Vil lige sige at det passer ikke helt, at man ikke kan få Cochlear Implants når man er 100% døv, det kan man ret faktisk godt.
Du skal kontakte Danske Døves Landsforbund og høre nærmere om hvilke information du kan få til dit barn. Se mere på www.deaf.dk og der er også forældreforeningen DeCibel, hjemmesiden kan jeg ikke lige huske. Det står alt hvad du skal vide om CI, tiden før, under og efter.
Jeg vil dog advokere for at du får mange vildt forskellige beskeder, meninger og holdninger fra, blandt andet vil DDL have at CI børn er tosproget og internationale studier har vist at tosproget børn er vejen frem til et godt og udbytterigt talesprog, dvs. at barnet lærer både tegnsprog og talesproget. Hvor derimod de fleste i DeCibel er imod at deres CI børn lærer tegnsprog, da de mener forringer dansk talesprog.
Min egen personlig holdning er at du giver dit barn begge sprog, det er også en personlig erfaring, da jeg er døv eller rettere fsktisk svært hørehæmmet og tegnsprogsbruger, så det er klart at jeg ikke er 100% inhabil, men! Jeg taler faktisk så glimrende at hørende tror at jeg kan høre normalt. Det gør jeg så ikke.
Formålet med CI er at få en "normal" hørelse som muligt for at give børnene de bedste forudsætninger i livet. Men jeg håber at når du undersøger det, og bliver bestormet med DeCibels temmelige krakilske (for mig!!) holdning om at tegnsprog er NO GO. Så stol på at der aldrig er farligt at være tosproget eller flere.
Jeg er et produkt af tosproglig undervisning, og stolt af det. Hvis jeg kun skulle lære at tale og udelukket at tale og høre dansk, ville jeg aldrig være nået så langt socialt, sprogligt og uddannelsesmæssigt.
Anmeld