1½ årig der nægter at spise aftensmad

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

4.135 visninger
13 svar
0 synes godt om
21. april 2009

Sweet1978

Jeg mangler gode råd, har været ved sundhedsplejen og har nu spurt experten herinde, ej endnu fået svar...

Min datter på 20 måneder har i den sidste lange tid nægtet at spise til aften, og det er ikke fordi hun ikke er sulten for senere på aftenen kan hun godt finde på at signalere at hun vil have frugt eller rugbrød (hvilket hun ikke får, for hun kunne jo bare have spist). Det er ikke fordi hun har brændt sig og er blevet bange og hendes varme havregrød om morgenen glider også fint ned. Sundhedsplejen havde kun det råd at vi endelig ikke måtte presse hende og at det galdt om at gøre måltidet til en hyggelig stund. Det synes jeg vi i forvejen levede op til så synes ikke det hjalp særligt meget.
Nogen der har oplevet noget ligenende eller bare har et godt råd.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

21. april 2009

Stumpen

Ja, giv hende noget at spise når hun signalere at hun er sulten..

Min datter er i 2½ og har i en lang periode ikke spist ret meget aftensmad (de regulere selv deres kost) Nu spiser hun fint igen, men altså hun har altid fået aftenskaffe inden hun skal i seng.. Spiser hun ikke rigtig noget til aftensmad bliver hun tilbudt et stykke rugbrød -for der er laaang tid til næste morgen.. Spiser hun nogenlunde, meget osv, så bliver hun tilbudt hvad vi lige har fx. frugt, figenstænger, yougurt, frugtgrød.. Nu er hun selv begyndt at sige fra og får kun et glas mælk.. Aftenskaffen er vores afslutning på dagen..

Anmeld

21. april 2009

Honningblomst

Enig med stumpen...giv hende når hun er sulten og ikke når du ønsker hun er sulten...børn lader ikke være med at spise for at genere deres forældre...Du kunne jo også indordne jer efter hende, så ville hun jo spise aftensmad.
Gør ikke maden til et problem, det er synd for dit barn og spild af energi...her hos os er der fri frugt og rugbrødsbar og gider man ikke aftensmaden eller kan man ikke lide det, så får man bare noget andet...det er jo bare mad og vel ligegyldigt hvad og hvornår, bare det er sundt.
Du har et lille bitte barn...hvordan kan du finde på ikke at give hende mad når hun er sulten, det forstår jeg ikke og får det helt skidt over??
Knus Eva

Anmeld

21. april 2009

Tynen

Ooorrrrk ja!!
Jeg har haft sådan en barn det sidste halve år, hvis det kan gøre det.

Vi presser hende ikke til at spise, og vi laver ikke "sær-retter" til hende.
Men - jeg sørger tit for at lave noget jeg ved hun rent faktisk kunne lide engang, såsom kartoffelmos og kødsovs, medister med sovs og kartofler osv.

Det er sjældent hun overhovedet rører maden, men det er ok.
Jeg bliver nødt til at stole på at hun nok skal spise, hvis hun er sulten.

Hun bliver hentet fra DP kl. 16 og får kun noget at drikke og måske en enkelt kiks indtil vi spiser kl. 18.
Så ved jeg at hun ikke har spist sig mæt i alt mulig før maden.

Hun får så som regel en lille yougurt før hun skal i seng kl. 20, da jeg synes det er mange timer at gå uden mad, og den ryger til tider ned - Ellers kommer hun bare i seng.
Synes bare hun skal have tilbuddet om mad en sidste gang før sengetid.

Jeg synes det er hårdt at stå og lave mad når man ved at ungen alligevel ikke spiser noget, men men.. Det går sikkert over
Jeg synes ikke man skal "forbyde" dem mad, bare fordi de ikke spiser når der bliver serveret.
Jeg er heller ikke altid sulten til aftensmad, men kan derfor godt blive sulten en time senere.

Held og lykke med det!

Anmeld

21. april 2009

Valle81

Hejsa

Ja har haft nøjagtig samme problem, og ved hvor ked af det, frustreret og til tider også vred man kan blive.

Fra min datter var 1 år til omkrin 3 år spiste hun konsekvent ikke aftensmad. Det var måske to skefulde/bidder og så var det ovre.

Jeg bekymrede mig længe og pressede hende desværre nok også til tider:0( En dag besluttede jeg mig at jeg ikke ville lade mig gå på af det, og bare acceptere at sådan var det, og det ville nok holde en dag:0)

Og det gjorde det også, da hun blev omkring de tre år. Hun er idag 5 og spiser to kæmpe portioner til aftensmad næsten hver dag, og spiser hvad der bliver serveret, og hun er vild med grøntsager, spiser alt fra de underligste rodfrugter, til laks og prøvesmager gerne alt, og noget siger hun nej tak til når hun har smagt det.

Så mit råd vil være, ikke være nervøs, spisning skal nok komme:0)

Vil lige sige, at hun oftest en halv time en time efter aftensmad er blevet tilbudt yogurth eller en halv rugbrød inden hun skulle i seng, så hun ikke kom i seng på tom mave. Nogle gange gled det ned, andre slet ikke.

Anmeld

21. april 2009

Mormilla

Eva skriver:

Enig med stumpen...giv hende når hun er sulten og ikke når du ønsker hun er sulten...børn lader ikke være med at spise for at genere deres forældre...Du kunne jo også indordne jer efter hende, så ville hun jo spise aftensmad.
Gør ikke maden til et problem, det er synd for dit barn og spild af energi...her hos os er der fri frugt og rugbrødsbar og gider man ikke aftensmaden eller kan man ikke lide det, så får man bare noget andet...det er jo bare mad og vel ligegyldigt hvad og hvornår, bare det er sundt.
Du har et lille bitte barn...hvordan kan du finde på ikke at give hende mad når hun er sulten, det forstår jeg ikke og får det helt skidt over??
Knus Eva

Kunne ikke være mere enig!

Anmeld

21. april 2009

Sweet1978

Tak for de mange gode råd, jeg vil da tage dem til efterretning og begynde at serverer mad for hende når hun beder om det. Også håbe at det ændrer sig som jeg kan læse det er gjort andre steder.

Anmeld

21. april 2009

Sweet1978

Hov glemte lige en bemærkning, det var faktisk sundhedsplejen der sagde at jeg ikke skulle give hende mad efterfølgende for at vænne hende til at spise ved bordet. Men eftersom jeg kan læse at det kommer alligevel, vil jeg da rette op på det.

Anmeld

21. april 2009

Stumpen

Sweet1978 skriver:

Hov glemte lige en bemærkning, det var faktisk sundhedsplejen der sagde at jeg ikke skulle give hende mad efterfølgende for at vænne hende til at spise ved bordet. Men eftersom jeg kan læse at det kommer alligevel, vil jeg da rette op på det.

Skræmmer mig lidt at hun har anbefalet det... Hun kan da ikke gå uden mad fra eftermiddagsmad til morgenmad Det er da længe for sådan en lille mave

Anmeld

21. april 2009

Tina2

Har haft lidt samme problem, og vi fik at vide vi bare skulle tilbyde frugt, grøntsager osv når de ville ha.... Er jo fuldstændig lige meget HVORNÅR de får det bare de får det:-) Om det så er 1 time før aftensmaden er egentlig fint nok, bare de får noget der er sundt:-)

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.