Dårlige tal ved NF scanning - er så ked af det...

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

14.619 visninger
10 svar
1 synes godt om
8. juni 2012

caronca

Hej alle her i dette forum

Jeg er ret ny her på BABY.dk og i det hele taget i at bruge online forums... Jeg har skrevet dette indlæg under min termins-gruppe, men måske det er mere relevant her... Og håber på lidt flere svar fra andre i lign. situationer.

Og så vil jeg lige sige, at jeg er ked af, hvis jeg skræmmer nogen og HUSK nu vi har alle forskellige forudsætninger for disse risikomålinger.
Jeg er bl.a. 38 år, og allerede min alder alene trak tallet ned på 1:120

Jeg har termin 12.12.12 :-) og var tirsdags til min 2. scanning, nemlig nakkefoldscanningen... Det er vores 4. barn, og ikke mere end 2 år siden jeg lå på samme briks... med min lille dreng på 1½ år i dag...
Har aldrig prøvet at denne test gik skidt, og var derfor ikke nervøs. Men der sprang en bombe igår... hun kunne med det samme se, at nakkefolden var for stor, faktisk 4,3 mm. Normalen er vist 2,5 mm.
Og trods min alder og okay blodprøver, fik jeg tallene 1:15 - som jo er ret dårlige tal...
VI skulle så allerede komme onsdag, dagen efter og få tage en moderkagebiopsi, og var egentlig glade for at det kunne gå så hurtigt og allerede på fredag få svar på om der var nogle kromosonfejl og chance for et barn med downs. Jeg er simpelthen bare født under en uheldig stjerne, da jeg har en bagoverbøjet livmoder og moderkagen lå mod min ryg, kunne de ikke tage prøve, uden at øge risikoen for abort og skade mig. Så vi skal nu vente til onsdag i næste uge, for en ny prøve, og får derfor først svar fredag om 1 uge... DET KAN JEG DA IKKE VENTE PÅ!!!!
Jeg er i et sort hul, og kan ikke komme op, har bare lagt i min seng i dag og tænker ene negative tanker...

Er der andre, som har prøvet noget lign. ? jeg har brug for noget positivt eller bare én der kan fortælle mig, hvad der kan ske fremover... De sagde at der måske var chance for hjertefejl, hvis ikke det var noget med kromosonerne? det er jo heller ikke positivt... :-(

Skal nu vente en lang uge mere, mit lille barn vokser i mig, og føler ikke jeg må knytte mig for meget til det nu, vi vil ikke rigtig fortælle det til nogen endnu, og alligevel har man jo brug for at komme ud med sine tanker...

Håber at høre fra nogen... og igen ked af hvis jeg gør andre nervøse, har bare brug for lidt positivt respons eller nogen der kan fortælle mig mere om forløbet...

Tanker fra Caronca-pigen

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

8. juni 2012

babymus77

Sender dig et knus... Og håber at jeres lille bebs er sund og rask!!! Kram

Anmeld

8. juni 2012

Lotus86

Jeg har ikke selv stået i din situation, men kan sagtens sætte mig ind i hvordan du må have det

Håber inderligt, at jeres lille blyb er sund og rask i maven

Anmeld

9. juni 2012

merethe

Profilbillede for merethe
caronca skriver:

Jeg er ret ny her på BABY.dk og i det hele taget i at bruge online forums... Jeg har skrevet dette indlæg under min termins-gruppe, men måske det er mere relevant her... Og håber på lidt flere svar fra andre i lign. situationer.

Og så vil jeg lige sige, at jeg er ked af, hvis jeg skræmmer nogen og HUSK nu vi har alle forskellige forudsætninger for disse risikomålinger.

