"Kosttilskud til mor og barn. Jern, hoste, amning, candidasvamp"
Hej Rebecca
Jeg har netop købt din bog. Det er allerede min nye baby-bibel!
Jeg har et par spørgsmål:
1: Er baby dækket ind for jern, når han starter på gedemælks MME? Jeg må stoppe med at amme nu, efter gentagende svamp i brystvorterne (baby suger hul på mit bryst, det bløder fælt og gør MEGET ondt på mor)
2: Jeg spiser multi B-vitamin. Har meget gult urin, hvilket baby også har. Kan B-vitamin skade baby?
3: Har datter på 3 år som hoster en del når hun er forkølet, hvad kan jeg gøre for hende? Hun får multivitaminer, fiskeolie og D-pearls.
4: OG har du et super godt råd mod svamp (sikkert candida) Jeg forsøger at holde mig til kostrådene, men søger et godt råd til fx. mælkesyrebakterier, urter mv?
Sikke en omgang, håber ikke det er for mange spørgsmål på én gang.
Mange hilsner fra Asta F & Ville´s mor..
Rebeccas svar
Kære du
Tak for spørgsmålene og roserne til bogen, det er jeg vel nok glad for at høre!
1. Hvis din baby 6-12 mdr. får mindst 400 ml modermælkserstatning om dagen, er baby dækket ind med jern. Det gælder også gedemælks-mme’en. Indtil 6 mdr.s alderen kører baby fint på det medfødte jerndepot.
2. Du kan godt få for meget B-vitamin, men der skal ret meget til. Hvis du spiser 2 stk. Omnimin dagligt, får du pænt meget B-vitamin fra dem – så er det ikke sikkert, at du har behov for ekstra B-vitaminer. Hvis du f.eks. spiser 1 Omnimin eller 1 Spektro, kan det være en god idé med ekstra B-vitaminer, når du ammer. Det er lidt individuelt. Det er B2-vitamin, som farver urinen gul. Så længe du holder dig til nogen fornuftige mængder, ser jeg ikke noget problem i forhold til baby.
3. Hosten er som regel værst ved sengetid og om natten. Det hjælper ofte at lægge et par ringbind under hovedpuden under topmadrassen, så barnet sover med hovedet højt. Mørk chokolade virker faktisk hostestillende. Jeg har gode erfaringer med at bruge fast, koldrørt dansk honning som hostestillende. Ikke i varm te (så ødelægges en del af honningens gode egenskaber), men bare “on the rocks” på en ske. Te af kamille og timian er godt, men endnu bedre er kamilledampbad. Det skal gøres sammen med en voksen, så barnet ikke kommer til skade med det varme vand. Over en skål under et håndklæde – eller dampfest på badeværelset. Luft godt ud derhjemme, især i soveværelset. Brug uldundertøj i alle måneder, der indeholder ”r” – måske mere, og hold altid fødderne varme. Giv probiotika dagligt (se anvisning på pakken), f.eks. Udo’s Choice Infant’s Blend Probiotics. Giv ekstra C-vitamin i form af Acerola tyggetabletter. Tusindfryd (dem fra græsplænen) er gode ved hoste, da de virker slimløsende. Jeg synes godt, at du fast kan give dit barn a. 600 mg C-vitamin dagligt. Ved sygdom kan du som tommelfingerregel give dit barn 50 mg x dit barns alder hver anden time. Jeg ved godt, at det er langt mere end de officielle anbefalinger, men det er helt og aldeles ufarligt og kun gavnligt.
Jeg kan i øvrigt anbefale følgende af mine e-guides, hvis du vil vide mere:
Vitaminer og Mineraler til Børn – sådan bliver dit barn sund, frisk og harmonisk med optimale doser af vitaminer og mineraler fra sund mad og kosttilskud.
http://rebeccapersson.com/vitaminer-og-mineraler-t il-born-2/ Styrk dit barns immunforsvar.
http://rebeccapersson.com/styrk-dit-barns-immunfor svar/ 4. Svamp/Candida; jeg går ud fra det er hos dig.
Ja, tag probiotika dagligt! Til voksne: Udo’s Choice Adult’s Blend Probiotics eller NDS Probiotic Classic.
Ipe Roxo te er godt, hvidløg ligeså. Men det allervigtigste er at droppe sukker i enhver form, så svampene ikke har noget at leve af. Der vil være en del mere at gøre, men det vil være individuelt.
Jeg håber du kunne bruge det hele!
Du er altid velkommen til at skrive igen.
De bedste hilsener
Rebecca Persson
På Rebeccas blog finder du inspiration til sunde, grønne vaner i børnefamilien. Når du tilmelder dig nyhedsbrevet, får du gratis 'Kloge kvinders guide til bedre familiehelse'. Du linkes til lækre websites og får masser af saglig info om aktuelle emner inden for helse og økologi. Du kan købe digitale produkter, som blandt andet gør dig i stand til at leve 100% økologisk uden at flænse dankortet.
Se Rebeccas hjemmeside: RebeccaPersson.com