De satans strækmærker!

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.605 visninger
20 svar
0 synes godt om
19. maj 2012

OktoberMor

Hej piger. 

jeg har altid haft det man nok kalder "gode bryster" Nu er jeg så gravid i uge 20+2, og der er begyndt at komme strækmærker på mine bryster.. 

Er der andre med samme problem? Og så det magiske spørgsmål, forsvinder de efter fødslen? kan jeg træne dem væk? :-) Også dem på maven.. 

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

19. maj 2012

Frøken J.

lillemor92 skriver:

Hej piger. 

jeg har altid haft det man nok kalder "gode bryster" Nu er jeg så gravid i uge 20+2, og der er begyndt at komme strækmærker på mine bryster.. 

Er der andre med samme problem? Og så det magiske spørgsmål, forsvinder de efter fødslen? kan jeg træne dem væk? :-) Også dem på maven.. 

Nej, de forsvinder ikke bare, og de kan ikke trænes væk Strækmærker bliver pænere med tiden. Min mor fik sit sidste barn for 19 år siden, og jeg kan nærmest ikke se hendes strækmærker, selvom hun fik mange. Du skal tænke på at huden bliver strukket ud og brister, og det kan ikke bare samle sig ind igen. Du vil sikkert kunne finde en masse produkter der påstår de kan fjerne strækmærker eller gøre dem minde tydelige, men i min optik er det lidt spild af penge. De fleste der oplever de bliver mindre tydelige glemmer at tænke på, at det ville de alligevel være blevet med tiden

Jeg er ikke ked af mine, selvom jeg har mange. De er tegn på noget smukt - at jeg har båret min datter under mit hjerte

Anmeld

19. maj 2012

JanetBJ

synes at have hørt at man kunne smøre med lotion hver dag på maven/bryster, så huden hele tiden er fugtig og smidig og ikke "forstrækker" sig ... MEN JEG VED DET IKKE Det er bare en tanke jeg også godt kan se .. Strækmærker opstår jo fordi huden strækker sig

Anmeld

19. maj 2012

christina92

Jeg ved ikke om du kan gøre noget for at de forsvinder, men i matas kan du købe noget som hedder bioolie, og det skulle være hel kanon.

Indtil videre smørre jeg selv bryster og mave i en god fed fugtigheds creme HVER dag for at mod virke det en smule

Anmeld

19. maj 2012

Ilya

Nej man kan ikke fjerne strækmærker og man kan heller ikke forebygge dem.

Som en anden skrev, er det jo fordi selve vævet brister, og man kan ikke smøre noget på, som gør det mere elastisk eller andet, selvom mange hudplejemiddelleverandører (langt ord) naturligvis vil påstå andet.

Altså, det gør jo så på den anden side heller ikke nogen skade, så hvis du føler, du gør en forskel, ved at smøre cremer/olier/andet på huden, skal du da bare gøre det.

Så vidt jeg husker at have læst, er det faktisk oftest genetisk betinget, om man let får strækmærker... (Er der nogen der kan be/afkræfte dette?)

Anmeld

19. maj 2012

babyone

Det  med strækmærker siger at være arveligt, efter hvad jeg har hørt.

Jeg har en daglig rutine med at smøre maven i biooil morgenm og aften, og er nu i uge 33, uden så meget som et strækmærke.

Jeg har ligeledes et ar på mit ene ben, som jeg har haft smurt i et halv års tid, og det er nu altså blevet pænere. Arret er nok 15 år gammel og har altid været ekstrem stor og grimt, men det er nu blevet pænere.

På mig syntes det at virke,men ja der findes sikkert meget foreskelligt som ikke gør. Prisen på olien er 120 kr, så det er da ikke det der skal holde mig fra at prøve det.

Anmeld

19. maj 2012

Ilya

Jeg fandt lige dette link:  http://husrad.com/straekmaerker.html

Jeg tror helt personligt, det er ammestuesnak, men du kan da prøve dig frem.

Til gengæld kan jeg se, man kan betale sig fra dem når skaden ER sket:  http://www.molholm.dk/Str%C3%A6km%C3%A6rker.568.aspx

Anmeld

19. maj 2012

Ilya

Ok, og det sidste link, sluger jeg så lige igen, efter jeg læste dette her:

http://patienthaandbogen.dk/graviditet/sygdomme/strekmerker-23933.html

" Laserbehandling er også en mulighed, men der findes ingen gode videnskabelige opsummeringer af effekten af laserbehandling 8 . Der findes heller ikke gode kirurgiske tilbud. Eventuel kirurgi mod strækmærker defineres som kosmetisk, og omkostningerne dækkes ikke af det offentlige."

"Kan strækmærker forebygges?

Talrige cremer, balsamer og olier - vitamin E-creme, kakaosmør, aloe vera lotion og olivenolie - bruges af mange til at forebygge strækmærker. Der findes imidlertid ikke forskning, som beviser, at disse tiltag er effektive 6.

Nogen forskning har vist, at midlet tretinoin (Aberela) kan dæmpe udviklingen af strækmærker. Det gælder de strækmærker, som er mindre end seks uger gamle og som fortsat er rosa eller røde i farven. Tretinoin kan være skadelig for fostret og skal derfor ikke bruges i graviditeten."

"Kan strækmærker behandles?

Der findes heller ikke nogen effektiv behandling mod opståede strækmærker. Mange midler er afprøvet, men fælles for dem er, at de er uspecifikke og at der mangler videnskabeligt bevis for, at de virker. Tretinoin (aberela) angives af nogen at kunne hjælpe lidt 7, men det forudsætter, som angivet ovenfor, at strækmærkerne er friske - mindre end seks uger gamle. Tretinoin er imidlertid ikke godkendt til brug i denne sammenhæng. Sikkerheden hos ammende kvinder, som eventuelt prøver dette middel, er ukendt. Men i følge producenten er der ikke observeret uheldig indvirkning på barnet.

Fysisk aktivitet og træning modvirker overvægt og bidrager til at stramme op huden. Regelmæssig motion og træning vil derfor gøre strækmærkerne mindre synlige."

- Så blev jeg da i hvert fald selv lidt klogere....

Anmeld

19. maj 2012

Mimic

synes det her billede siger meget jeg er stolt af mine mærker.. og de bliver jo lysere med tiden

Vedhæftede fotos (klik for at se i fuld størrelse)

Anmeld

19. maj 2012

Muffin_girl

Mimic skriver:

synes det her billede siger meget jeg er stolt af mine mærker.. og de bliver jo lysere med tiden

Ej hvor er den god .. Den siger  bare alt Det var dejligt med et opmundrende billede  

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.