Skrøne eller rigtigt?:-)

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

8. maj 2012

chael

Ja, klart en skrøne.

Øjnes farve er arve betinget

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

8. maj 2012

Ilya

HEEEEELT sikkert en skrøne.

Man har to "par" øjne et fra ens mor og et fra ens far.
Hvis ens far har et par blå og et par brune gener - så er hans øjne brune
Hvis ens mor har på sammen måde et par glå og et par brune gener og dermed brune øjne.

Så kan de give barnet:
1 fra mor Brun og fra far brun = baby med brune øjne
2 fra mor brun og fra far blå = baby med brune øjne
3 fra mor blå og fra far brun= baby med brune øjne
4 fra mor blå og fra far blå = baby med blå øjne

Der er altså 25% chance for brune øjne hvis begge forældre er indehavere af et sæt blå og et sæt brune øjne :-)

Hvis den teori skulle være korrekt, kan jeg ikke heeeelt forstå, hvor min bror og jeg har fået blå øjne fra, eftersom min mor har grønne øjne og min far har brune øjne.... Hmm!

Gener kan altså godt springe i generationer....

Desuden er brune øjne, brunt hår osv. et dominerende gen, så det ødelægger også din teori og ændrer procenterne yderligere.

Anmeld

8. maj 2012

Aagaard

Ilya skriver:

Hvis den teori skulle være korrekt, kan jeg ikke heeeelt forstå, hvor min bror og jeg har fået blå øjne fra, eftersom min mor har grønne øjne og min far har brune øjne.... Hmm!

Gener kan altså godt springe i generationer....

Desuden er brune øjne, brunt hår osv. et dominerende gen, så det ødelægger også din teori og ændrer procenterne yderligere.

Jeg har rettet lidt længere nede til 25% chance for BLÅ øjne Skrive flej

Når der er grønne øjne inde i billedet bliver det lidt mere kompliceret end det. jeg har tegnet op der. Idet brun jo som du siger er dominerende i forhold til blå, men ikke altid i forhold til grøn.

Men hvis du og din bror har blå øjne så har dine forældre hver et "gemt" gen for blå øjne, som jo ikke er kommet til udtryk idet de begge har et dominerende gen for brune/grøne øjne

og det er jo en 25% chance ved hver graviditet, ikke pr kuld børn

Anmeld

8. maj 2012

MorDk

Tror jeg ikke på.... (skrøne)

Har hørt at alle bliver født med BLÅ øjne... og at den endelig øjenfarve først ses når barnet er lidt ældre

Anmeld

8. maj 2012

Flowers

Og alle babyer bliver født med blå øjne

Anmeld

8. maj 2012

Mira0911

Ønskebarnet12 skriver:

Hej smukke damer! :-) 

En fra min mors familie, som ville have at deres baby skulle have blå øjne, hendes mand havde sat på alle væggene inde på deres soveværelse billeder af smukke babyer med blå øjne, og da babyen blev født havde babyen blå øjne, idag er hende der har blå øjne omkring de 35 år, og alle hendes søskende har mørkebrune øjne, og ingen i deres familie har blå øjne, så hvad tror i det er en skrøne eller ? 

Jeg synes det sjovt hvis det er muligt for så vil jeg da kigge på grønne øjne, da mine øjne er mega mørke brune og min mands er medium brune :-p

Det tror jeg ikke på.... Det lyder bestemt til at være en skrøne end det er sandt... 

Anmeld

8. maj 2012

morbibi

Ønskebarnet12 skriver:

Sjovt nok har ingen fra familien blå øjne, da det er min mormors familie, men jeg håber da min søn får min fars øjne de er grøn, brune :-) og han er sku da en flot gammel mand:-) 

Synes denne historie var sjov og troede virkelig på den haha

Mener ikke, at en generation på f.eks 3 hvor alle har brune øjne, pludselig får et barn med blå øjne - hvor deres partner også kun har brune øjne i 3 generationer. Så har der været et sidespring eller en bytning på sygehuset

Anmeld

9. maj 2012

mahanna

Aagaard skriver:

HEEEEELT sikkert en skrøne.

Man har to "par" øjne et fra ens mor og et fra ens far.
Hvis ens far har et par blå og et par brune gener - så er hans øjne brune
Hvis ens mor har på sammen måde et par glå og et par brune gener og dermed brune øjne.

Så kan de give barnet:
1 fra mor Brun og fra far brun = baby med brune øjne
2 fra mor brun og fra far blå = baby med brune øjne
3 fra mor blå og fra far brun= baby med brune øjne
4 fra mor blå og fra far blå = baby med blå øjne

Der er altså 25% chance for brune øjne hvis begge forældre er indehavere af et sæt blå og et sæt brune øjne :-)

hejsa

har lige et spørgsmål, mit bonus barn har meget klare blå øjne og hendens mor har meget mørk brune og det har hele henden familie også, på nær hendens nummer 2, han har også klarer blå øjne og det har hans far også og min mand øjne er også meget klare blå ligesom hans datter, så det må vel værer alt efter hvilket gen, der er stærkes i det enkele tilfælde, tænker bare på at du skriver mor brune øjne og far blå = barn brune øjne, men det passer jo ik i vores 2 tilfælde

eller er det da noget andet der spiller ind der??? i vores tilfælde, ja jeg spørger, da jeg er meget nysgerig af natur, men ved ikke noget om det selv, men synds da det er spændene enme 

Anmeld

9. maj 2012

Aagaard

Begge forældre har to sæt "øjne", men kan kun give et sæt viddere

dit bonus barns mor har et sæt blå øjne og et sæt brune og er derfor selv brunøjet. Hele hendes familie kan sagtens være brunøjede da brun dominerer over blå

din mand har to sæt blå øjne og er derfor blåøjet

Dit bonusbarn har så arvet, mors blå sæt øjne, ikke det brune sæt og hans/hendes fars det ene sæt blå øjne og er derfor blevet blåøjet da han/hun jo så har et sæt blå fra mor og et sæt blå fra far.

hvis et barn har en mor med et gen for blå og et gen for brune øjne og en far med to gener for blå øjne

Så der er følgende 4 muligheder for at kombinerergenerne:

1. mulighed er at mors gen for brune øjne arves til barnet og fars det ene gen for blå øjne bliver arvet videre. Så vil baby få brune øjne idet genet for brune øjne dominere genet for blå øjne

2. mulighed er at mors gen for blå øjne arves til barnet og fars ene gen for blå øjne arves til barnet og barnet vil derfor have to gener for blå øjne og dermed blive blåøjet

3. mulighed er at mors gen for brune øjne arves til barnet og fars det ANDET gen for blå øjne bliver arvet videre. Så vil baby få brune øjne idet genet for brune øjne dominere genet for blå øjne

2. mulighed er at mors gen for blå øjne arves til barnet og fars ANDET gen for blå øjne arves til barnet og barnet vil derfor have to gener for blå øjne og dermed blive blåøjet

Så i det tilfælde vil der være 50% chance i hver graviditet for blå øjne og 50% chance for brune øjne.

Håber det kunne stille nysgerigheden ellers må du gerne skrive igen

den biologistuderende

Anmeld

9. maj 2012

Ønskebarnet12

Tak for svaret allesammen, tror jeg lægger fantasien på hylden og håber mit barn får nogle søde øjne:-)

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.