MorDk skriver:
Hej mødre og kommende mødre....
Jeg sad og kom til at tænke på nogle af de tanker jeg gjorde mig inden jeg blev gravid og under selve graviditeten. ¨
Nu hvor jeg har min søn og venter mig igen... er tankerne meget anderledes synes jeg...
Inden jeg blev gravid havde jeg utrolig mange tanker og holdninger til hvordan jeg ville opdrage mit barn. Hvordan jeg ville tackle forskellige situationer og stod nogle gange og rystede på hovedet af forældre der kom slæbende med deres hysteriske unge gennem Netto!!
Idag smiler jeg til moderen der kommer slæbende med sin unge gennem Netto Been there... Done that! Har ihvertfald en helt helt anden forståelse... For liiige gyldigt hvad så kommer man igennem de de der hysteriske anfald nomatter what!
Jeg har nu gjort mig en masse erfaringer og ved hvad jeg ihvertfald ikke vil gøre næste gang!!!
Kan I følge mig?
Her er hvad jeg vidste jeg ville overholde og som jeg har overholdt!
- Ingen sukker det første år
- Minimal brug af sut (han stoppede da han var 10mdr)
Her er hvad jeg troede jeg havde styr på... men hvor jeg blev "snørret" af min søn....
- Min søn skulle ikke vugges i søvn (Blev han fam'e hver aften indtil han var 4-5 mdr. JESUS! Av min ryg!
Mit drømmebillede:
- Cafébesøg med veninder og andre mødre imens baby sover sødt i barnevogn.... THE REAL DEAL: Baby skriger og er SÅ hys! Blev helt bange for at bevæge mig udenfor en dør...!!
Det var bare et lille udpluk. Kan være der dukker mere op når I andre har skrevet lidt!!
Nå, men det jeg godt kunne tænke mig at høre lidt om... det er jeres tanker før, under og efter?
Til førstegangsgravide: Kom gerne med jeres tanker omkring det at få et barn. Hvad har I af planer om opdragelse? Hvad vil I som mødre gøre og ikke gøre....
Hmm, jeg tror jeg tænkte på alt inden jeg blev gravid - lige med undtagelse af at MANDEN også kan få en efterfødselsreaktion.
-og det fik min så, så hvad der skulle have været hårdt arbejde for 2, blev ekstra hårdt arbejde for mig. Nu er manden endelig ved at være nogenlunde med som forældre, og kan MÅSKE overtales til et barn mere på et senere tidspunkt. Til den tid vil jeg i hvert fald være forberedt på at jeg risikerer at være alenemor de første mange mdr.
Jeg var også godt klar over at babyer græder - og nogen gange længe. Men jeg var meget overrasket over hvor desperat og panisk jeg nærmest kunne blive efter 5 timers babygråd, hvor intet hjalp. Det gik lige i hjernen og hjertet. Tilsidst købte jeg e par ørepropper, for at kunne bevare roen, så ikke baby mærkede min frustration når jeg travede op og ned ad gulvet med ham. Det bedste jeg nogensinde har gjort - man hører stadig hvert et hyl, men er i stand til at bevare roen...
Jeg havde også den der med sukker - men må erkende at virkeligheden er anderledes, når velmenende bedsteforældre osv gerne vil give ungen et par bidder is eller chokolade. Heldigvis ser han ikke ud til at synes det er voldsomt interessandt.
Har dog overholdt at han KUN får vand og mælk at drikke - med undtagelse af når han er syg, og det eneste jeg kan få i ham er æblejuice fortyndet med vand. Er sket 1 gang, og var desperat over han ikke havde tisset i 1 døgn...
Havde en ide om at jeg selv ville lave det meste af hans mad - det er overholdt. Laver store portioner og fryser ned i passende portioner. Glasmad er kun i nødstilfælde på lange køreture og når vi rejser.
Ingen sæbe - har jeg overholdt.
Er lettere hysterisk med rengøring af flasker osv - men det er nok en arbejdsskade.
Ville gerne at han fik lov at ligge med måsen bar noget mere - men det satte et strejkende fyr en stopper for. Heldigvis har han aldrig haft problemer med rød numse...
Hmm, lige hvad jeg kunne komme på