Lunae skriver:
Jeg er udemærket klar over at jeg kan tage lån og dette ikke tæller med i beregningen, men principielt (jeg ved godt renten er væsentlig højere) kan en enlig vel også låne penge til at leve for!
Jeg tænker således.
Hvis vi antager at en enlig mor arbejder som pædagogmedhjælper fx. vi siger hun har 185.000 kr før skat om året. Når hendes friplads beregnes trækker de 50.000 kr fra. Så er vi nede på 135.000 kr, hvilket medfører fuld økonomisk friplads.
Så kigger vi på to studerende. De har også 185.000 kr før skat om året, men de skal betale et beløb på 500 kr om måneden i institution fordi de er 2.
hmm, det giver jo virkelig ingen mening, når der er tale om akkurat samme indtægt. Samtidig vil jeg våge at påstå at madbudgettet og tøjbudgettet også er væsentlig højere fordi der er to voksne istedet for en!
Jeg ved ikke hvor mange enlige med en lav indkomst, der reelt har mulighed for at låne penge i en bank, hvis det bare er til at have en større rådighedsbeløb.
På SU må du fx også tjene noget ved siden af, hvilket man fx ikke må på kh.
Når man så er 2, så er der jo større mulighed for at den ene ihvertfald kan tjene lidt ved siden af.
Men din påstand gælder jo så kun, hvis det er en enlig med små børn, for de skal ikke være ret gamle, inden deres forbrug baåde af tøj, og af mad er på samme niveau som en voksen. Jeg vil ihvertfald vove at påstå, at mit forbrug på tøj og mad er højere end, fordi jeg har et barn på og 16, fordi min ældste spiser som en voksen, og skyder ud af sit tøj med raketfart. Samtidig med at børnepengene for ham jo er mindre, end for hende på 6 år.
Jeg kan sagtens forstå, at du undrer dig over, at en enlig kan få skåret noget af sin indtægt når der udregnes friplads, men tror bare man skal se på hele billedet, og ikke kun på beløbet, for at det giver mening. Men det kunne være spændende at høre, hvad det offentlige siger, ar begrundelsen for denne fordel som enlig
Anmeld