LISBETH:-) skriver:
Har stemt 1 men synes det hele lyder interessant 
Punkt 1 er noget jeg tit er i tvivl om (og det samme ved jeg mange andre er da ingen kan give mig et konkret svar) f.eks. hvornår må man sidde på siddepude og hvornår må man helt lade være og bare sidde som de voksne?
Er også meget i tvivl omkring vægt/år med autostolene. Skal man følge vægten eller hvor mange år de er:-) F.eks. er min datter kun lige blevet 2 år men vejer det samme som en på 4-5 år:-) Håber du forstår?
Og endelig hvad når man har et midtersæde i bilen hvor der ikke er 3 punkt sele der er altså kun en sele til maven. Hvem må så sidde der?
Ja, det var vist de ting jeg kunne komme i tanke om:-)
Jeg vil se om ikke jeg inden sommerferien kan nå, at skrive endnu et indlæg.
Men jeg kan lige svarer på dine spørgsmål her:
Barnet må bruge selepude fra det vejer 15 kg, men det anbefales ikke at bruge selepude. Det er mere sikkert, at bruge en autostol i gruppen 15-36 kg - eller en selepude med ryglæn.
Barnet må sidde uden selepude/autostol når det er over 135 cm eller hvis man har 2 børn på bagsædet i autostol, må man have et 3. barn på bagsædet uden autostol, hvis der ikke er plads til det. Barnet skal være over 3 år gammel og det er en "undtagelsesregel" og ikke noget der anbefales at gøre.
Når barnet er over 135 cm må det sidde som en voksen.
Med autostole er det altid vægt og højde man ser på. Så når barnet er blevet for lang til autostolen eller vejer for meget til at må sidde i den, så er det på tide at skifte den ud.
- du nævner selv årsagen til, at man ikke kan se på alder :O)
Men hvis din datter er 2 år og stadig kan være i 9-18 kg. stolen, så vil jeg lade hende sidde i den indtil hun vejer for meget. Hun sidder nemlig bedre spændt fast i 9-18 kg. stolen da hun sidder fast med 5-punktsele.
Håber du kan bruge ovenstående svar ellers kommer det hele med i en artikel inden sommerferien (hvis jeg når det) ellers bliver det sidst i juli.