Hvilke tanker har I gjort jer?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.257 visninger
12 svar
0 synes godt om
16. maj 2012

MorDk

Hej mødre og kommende mødre....

Jeg sad og kom til at tænke på nogle af de tanker jeg gjorde mig inden jeg blev gravid og under selve graviditeten. ¨

Nu hvor jeg har min søn og venter mig igen... er tankerne meget anderledes synes jeg...

Inden jeg blev gravid havde jeg utrolig mange tanker og holdninger til hvordan jeg ville opdrage mit barn. Hvordan jeg ville tackle forskellige situationer og stod nogle gange og rystede på hovedet af forældre der kom slæbende med deres hysteriske unge gennem Netto!!

Idag smiler jeg til moderen der kommer slæbende med sin unge gennem Netto Been there... Done that! Har ihvertfald en helt helt anden forståelse... For liiige gyldigt hvad så kommer man igennem de de der hysteriske anfald nomatter what! 

Jeg har nu gjort mig en masse erfaringer og ved hvad jeg ihvertfald ikke vil gøre næste gang!!! 

Kan I følge mig?

Her er hvad jeg vidste jeg ville overholde og som jeg har overholdt!

• Ingen sukker det første år
  • Minimal brug af sut (han stoppede da han var 10mdr)
Her er hvad jeg troede jeg havde styr på... men hvor jeg blev "snørret" af min søn....

• Min søn skulle ikke vugges i søvn (Blev han fam'e hver aften indtil han var 4-5 mdr. JESUS! Av min ryg!
Mit drømmebillede:
  • Cafébesøg med veninder og andre mødre imens baby sover sødt i barnevogn.... THE REAL DEAL: Baby skriger og er SÅ hys! Blev helt bange for at bevæge mig udenfor en dør...!!

Det var bare et lille udpluk. Kan være der dukker mere op når I andre har skrevet lidt!! 

Nå, men det jeg godt kunne tænke mig at høre lidt om... det er jeres tanker før, under og efter? 

Til førstegangsgravide: Kom gerne med jeres tanker omkring det at få et barn. Hvad har I af planer om opdragelse? Hvad vil I som mødre gøre og ikke gøre....

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

16. maj 2012

LilleLene

MorDk skriver:

Jeg sad og kom til at tænke på nogle af de tanker jeg gjorde mig inden jeg blev gravid og under selve graviditeten. ¨

Nu hvor jeg har min søn og venter mig igen... er tankerne meget anderledes synes jeg...

Inden jeg blev gravid havde jeg utrolig mange tanker og holdninger til hvordan jeg ville opdrage mit barn. Hvordan jeg ville tackle forskellige situationer og stod nogle gange og rystede på hovedet af forældre der kom slæbende med deres hysteriske unge gennem Netto!!

Idag smiler jeg til moderen der kommer slæbende med sin unge gennem Netto Been there... Done that! Har ihvertfald en helt helt anden forståelse... For liiige gyldigt hvad så kommer man igennem de de der hysteriske anfald nomatter what! 

Jeg har nu gjort mig en masse erfaringer og ved hvad jeg ihvertfald ikke vil gøre næste gang!!! 

Kan I følge mig?

Her er hvad jeg troede jeg havde styr på... men hvor jeg blev "snørret" af min søn....

• Min søn skulle ikke vugges i søvn (Blev han fam'e hver aften indtil han var 4-5 mdr. JESUS! Av min ryg!
Mit drømmebillede:
  • Cafébesøg med veninder og andre mødre imens baby sover sødt i barnevogn.... THE REAL DEAL: Baby skriger og er SÅ hys! Blev helt bange for at bevæge mig udenfor en dør...!!

Det var bare et lille udpluk. Kan være der dukker mere op når I andre har skrevet lidt!! 

Nå, men det jeg godt kunne tænke mig at høre lidt om... det er jeres tanker før, under og efter? 

Til førstegangsgravide: Kom gerne med jeres tanker omkring det at få et barn. Hvad har I af planer om opdragelse? Hvad vil I som mødre gøre og ikke gøre....

Super fedt indlæg

Ingen sodavand før barnet selv inderligt ikke ønsker andet

Ikke at give efter for tiggeri

når der er sagt nej, så fastholde det nej

ingen slik i hverdagene

det er jo bare drømmesenariet

Anmeld

16. maj 2012

Holbæktrunten

MorDk skriver:

Kan I følge mig?

Mit drømmebillede:

Hmm, jeg tror jeg tænkte på alt inden jeg blev gravid - lige med undtagelse af at MANDEN også kan få en efterfødselsreaktion.

-og det fik min så, så hvad der skulle have været hårdt arbejde for 2, blev ekstra hårdt arbejde for mig. Nu er manden endelig ved at være nogenlunde med som forældre, og kan MÅSKE overtales til et barn mere på et senere tidspunkt. Til den tid vil jeg i hvert fald være forberedt på at jeg risikerer at være alenemor de første mange mdr.