Jeg har termin 12.12.12 :-) og var tirsdags til min 2. scanning, nemlig nakkefoldscanningen... Det er vores 4. barn, og ikke mere end 2 år siden jeg lå på samme briks... med min lille dreng på 1½ år i dag...
Har aldrig prøvet at denne test gik skidt, og var derfor ikke nervøs. Men der sprang en bombe igår... hun kunne med det samme se, at nakkefolden var for stor, faktisk 4,3 mm. Normalen er vist 2,5 mm.
Og trods min alder og okay blodprøver, fik jeg tallene 1:15 - som jo er ret dårlige tal...
VI skulle så allerede komme onsdag, dagen efter og få tage en moderkagebiopsi, og var egentlig glade for at det kunne gå så hurtigt og allerede på fredag få svar på om der var nogle kromosonfejl og chance for et barn med downs. Jeg er simpelthen bare født under en uheldig stjerne, da jeg har en bagoverbøjet livmoder og moderkagen lå mod min ryg, kunne de ikke tage prøve, uden at øge risikoen for abort og skade mig. Så vi skal nu vente til onsdag i næste uge, for en ny prøve, og får derfor først svar fredag om 1 uge... DET KAN JEG DA IKKE VENTE PÅ!!!!
Jeg er i et sort hul, og kan ikke komme op, har bare lagt i min seng i dag og tænker ene negative tanker...

Er der andre, som har prøvet noget lign. ? jeg har brug for noget positivt eller bare én der kan fortælle mig, hvad der kan ske fremover... De sagde at der måske var chance for hjertefejl, hvis ikke det var noget med kromosonerne? det er jo heller ikke positivt... :-(

Skal nu vente en lang uge mere, mit lille barn vokser i mig, og føler ikke jeg må knytte mig for meget til det nu, vi vil ikke rigtig fortælle det til nogen endnu, og alligevel har man jo brug for at komme ud med sine tanker...

Håber at høre fra nogen... og igen ked af hvis jeg gør andre nervøse, har bare brug for lidt positivt respons eller nogen der kan fortælle mig mere om forløbet...

Tanker fra Caronca-pigen

Håber din lille baby er sund og rask

Anmeld

9. juni 2012

BellaT

Birgit ved jordemoder.dk.... Jeg ved ikke om hun kan give dig en afklaring. Dengang jeg fik et dårligt tal skyldtes det sjusket scanning på sygehuset og noget i min blodprøve. Ikke en tyk nakkefold.

Men Birgit kan ihvertfald give dig en helt speciel scanning, der måler blodet i en vene og som med 99 % sikkerhed giver svar på Downs eller ej.

Jeg kunne dengang ikke få mig selv til at få moderkagebiopsi, der reelt gav større risiko for abort end for Downs. Så ringede panisk til scanningsklinikker i jagten på en afklaring. Og Birgit fandt det manglende næseben og et helt normalt flow i den der vene. Og et køn. I uge 13. Hun er rigtig dygtig.Og fordi hun ved hvilken pine det er man står i, så får man en tid med det samme.

Og til dig. Jeg husker tydeligt den tid og den var meget kort for mig, så føler virkeligt med dig.

Anmeld

9. juni 2012

Kløver

Først stort kram, håber meget jeres lille spire er rund og rask

Synes at have hørt flere herinde med meget høj risiko, og endda en med risiko 1:2 hvor alt viste sig at være helt normalt

Krydser for alt går godt og gode nyheder om en uge. Giv endelig update med de gode nyheder

Anmeld

9. juni 2012

MorDk

Jeg sender dig mange varme tanker ♥

Anmeld

9. juni 2012

Chrizta

Profilbillede for Chrizta

Har stået lidt i samme situationen som du gør nu. De kunne dog godt lave en moderkagebiopsi med det samme.

Blev scannet 10+6, pga. af en tidligere kromosom graviditet.
Jeg fik et tal på omkring 1:2 uden blodprøven, den kunne de ikke finde. Så vores tal var på baggrund af scanning som viste for stor nakkefold (4,1 ca.) og for meget fostervand. De var helt sikre på at det var en kromosomfejlen og tilbød at afbryde graviditen med det samme.

