Eksperthjælp: Kære Ommer

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.578 visninger
0 svar
0 synes godt om
18. april 2009

Samina Shah

"Kære Ommer"

Hej Samina.

Jeg har en datter på 7 år, som går i børnehaveklasse. Kort tid efter hun startede i skole i 2008, fik vi afvide af hendes klasselære, at hun skulle gå om... Det vi som forældre ikke helt enig i, men vi vælger dog at fælge lærens råd... Vi har bare et problem... Skal det være på samme skole hun skal gå om, eller skal man finde en nye skole, og hvordan skal man fortælle sine store pige, at hun ikke kommer i første klasse, hvilket hun snakker rigtigt meget om...

Har du nogle gode råd og kan give os..

Saminas svar

Da jeg netop er hjemvendt fra lejerskole og først har læst spørgsmålet i dag kommer mit råd til jer lidt "Sent". håber I kan bruge det alligevel.

Jeg synes det er fint at i vælger at følge lærerens råd. Et sådan råd kommer kun af omtanke for jeres datter. Og om ti år er det ikke noget nogen tænker på længere.

Børn er forskellige og modnes forskelligt. At starte i skole og honorer de forventninger der stilles kan være hårdt for et barn, hvis ikke barnet er parat til det. Så hellere give barnet lidt mere tid.

Hvordan I skal sige det til jeres datter. Vær positive omkring det. Sig, at I har talt med hendes lærer og at hendes lærer synes, at hun er en sød pige. At hun har lagt mærke til, at hun er en pige, der godt kan lide at lege. Spørg hende om, hvad hun synes om at sidde stille længe af gangen? Om hun forstår alt hvad læreren siger, når de skal lave opgaver, og om hun hurtig eller langsomt kan finde ud af det?

Tal med hende om, at hun er heldig, hun har mulighed for at lære endnu flere nye børn at kende, og at hun stadig kan lege med de andre piger fra klassen. Få hende til at glæde sig til at se de nye kammerater og få hendes fokus væk fra det at gå i første klasse.

Skift IKKE skole. så får I hende til at føle sig forkert, og noget hun skal skamme sig over. Og det er der slet ingen grund til at give hende denne følese!
Se en fordel i at I nu kender læreren, skolen og omgivelserne.

Sig det til hende snart, så hun har mulighed for at vende sig til tanken og at det er noget, de kan snakke åbent om i klassen, så det netop ikke bliver tabu, men naturligt. Vi er alle forskellige.

I må ikke gøre det til et problem. Se det som noget godt. Jeres datter bliver stærker og mere sikker ved at få tingene en gang til. Sidst lad det fylde så lidt som muligt.

Håber I kan bruge mit svar og skriv gerne igen

Hilsen Samina

Samina har sin egen blog her på Baby.dk. hvor hun skriver om de små og store ting i livet, og om livet i folkeskolen.

Læs mere om Samina: Samina og hendes blog

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.