Jeg var også godt klar over at babyer græder - og nogen gange længe. Men jeg var meget overrasket over hvor desperat og panisk jeg nærmest kunne blive efter 5 timers babygråd, hvor intet hjalp. Det gik lige i hjernen og hjertet. Tilsidst købte jeg e par ørepropper, for at kunne bevare roen, så ikke baby mærkede min frustration når jeg travede op og ned ad gulvet med ham. Det bedste jeg nogensinde har gjort - man hører stadig hvert et hyl, men er i stand til at bevare roen...

Jeg havde også den der med sukker - men må erkende at virkeligheden er anderledes, når velmenende bedsteforældre osv gerne vil give ungen et par bidder is eller chokolade. Heldigvis ser han ikke ud til at synes det er voldsomt interessandt. 

Har dog overholdt at han KUN får vand og mælk at drikke - med undtagelse af når han er syg, og det eneste jeg kan få i ham er æblejuice fortyndet med vand. Er sket 1 gang, og var desperat over han ikke havde tisset i 1 døgn...

Havde en ide om at jeg selv ville lave det meste af hans mad - det er overholdt. Laver store portioner og fryser ned i passende portioner. Glasmad er kun i nødstilfælde på lange køreture og når vi rejser.

Ingen sæbe - har jeg overholdt. 

Er lettere hysterisk med rengøring af flasker osv - men det er nok en arbejdsskade.

Ville gerne at han fik lov at ligge med måsen bar noget mere - men det satte et strejkende fyr en stopper for. Heldigvis har han aldrig haft problemer med rød numse...

Hmm, lige hvad jeg kunne komme på 

Anmeld

16. maj 2012

Hvem?

Kan I følge mig?

Mit drømmebillede:

Ha ha, præcis de tanker jeg gjorde mig da jeg ventede den første...

Disse er blevet overholdt:

- Fast sengetid HVER aften
- Faste spisetider, middagsmad og aftensmad
- Drengene skal med ud og handle ind - netop for at undgå at de bliver "det hysteriske barn i Netto", og de er SÅ nemme at have med
- Ingen brug af sut overhovedet
- Igen sodavand eller slik for deres 1 års føs'dage
- Nej, så betyder det altså Nej (og jeg er stædig)
- Havde flaskebørn og overholdte med at rense og koge flaskerne efter HVER brug

Disse troede jeg på - men fungerede ikke helt:

- Netop cafebesøg med lille baby - men det blev da nemmere med tiden
- At baby ku falde i søvn selv (Yeah rigth - det kan de dog nemt nu)
- At man NEMT kan smutte ud af døren med to små bebser (Dette kræver dog li lidt mere planlægning end som så)

Anmeld

16. maj 2012

Nettemor

Hvem? skriver:

Ha ha, præcis de tanker jeg gjorde mig da jeg ventede den første...

Disse er blevet overholdt:

- Fast sengetid HVER aften
- Faste spisetider, middagsmad og aftensmad
- Drengene skal med ud og handle ind - netop for at undgå at de bliver "det hysteriske barn i Netto", og de er SÅ nemme at have med
- Ingen brug af sut overhovedet
- Igen sodavand eller slik for deres 1 års føs'dage
- Nej, så betyder det altså Nej (og jeg er stædig)
- Havde flaskebørn og overholdte med at rense og koge flaskerne efter HVER brug

Disse troede jeg på - men fungerede ikke helt:

- Netop cafebesøg med lille baby - men det blev da nemmere med tiden
- At baby ku falde i søvn selv (Yeah rigth - det kan de dog nemt nu)
- At man NEMT kan smutte ud af døren med to små bebser (Dette kræver dog li lidt mere planlægning end som så)

Må jeg spørge hvorfor du har valgt sut fra?

TS: Jeg havde mange af de samme tanker. Især havde jeg at den der babybay hvor babyen nærmest ligger i samme seng. ALDRIG i livet. Min baby skal bare aldrig over i vores seng! Aldrig. Men han kom i en babybay. For at moren kunne sove bare lidt. Og når han har det skidt og er ked kommer han også med ind til os. MEN jeg har overholdt det med at jeg aldrig ville lægge mig sammen med mit barn for at få det til at sove. Mit barn skulle lære at falde i søvn selv. Og er rigtig god til det Han kan faktisk ikke falde i søvn hvis vi er der

Anmeld

16. maj 2012

Ciss

Da jeg var gravid: Jeg har et skrækeksempel i min ene søster, som havde så mange principper med nr 1 at hverdagen bare var kamp og tårer for dem begge to. Hun havde sine faste ideer om hvad han skulle spise, hvornår han skulle sove, hvad han skulle lære at sige, hvordan han skulle reagere i diverse situationer - og det passede bare slet ikke med de naturlige reaktioner hos den lille dreng. Han kunne ikke fordrage brokkoli, han blev træt en time før, det hun mente var rigtig, han var sulten på forkerte tider, han blev ked af ting, hun mente han ikke skulle reagere på osv. Til sidst blev hun heldigvis nødt til at fravige sine principper en del, og hverdagen blev meget bedre for dem begge to. Så mit faste standpunkt var, at jeg ikke på forhånd skulle lægge mig fast på en masse principper om, hvordan ting skal være og køre. Og så skulle jeg være en glad mor med overskud og godt humør.

