Vores 5 pelsede ilder"børn".

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

3. maj 2012

anja89

Annana89 skriver:

Hvis i ikke må ha hunde må du højst sandsynligt heller ikke ha en ilder:0/ sårn er det i hvert fald hos rigtig mange udlejere og du gør klogt i at spørge din udlejer hvis det kommer så langt.

Altså en ilder kan ha sine egne ideer angående renlighed men som oftest kan du få dem 95% bakketrænede. Nogle af mine er 100% og så har jeg lige to der er 95% men jeg sys at jo færre man har jo nemmere er de at gøre renlige.

Jamen du kan opdrage dem til ikke og bide, gå på bakke, gå tur osv. Og jeg plejer bare og "AHAH" og så evt skubbe dem væk. Di kan også lære dem små tricks! Den ene af vores kan rulle rundt ig kender andre der har lært dem en hel masse!

Du skal tænke dem lidt som en blanding mellem en hund og en kat sårn  i temparement!

I min kontrakt står der at vi ikke må havde hund og kat men bur dyr må gerne holdes så længe de ikke genere de andre lejere 

Vis jeg på et tidspunkt skal havde en ville du så forslå en han eller hun.? Voksen eller unge .?

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

3. maj 2012

Annana89

anja89 skriver:

I min kontrakt står der at vi ikke må havde hund og kat men bur dyr må gerne holdes så længe de ikke genere de andre lejere 

Vis jeg på et tidspunkt skal havde en ville du så forslå en han eller hun.? Voksen eller unge .?

Ja du kan være heldig at de har det ok med ildere men spørg direkte så du er sikker. Ildere er nemlig alt andet end burdyr! Nogle har dem fritgående altid. Vi har store bure til vores til om natten og nÅr vi ikke er hjemme men ellers er det ude al den tid vi er hjemme. Man siger de som minimum skal være ude fra buret og ha menneskelig kontakt og lege i 4timer.

Man må ikke tro at den er ligesom en kanin eller lign. Det kan passe sig selv meget i deres bur. Derfor ser mange udlejere også på dem som hvis det var en hund eller kat.

Kønnet er underordnet sys jeg. Men jeg ville nok råde dig til en voksen på omkring 1-2 år som din første. Så er den bideteænet og bakketeænet. Og så er det bedst at ha to da de er megetsociale og de så ohså kan aktivere hinanden.

Men en rigtig god ide som forberedelse inden anskaffelse er at besøge nogle med ildere. Så kan du meget bedre danne dig et realistisk indtryk af om det er et dyr for dig/jer. 

Der er rigtig mange ilderejere i hele landet der gladeligt tager int. På besøg så de kan møde ildere IRL.

Du kan helt sikkert finde nogle på det her danske forum: Ferretopia.eu men pas på, det er hvalpesesson lige nu så man bliver MEGET let fristet;0)

Anmeld

3. maj 2012

anja89

Annana89 skriver:

Ja du kan være heldig at de har det ok med ildere men spørg direkte så du er sikker. Ildere er nemlig alt andet end burdyr! Nogle har dem fritgående altid. Vi har store bure til vores til om natten og nÅr vi ikke er hjemme men ellers er det ude al den tid vi er hjemme. Man siger de som minimum skal være ude fra buret og ha menneskelig kontakt og lege i 4timer.

Man må ikke tro at den er ligesom en kanin eller lign. Det kan passe sig selv meget i deres bur. Derfor ser mange udlejere også på dem som hvis det var en hund eller kat.

Kønnet er underordnet sys jeg. Men jeg ville nok råde dig til en voksen på omkring 1-2 år som din første. Så er den bideteænet og bakketeænet. Og så er det bedst at ha to da de er megetsociale og de så ohså kan aktivere hinanden.

Men en rigtig god ide som forberedelse inden anskaffelse er at besøge nogle med ildere. Så kan du meget bedre danne dig et realistisk indtryk af om det er et dyr for dig/jer. 

Der er rigtig mange ilderejere i hele landet der gladeligt tager int. På besøg så de kan møde ildere IRL.

Du kan helt sikkert finde nogle på det her danske forum: Ferretopia.eu men pas på, det er hvalpesesson lige nu så man bliver MEGET let fristet;0)

Tak  Det er helt sikkert noget jeg vil bruge i den videre overvejelse 

Anmeld

3. maj 2012

TeamRocket

Uhh jeg er egentlig ikke så glad for sådan nogle.. Fik engang at vide de dræber marsvin og kaniner og bare er 'onde små væsner'. Vi boede ved siden af en der gik tur med sin nede i hovedegaden i byen og man måtte for guds skyld ikke hilse fordi den bed. Men det handler vel også om gener, temperment og træning osv kunne jeg forstille mig? Intreresant dyr ihvertfald

Anmeld

3. maj 2012

Annana89

TeamRocket skriver:

Uhh jeg er egentlig ikke så glad for sådan nogle.. Fik engang at vide de dræber marsvin og kaniner og bare er 'onde små væsner'. Vi boede ved siden af en der gik tur med sin nede i hovedegaden i byen og man måtte for guds skyld ikke hilse fordi den bed. Men det handler vel også om gener, temperment og træning osv kunne jeg forstille mig? Intreresant dyr ihvertfald

Altså det er jo også et rovdyr. Jeg tror de færreste ildere ville give sig i kast med at nedlægge så store dyr. Måske unger. Men det ville nok sys det var nam nam at sætte tænderne i et død marsvin eller kanin.

Kender flere der fodrer deres med gnavere eller andet rådt.

Og de er ikke onde små dyr, det er der ingen dyr der er ligemeget temperement. Hvis de dræbte et "kæledyr" så er det jo deres instinkt. Dyr handler ikek udfra onskab men udelukket instinkt. Tror kun det er mennesker der er så avanceret at de har den facet der hedder ondskab

Men ja hvis de ikke er opdraget fra små af eller er utrykke kan de sagtens bide(ligesom alle andre dyr kan bide hvis de ikke er opdraget eller er utrykke). Har aldrig oplevet at mine bare bed og de elsker når vi møder frememde mennesker på vores små gåture. Gæster er også rigtig int. sys de.

Men jeg har da også mødt ildere hvor de kun er ejeren de har været trygge ved og de godt kunne finde på at bide i fremmede hænder.

Men det kommer som du siger jo klart an på dere sind og kendskab til mennesker. Nogle hunde er jo også rigtig bange for fremmede og dem stikker man heller ikke hænderne hen til

men det er et et specielt dyr og spændende så de kræver at man sætter sig godt ind i hvad det er man anskaffer sig så man ikke får dårlige erfaringer.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.