de såkaldte jordbær mærker...

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

5.754 visninger
12 svar
0 synes godt om
22. maj 2012

Princesspigen

jeg havde som barn et stort rødt modermærke/jordbær mærke..

det er med tiden forsvundet..

jeg ved ikke hvad de kommer af, hvad precis de hedder og om de er avelige.. kan nogle hjælpe med det ?  

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

22. maj 2012

Princesspigen

22. maj 2012

D-Micka

Det kommer lidt an på om det er et modermærke, jordbærmærke eller evt. et storkebid

Ved du ikke præcis hvilke du har haft ?

Anmeld

22. maj 2012

Princesspigen

D-Micka skriver:

Det kommer lidt an på om det er et modermærke, jordbærmærke eller evt. et storkebid

Ved du ikke præcis hvilke du har haft ?

de er altid blevet omtalt som jordbærmærker..

min kusine havde 2 og jeg 1..

min var en stor rød-lyserød "bule" der sad på den ene side af min underlæbe, sådan midt på læben..

min kusine havde en i panden og en på halsen næsten, der hvor halskæder tit ender...

Anmeld

22. maj 2012

StineW79

Profilbillede for StineW79

Jordbærmærker er sprængte blodkar, som først kommer efter fødslen. De er ik farlige, men bløder helt vildt hvis der sku gå hul på dem. Thea fik 2 da hun var et par dage gammel. 1 på hoften og en på skulderen. Først er de meget røde, men bliver med tiden mindre. Nu er hun 3 1/2 og man ka næsten ik se dem mere! 

Man operere ik i dem, med mindre i de er mega store og feks sidder i ansigtet osv, da arene vil blive mere tydelige end hvis de bare får lov til at forsvinde af sig selv med tiden? Det er ik arveligt. Vh stine

Anmeld

22. maj 2012

Princesspigen

StineW79 skriver:

Jordbærmærker er sprængte blodkar, som først kommer efter fødslen. De er ik farlige, men bløder helt vildt hvis der sku gå hul på dem. Thea fik 2 da hun var et par dage gammel. 1 på hoften og en på skulderen. Først er de meget røde, men bliver med tiden mindre. Nu er hun 3 1/2 og man ka næsten ik se dem mere! 

Man operere ik i dem, med mindre i de er mega store og feks sidder i ansigtet osv, da arene vil blive mere tydelige end hvis de bare får lov til at forsvinde af sig selv med tiden? Det er ik arveligt. Vh stine

mit er forsvundet med tiden.. og det samme er min kusines..

jeg vidste ikke det var noget med blodkar eller noget, rart at vide..

så jeg skal ikke forvente at min baby får dem kan jeg så se.. det gør ikke så meget hvis det havde været men meget rart at vide  tak

Anmeld

22. maj 2012

S.Maria

Jeg har haft et jordbærmærke da jeg var helt lille, på min ene hofte, på størrelse med en 20'er måske lidt større. Det blev mere og mere utydeligt jo ældre jeg blev. Jeg kan idag godt skimte hvor det har været. 

Min datter har et lille et på bagsiden af sin overarm så lidt arveligt kan det vel godt være...

Anmeld

22. maj 2012

StineW79

Profilbillede for StineW79
Princesspigen skriver:

mit er forsvundet med tiden.. og det samme er min kusines..

jeg vidste ikke det var noget med blodkar eller noget, rart at vide..

så jeg skal ikke forvente at min baby får dem kan jeg så se.. det gør ikke så meget hvis det havde været men meget rart at vide  tak

Thea's er også næsten helt væk nu. Mener de sagde at de i de fleste tilfælde ville være væk inden børnene fyldte 3-4 år. 

Hvor gammel er din baby nu? Vh stine

Anmeld

22. maj 2012

morbibi

Princesspigen skriver:

jeg havde som barn et stort rødt modermærke/jordbær mærke..

det er med tiden forsvundet..

jeg ved ikke hvad de kommer af, hvad precis de hedder og om de er avelige.. kan nogle hjælpe med det ?  

Jordbærmærker eller hæmangiomer tilhører den form for karsygdom, som kun ses som en lille hvid eller rød plet ved fødslen. I løbet af en til to uger vokser området og bliver mere rødt. Jordbærmærker kan komme mange steder på kroppen, men ses oftest i ansigtet og hos børn født for tidligt eller med lille fødselsvægt. Jordbærmærket vokser sædvanligvis, til børnene er fire til seks måneder gamle, i enkelte tilfælde til de er 12 måneder. Herefter stopper væksten, og de næste år bliver området gradvist lysere og fladere. I særlige tilfælde er binyrebarkhormon en behandlingsmulighed.

det var hvad jeg kunne finde ud over det, andre har skrevet til dig

Anmeld

23. maj 2012

Princesspigen

StineW79 skriver:

Thea's er også næsten helt væk nu. Mener de sagde at de i de fleste tilfælde ville være væk inden børnene fyldte 3-4 år. 

Hvor gammel er din baby nu? Vh stine

jeg er kun gravid i 19+5 uge..

er bare meget nysgerrig omkring alting så hvad kan man forvente og sådan

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.