har vist nok også noget at gøre med timelønnen, men det er jeg ikke så meget inde i

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.