okay, så er jeg mere med på dine tanker. Jeg forstår dem også rigtig godt - vores ældste er 13 år og den mindste er 1 år, så jeg lever med den aldersspredning, som du skriver om.
Denne aldersspredning er både godt og skidt. Man skal omstille sig fra ble-skift, gråd og legeklodser til avanceret matematik, veninderproblemer og pubertetsflip.
Derudover er det jo begrænset rent udflugtsmæssigt hvad der interesserer børnene - de små og store. Men samtidig så oplever jeg også noget dejligt - at kunne "dele" de 2 små børn med vores store børn.
De 2 store er så gode store søskende - og elsker deres små søskende. Selvom de går glip af nogle ting, som vi ikke kan med 2 helt små - (f.eks lige at gå ud og spise om aftenen eller lige smutte i biffen alle sammen, eller dase foran tv ´et med mor og far og en god familiefilm) - så får de så meget andet. De følger tæt med i de små´s liv og de udvikler helt klart deres "omsorgs-gen" i stor stil, hvis man kan sige det sådan.
Vi har fra starten indraget de store mht. graviditet osv, og har samtidig sat stor fokus på at fortælle de store, hvordan de selv var som små. Vi har fundet billeder af dem frem af de store, som var fra samme tidspunkt som de små er nu osv. - på den måde er de blevet inddraget og på ingen måde overset - tværtimod.
Jeg tror ikke at du skal være nervøs for aldersspredningen, men selvfølglig være bevidst om, at I som familie måske indimellem må "dele" jer lidt i nogle aktiviteter af hensyn til aldersspredningen.
Måske skal du vende den lidt om - hvis I/du gerne vil have nr. 3, så er det måske godt at gøre det - inden den største kommer for tæt på puberteten. Den kan nemlig godt give lidt udfordringer - for nogen mere end andre....
Jeg synes at forstå at den ældste er ca 9 år - og det er da en supergod alder at få søskende i, synes jeg. Barnet kan forstå tingene og hjælpe til uden problemer - samtidig er puberteten stadig lidt ude i fremtiden, og barnet er derfor åbent ..... (pubertetsbørn kan godt ende med at lukke sig lidt inde på værelset og bare dyrke sig selv og deres egne tanker, og dermed måske have lidt mindre overskud til småsøskende).
Til gengæld er jeres mindste jo 2 år nu - og det er en god alder at være omkring 3-4 når den næste kommer - vi har selv 15 måneder mellem vores mindste "hold" og 26 måneder mellem vores ældste - og det som jeg oplever er, at det kan være svært for et helt lille barn under 3 år at "give" plads til en anden lille - de er så basalt afhængige af mor og far. Så man skal være ualmindelige meget på, så begge børn får opfyldt deres behov.
Dette bliver klart nemmere efter de er fyldt 3 år, hvor de udvikler sig og forstår så meget mere.
Det lyder da på mig, som om at du gerne vil dette projekt med barn nr. 3 - måske skal du bare have en god samtale med din mand omkring hvordan de praktiske ting skal foregå - så får du ro i sindet omkring disse ting - og hvem ved, måske bliver det så nemmere at træffe en beslutning om tidspunkt for næste barn....
Held og lykke til jer
knus