Realiteten. Jo, det første har vi klaret at efterleve i ganske høj grad. De bliver ikke skældt ud for at falde i søvn for tidlig eller ikke kunne lide bestemt mad. Vi følger med på deres reaktioner og lægger dagene op efter, hvor meget de magter osv. Selvom vi selvfølgelig bestemmer, hvornår de skal i seng, hvornår vi skal spise middag osv, så fastsætter vi tiderne efter, hvad vi ser, som passer for børnene. Punkt to er det værre med. Vi har slidt i forholdet, og jeg har et arbejde, som i perioder kræver lange dage og intenst arbejde - og i de perioder har jeg mindre overskud (så har jeg jo også perioder, hvor jeg har god tid og er meget fleksibel). Jeg må bare indrømme, at jeg slet ikke klarer at leve op til mine egne krav om at være en glad mor med overskud og godt humør. Og jeg ser jo, at de dage, hvor jeg slet ikke klarer det, så smitter det over på børnene, så de også skændes sig i mellem, og de klager og maser mere mm. Der bliver dårlig stemning i hele huset. Og jeg har superdårlig samvittighed for det, for sådan fortjener de slet ikke at have det...

Anmeld

16. maj 2012

Tanja1234

Ting vi har overholdt:

Hun må smage på alle de søde ting hun vil, men hun skal bare ikke spise en hel portion, en hel is osv. Har virket efter hensigten. Hun er ikke specielt interesseret i at spise søde sager (endnu).

Baby skulle lære at sove også selvom der ikke var ro. Det har virket fortrinligt og hun har sovet trygt de mærkeligste steder.

Kun sut når hun er træt eller syg.

Ingen puttebamse osv.

Ting der ikke gik:

Alle siger at barsel er så hyggeligt og jeg (fødte i april) var sikker på at jeg for en gangs skyld kunne nå at få lidt kulør i løbet af sommeren nu jeg for første gang ikke skulle arbejde hele dagen. Fik så en baby med ondt i maven som græd hele dagen men sov om natten = minus sol eller noget som helst andet til mor her.

Herunder kommer også alle mine bristede drømme om barsel. Jeg har altid sagt at det ikke ville være noget for mig, men alle (kvinder) sagde at jeg ville elske det når det blev min tur og jeg troede egentlig på dem. Men nej - HADER barsel og kommer aldrig til at være glad for det. Hurra for dagplejen og en overbærende mand der også selv gad at tage barsel

Nu er vores datter jo kun lige 1 år, så i fremtiden kommer alle de gode ting med børneopdragelse: sure unger, må jeg få en hamster?, den ene siger ja - den anden nej osv. osv. Så vi har rigeligt at glæde os til

Anmeld

16. maj 2012

Hvem?

Nettemor skriver:

Må jeg spørge hvorfor du har valgt sut fra?

TS: Jeg havde mange af de samme tanker. Især havde jeg at den der babybay hvor babyen nærmest ligger i samme seng. ALDRIG i livet. Min baby skal bare aldrig over i vores seng! Aldrig. Men han kom i en babybay. For at moren kunne sove bare lidt. Og når han har det skidt og er ked kommer han også med ind til os. MEN jeg har overholdt det med at jeg aldrig ville lægge mig sammen med mit barn for at få det til at sove. Mit barn skulle lære at falde i søvn selv. Og er rigtig god til det Han kan faktisk ikke falde i søvn hvis vi er der

Ja da - fordi jeg syntes det er mærkeligt, at børn skal knytte sig til noget som så skal tages fra dem i 3 års alderen, hvor de er i en rivende udvikling - her sover drengene med en bamse

Anmeld

16. maj 2012

Hvem?

En mere som faktisk er overholdt:

Drengene skal ikke sove i vores seng (gjorde de heller ikke som små), de har sovet inde ved os max 3 gange, og det har været pga. sygdom

Anmeld

16. maj 2012

132319

Jeg gjorde mig faktisk ikke rigtig nogle tanker ud over at jeg ville leve så økologisk som muligt og ikke ville være en pyldre/hønemor.

-Og de har jeg begge overholdt

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.