Vi ville dog først afvente svarene fra moderkagebiopsien. De kom 3 dage efter og de første viste normale kromosomer. Så jeg kontaktede sygehuset og de ville så scannes os om mandagen, det blev en meget lang weekend.

Vi blev scannet mandag morgen af 2 overlæger, den ene fra sidste scanning og en ny. På den uge havde alt rettet sig, nakkefolden var inden for normalen (2,9) og mængden af fostervand var normal. Jeg var ved den gode scanning 11+5.

Vi fik så besked på at der kunne være hjertefejl pga. den store nakkefold. Så vi skulle komme til en tidlig hjertescanning i 15.uge og en udvidet MD scanning med fokus på hjertet i 21.uge.

Begge de scanninger og lidt ekstra scanninger har været normale, så deres vurdering er at vi venter en rask pige. Så nu afventer vi bare lillesøster og håber at de sidste 15 uger går hurtige.

Der er meget ventetid og det er frygteligt at rende rundt i uvished.
Det er ikke til at sige hvem det rammer. Jeg har en kromosom graviditet bag mig, 1 helt normal graviditet og nu denne som hører lidt til i begge og jeg er kun 28 år og var kun 24, ved den første.

Håber at de kan give jer nogle svar ved næste scanning.

Isabell  (Nov. 2009) ��

Elina (Sep. 2012) ��

Adrien (Juni 2020) ��

Anmeld

10. juni 2012

MMOGM

caronca skriver:

Tanker fra Caronca-pigen

Hejsa.

Først vil jeg give dig et kæmpe kram, for det du går igennem er rigtig hårdt .

Jeg er 20år og venter mit første barn 18 september. Da jeg var til NF scanning så vi den fineste lille baby, med en normal str. nakkefold, og alt så bare godt ud. Da min kæreste og jeg så skulle ned at have tallene kigger hun på os og siger at min blodprøve trak rigtig langt ned på tallene, så vi lå nu i risikozonen for at få et barn med downs syndrom (vores tal hed 1:87 hvilke jo også er en høj risiko).

Jeg skulle gå i 4 dage, før jeg kom ind til en moderkagebiopsi, hvilke føltes som virkelig mange dage, plus de 3 dage oveni for at få brevet fra sygehuset. I de dage havde jeg allerede forberedt mig på det værste, det føltes virkelig som en evighed at gå i uvished om ens barn er sygt eller hvad. 

Vi fik et brev fra sygehuset om at vi ventede en sund og rask dreng, men vi skulle stadig vente yderligere 14 dage på et nyt brev hvori der stod om barnet havde andre komosomfejl eller ej. Jeg kunne slet ikke glæde mig det første stykke tid i min graviditet fordi alt bare gik så "galt". Heldigvis fik vi et brev hvor der stod at han heller ikke havde andre kromosomfejl, hvilket var helt fantiastisk 

Jeg ville lige fortælle dig min solstråle historie, trods dårlig risikoberegning 

Jeg krydser virkelig finger for at jeres barn også er sundt og raskt 

Anmeld

10. juni 2012

sommerbarn<3

Profilbillede for sommerbarn<3
30.05.2011 kl. 12:12 kom den smukkeste lille fyr til verden, og ændrede mit verden til paradis
caronca skriver:

Tanker fra Caronca-pigen

Hej

Det er ikke det samme, men vi fik et dårligt svært ved MD-skanningen. De kunne ikke se hjernevæv i den ene side af mit barns hovede og mente at der også var alt for meget væske i hans hovede. Er du tosset jeg var også ked af det og bange.

Men det viste sig at der ikke var noget galt, da jeg en uges tid efter bev skannet af en læge.

Det jeg vil sige er at sevfølgelig må man forberede sig på det værste, men mange gange er det bare den stilling barnet ligger i, eller andet der gør at tingene kan se forkert ud.

Lad være med at frygte for meget, det er skidt for barnet med stresshormoner. Ved det er svært, men det gør ikke situationen bedre at væe helt ude af den.

for at baby er helt som baby skal være, sund, rask og velskabt

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.